Wij krijgen de spagaat niet voor elkaar...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DW_Dressage

Wij krijgen de spagaat niet voor elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:22

Hee bokkers!

Ik ben al een tijdje bezig met de spagaat, alleen het wil niet helemaal lukken.
We hebben ook al met een balk geprobeerd, maar telkens stapt hij er overeen of loopt weg. Zodra hij weg loopt, laat ik het ook, want dat is een teken dat hij het niet meer wilt.

Maar nu is mijn vraag of jullie misschien nog meer tips hebben om de spagaat er helemaal goed in te krijgen.
Vanuit de Jamette hebben we ook al geprobeerd, maar dit lukt ook nog steeds niet :(

Dank jullie wel!

Groetjes

schotjes

Re: Wij krijgen de spagaat niet voor elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:24

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:25

Dankje wel! Zal even kijken!
Misschien heeft iemand hier op bokt ook nog eigen ervaringen hiermee? En kan uitleggen hoe zij het heeft gedaan ? ;)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:28

Ben erg nieuwsgierig, maar bij mij doet de link het niet....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:33

Voor de spagaat kun je het beste een balkje op de grond leggen en je paard er half overheen zetten. Hierbij is de bedoeling dat hij zijn achterbenen laat staan en zijn voorbenen naar voren schuift. Zodra er een achterbeen over het balkje komt gelijk achteruit terug zetten. In het begin bij 1 schuifeltje naar voren belonen en ook dat gaan opbouwen. Je moet bij deze methode voor je paard staan en je paard met zijn hoofd laag naar voren vragen. Hierdoor komt het gewicht naar de voorhand waardoor hij al eerder gemotiveerd word enkel met de voorbenen te verstappen.

De spagaat met het balkje aanleren:
Afbeelding

En daarna natuurlijk zonder balkje:
Afbeelding

Maar ik kan je aanraden een lesje te nemen,
dan word je gelijk gewezen op de puntjes waar je op moet letten en dan weet je iets zekerder of het wel goed is voor je paard. Ook weet je of je het wel goed aanpakt en kan een instructeur voordoen en je gelijk helpen om het zelf ook te doen :)

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:36

VisibreTeam schreef:
Voor de spagaat kun je het beste een balkje op de grond leggen en je paard er half overheen zetten. Hierbij is de bedoeling dat hij zijn achterbenen laat staan en zijn voorbenen naar voren schuift. Zodra er een achterbeen over het balkje komt gelijk achteruit terug zetten. In het begin bij 1 schuifeltje naar voren belonen en ook dat gaan opbouwen. Je moet bij deze methode voor je paard staan en je paard met zijn hoofd laag naar voren vragen. Hierdoor komt het gewicht naar de voorhand waardoor hij al eerder gemotiveerd word enkel met de voorbenen te verstappen.

De spagaat met het balkje aanleren:
Afbeelding

En daarna natuurlijk zonder balkje:
Afbeelding

Maar ik kan je aanraden een lesje te nemen,
dan word je gelijk gewezen op de puntjes waar je op moet letten en dan weet je iets zekerder of het wel goed is voor je paard. Ook weet je of je het wel goed aanpakt en kan een instructeur voordoen en je gelijk helpen om het zelf ook te doen :)

Dankje wel voor je reactie!

Met het balkje had ik al geprobeerd inderdaad, maar ik kan wel even kijken naar een lesje!

Bedankt!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:37

Met het balkje is het gewoon een kwestie van doorzetten en vooral niet teveel tegelijk willen vragen...

Je moet eerst belonen voor het stilstaan boven de balk. Daarna kun je aan de voorkant laag een snoepje aanbieden, zodra er maar 1 voetje naar voren schuifelt terwijl de achterbenen blijven staan mag je gelijk belonen. Dat ga je uitbreiden naar steeds een stapje meer :) maar vooral: niet gelijk 4/5 passen richtig de spagaat verwachten maar echt in stapjes werken ;)

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:40

VisibreTeam schreef:
Met het balkje is het gewoon een kwestie van doorzetten en vooral niet teveel tegelijk willen vragen...

Je moet eerst belonen voor het stilstaan boven de balk. Daarna kun je aan de voorkant laag een snoepje aanbieden, zodra er maar 1 voetje naar voren schuifelt terwijl de achterbenen blijven staan mag je gelijk belonen. Dat ga je uitbreiden naar steeds een stapje meer :) maar vooral: niet gelijk 4/5 passen richtig de spagaat verwachten maar echt in stapjes werken ;)

Ja, inderdaad! Mag ik vragen wat voor stemcommando jij hiervoor gebruikt? :D
Dankje wel, ga er morgen gelijk mee aan de slag! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:40

Ik gebruik meestal gewoon 'strek' dat vind ik persoonlijk het meest gemakkelijk :) Veel mensen gebruiken ook 'park out'

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:42

VisibreTeam schreef:
Ik gebruik meestal gewoon 'strek' dat vind ik persoonlijk het meest gemakkelijk :) Veel mensen gebruiken ook 'park out'

Oke! Inderdaad ja, dat is wel het meest makkelijk, en duidelijk ;)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:58

Ik heb het met de jambette geleerd, steeds een jambette vragen en dan naar voren lokken met voer.. steeds als ze een stapje naar voren deed met alleen haar voorbeen een clickje en brokje. Duurde wel even, maar het resultaat is er :P Balkje heb ik eerst een hele lange tijd geprobeerd, maar het kwam niet helemaal aan :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:58

x_Heidi schreef:
Ik heb het met de jambette geleerd, steeds een jambette vragen en dan naar voren lokken met voer.. steeds als ze een stapje naar voren deed met alleen haar voorbeen een clickje en brokje. Duurde wel even, maar het resultaat is er :P Balkje heb ik eerst een hele lange tijd geprobeerd, maar het kwam niet helemaal aan :+

Vaarwel makkelijk aanleren met de spaanse pas :Y)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:24

VisibreTeam schreef:
x_Heidi schreef:

Vaarwel makkelijk aanleren met de spaanse pas :Y)

Hoeft niet, allemaal een kwestie van duidelijk en consequent zijn.
Met de jambette heb ik het ook aangeleerd. Wel met een balkje erbij eerst natuurlijk, dat werkt voor mij
ook het beste. En dan jambette vragen, en zodra hij zijn been een stukje naar voren zet belonen.

Op een gegeven moment alleen belonen als hij ook echt strekt, niet meer voor de kleine tussenstapjes, zo
begint hij te begrijpen dat hij moet strekken, ipv jambette. :j

Met Spaanse pas heb ik daarbij nooit problemen gehad, natuurlijk haalde hij het eerst door elkaar, maar dan
moet jij je daar gewoon op aanpassen, en zorgen dat je duidelijke commando's gebruikt, en die 2 dingen (spagaat
en spaanse pas) zelf niet door elkaar haalt, dan doet je paard het ook niet. :n