4-jarige leren longeren, bijgezet of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noahlady

4-jarige leren longeren, bijgezet of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:23

Het gaat over een paardje bij ons op stal....
Is verder gewoon doorgereden, word in april 5 jaar.
Maar kent longeren niet!

Nu heb ik hem vanmiddag gelongeerd, maar ging helemaal super goed!
(Zonder bij te zetten, alleen hoofdstel in en wel singel op, zodat hij ook daaraan went)
maar nu vroeg ik me af, is het beter voor een 4, bijna 5 jarige om hem (licht) bij te zetten en waarmee zouden jullie dat doen?
Pessoa? Bijzetteugels? Elastiek? Of helemaal niks?

Nogmaals, deze waar het om gaat is NIET van mij, dus geen reacties, waarom hij het longeren nog niet kent, of weet ik veel wat!
Ik wil alleen graag weten of het verstandig is om hem bij te zetten of juist helemaal niet!

Bedankt voor jullie reactie's!!

0kayleigh0

Re: 4-jarige leren longeren, bijgezet of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:24

geen bijzet vind hem nog te jong en ik zou hem eerst wat leren longeren zonder :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:30

oke! Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:31

Ik zou m eerst even om de dag longeren met singeltje en hoofdstel, meer niet en dat een paar weken lang. Als ze goed aan de stemhulpen zijn kun je eens rustig een elastiek om doen en dan op zo'n lengte dat hij alle kanten op kan. En dan rustig aan een stukje korter zetten. Ik zou het niet gebruiken om hem te strak te zetten, als je wilt werken aan spieropbouw kun je beter werken met een slof en die hoog op de schoft knopen en tussen de benen vast maken. Zo kan het paard nog wel alle kanten op met het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:31

Lijkt me stug als hij het longeren niet kent als hij wel ingereden is? :)
Weet je het zeker dat hij dat niet kan?

Maar goed, in het begin inderdaad niet gelijk bijzet eraan, wel een singeltje om om te wennen.
Eerst stemhulpen erop, en zorgen dat hij gewoon rondjes loopt en niet aan de longeerlijn loopt te sleuren ;)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:32

Joolien schreef:
Ik zou m eerst even om de dag longeren met singeltje en hoofdstel, meer niet en dat een paar weken lang. Als ze goed aan de stemhulpen zijn kun je eens rustig een elastiek om doen en dan op zo'n lengte dat hij alle kanten op kan. En dan rustig aan een stukje korter zetten. Ik zou het niet gebruiken om hem te strak te zetten, als je wilt werken aan spieropbouw kun je beter werken met een slof en die hoog op de schoft knopen en tussen de benen vast maken. Zo kan het paard nog wel alle kanten op met het hoofd.

ja, zo dacht ik inderdaad zelf ook! Dank je wel voor de nuttige tip!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:34

Bizzybijtje schreef:
Lijkt me stug als hij het longeren niet kent als hij wel ingereden is? :)
Weet je het zeker dat hij dat niet kan?

Maar goed, in het begin inderdaad niet gelijk bijzet eraan, wel een singeltje om om te wennen.
Eerst stemhulpen erop, en zorgen dat hij gewoon rondjes loopt en niet aan de longeerlijn loopt te sleuren ;)

nee, hij liep vanmiddag keurig netjes zijn rondjes om me heen! Hij kwam niet naar binnen, trok me niet de bak door, dus was wel heel erg tevreden!
Dat terwijl hij het echt NIET kent!

De stemhulpen kent hij allemaal, gelukkig, anders word het helemaal lastig!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:35

Ik zou sowieso zonder doen.. :j Wat je na een tijdje zou kunnen proberen, is de dubbele longe, kan je heel effectief mee longeren. :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:41

Sodeletuut schreef:
Ik zou sowieso zonder doen.. :j Wat je na een tijdje zou kunnen proberen, is de dubbele longe, kan je heel effectief mee longeren. :)

ja inderdaad! Zo longeer ik mijn eigen pony ook.Heel fijn.
Maar om dat bij eentje die nooit is "bijgezet" lijkt me ook niet handig, toch?
Kan beter doen wat Joolien zegt... een slof, of elastiek op zijn langst, dus met alle vijheid nog, zodat hij went aan iets wat aan zijn lijf hangt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:43

noahlady schreef:
Sodeletuut schreef:

ja inderdaad! Zo longeer ik mijn eigen pony ook.Heel fijn.
Maar om dat bij eentje die nooit is "bijgezet" lijkt me ook niet handig, toch?
Kan beter doen wat Joolien zegt... een slof, of elastiek op zijn langst, dus met alle vijheid nog, zodat hij went aan iets wat aan zijn lijf hangt.

Dat is persoonlijke voorkeur denk ik. Mijn mening is dat dubbele longe alle vrijheid is, aangezien dat geen vaste verbinding is, en dat is een elastiek/slof wel.. Maar dan moet je wel eerst aan de slag met het paard laten wennen iets achter de kont langs te krijgen.. :) Maar in eerste instantie zou ik gewoon lekker met niets gaan longeren.. :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:48

ja daar heb je ook wel gelijk in!ze worden niet vastgezet inderdaad, dus ook alle vrijheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:58

Maar dubbele longe moet je ten eerste kennen, ten tweede met drukke/jonge/jolige paarden vind ik het nogal een risico want als ze er nog niet klaar voor zijn kunnen ze behoorlijk in paniek raken van de druk, en in het begin van de opleiding moet een paard imo nog vrij zijn in zijn hoofd halshouding, want als je te snel gaat forceren werk je alleen maar tegen.
Imo is het namelijk lastig om met een dubbele longer een paard bijv rustig te krijgen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:23

ja precies, daarom zei ik al, denk dat het beter is, om eerst rustig eens een slof aan te hangen, zonder hem vast te zetten, of een elastiek dus met alle vrijheid.
Kan hij wennen aan "iets aan zijn lijf". (over een poosje dan hé, eerst eens lekker zónder iets aan de slag)
Om gelijk te beginnen met een lijn achter zijn achterhand langs (of over zijn rug) lijkt me wel een beetje teveel van het goede.
Paniek denk ik!
Kan het overigens wel hoor, want zo longer ik mijn kleine ook!
Maar voor een onervaren paard wel lastig, als die lijnen in je hand enzo :j dan ook nog rustig zien te krijgen/houden!

Korstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:09

Wij hebben paarden altijd bijgezet gelongeerd. Wel eerst even kennis maken met de longe, zonder bijzet, maar dan al vrijsnel een pessoa eraan geknoopt.
Vastzetten is geen goed idee, maar een pessoa of elastiek doet veel goed.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:14

Zou geen hulpteugels gebruiken.
Desnoods als je wil dubbele longe en dan kan je hem inneens rechtrichten, dan komt die zelf wel mooi voorwaarts neerwaarts....

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:03

vandaag is hij gelongeerd en heb ik er een elastiek aan gedaan.
Gewoon, helemaal losjes eraan!
Hij accepteerde het volledig en was echt super braaf!
Zo steeds een stapje verder!

Hij doet het zo goed!

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:07

Tuurlijk gaat die dat accepteren maar dat wil niet zeggen dat je er op termijn meer kwaad mee doet als goed?
Ik zou je echt een verdiepen in dubbele longe, dat geef superresultaat.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:07

dubbellonge doe ik ook, maar ik denk dat hij dat niet gaat acceptere, zo'n lijn achter zijn billen langs!

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:12

Tuurlijk wel, hij heeft weinig keuze hé :)!
Ik was daar ook eerst bang voor de eerste keren maar mn paard heeft dat eigenlijk héél positief onthaald uiteindelijk, en ik heb er zo nog gezien.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:26

dan doe je hem een pessoa om lekker los,maar dan hangt er wel iets achter zijn kont.laat die dat toe kun je met de dubbele lijnen gaan werken.slof/elastic vind ik niks.zou dan voor een pessoa gaan/dubbele lijnen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:10

-> GVL

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:56

keona schreef:
dan doe je hem een pessoa om lekker los,maar dan hangt er wel iets achter zijn kont.laat die dat toe kun je met de dubbele lijnen gaan werken.slof/elastic vind ik niks.zou dan voor een pessoa gaan/dubbele lijnen

Eumh ik ben niet helemaal mee met je post? geen dubbele lijnen of dubbele lijnen :p?