Longeren en hij komt steeds op mij af!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verastar1

Longeren en hij komt steeds op mij af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:35

hallo de titel zegt het al mijn verzorgshet x americaanse mini hengst komt steed met longeren op mij af. en het kan hem niks schelen als ik een tik geef of geluid maakt hij blijft steel staan of naar mij toe komen

weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Het enige waneer hij loopt s op spelende wijze als iemand rustig voor hem loopt stapt hij rusting als je harder gaat draafd hij en als je nog hardergaat dan galopeerd hij.

het is misschien niet de goede wanier maar zo deed hij het wel maar optenduur word je gewoon moe...

verastar1

Re: Longeren en hij komt steeds op mij af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:49

heeft niemand hier ervaring mee?

NiKipJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:52

Beetje geduld.. je topic staat er nog maar een kwartiertje..

Let goed op dat je niet achteruit loopt tijdens het longeren. Dat is voor hem namelijk een signaal om naar je toe te komen.
Verder is het slim om een keer een lesje te nemen in longeren :j

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:53

Waar kun je een les nemen gewoon op een manege?

NiKipJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:01

Er zijn veel mensen die op locatie les geven. Die komen dan gewoon naar jou toe.
Ik doe dit bijvoorbeeld ook, maar ik zag dat je in harderwijk woont. Dat is voor mij helaas te ver.

Lammert Haanstra is bijvoorbeeld heel bekend, maar er zijn ook goedkopere mensen die longeerles geven.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:05

okk zal ff rond kijken

Corninator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:08

hoi,
mijn pony deed/doet dit ook altijd. Tot ik mijn iets oudere paard aan een andere longe vastmaakte en haar eracteraan liet gaan.
Het oudste paard, Orfa, is namelijk goed gewent van gelongeerd te worden en nu doet mijn pony het meestal ook goed (zonder Orfa).
Het is alleen een probleem om haar te laten galloperen. Ze wil enkel in stap en draf gaat nog net. Als ik haar in galop wil krijgen wordt ze héél chagerijnig en komt ze toch weer naar me toe. Als ik haar dan wat verder weg drijf laat ze uitschijnen van 'pas op!! ik geef je een trap', maar dat doet ze gelukkig niet echt. ;)

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:51

Is het misschien een idee om met je logeerzweep richting zn schouder te wijzen? Dan kan ie zegmaar niet naar je toe komen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:54

waarschijnlijk sta je voor zijn schouder, en draait hij daardoor om.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:59

Ik verzorg een friese merrie die dit probleem ook heeft. Zij vind het longeren gewoon erg moeilijk. Ben met haar eerst begonnen aan de dubbele lange lijnen (dus schuin achter haar staan) en dan op die manier werken naar dat ze op een cirkel om mij heen komt. Dan heb je dus wel de dubbele longe, zodat je buiten kan begrenzen zodat hij/zij niet naar binnen kan komen en dan zo oefenen en dan later over naar een enkele longe.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:05

Zorg dat je als drijfkracht achter het paard blijft lopen. (Ter hoogte van de kont)
Bij de schouder lopen is een stopteken en komt hij naar je toe ;)

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:09

Misschien moet hij het longeren nog even snappen?
Je kunt in het begin iemand anders aan de buitenkant van de pony laten mee lopen, evt het halster/hoofdstel vast houden. Als hij dan neigt naar binnen te komen, kan je helper ingrijpen. Dit hebben mijn vriendin en ik ook gedaan bij een Shetje dat we verzorgden. Het had resultaat!

Succes!

uitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:00

Paris_ schreef:
Misschien moet hij het longeren nog even snappen?
Je kunt in het begin iemand anders aan de buitenkant van de pony laten mee lopen, evt het halster/hoofdstel vast houden. Als hij dan neigt naar binnen te komen, kan je helper ingrijpen. Dit hebben mijn vriendin en ik ook gedaan bij een Shetje dat we verzorgden. Het had resultaat!

Succes!

dit is inderdaad een hele goeie optie , hebben ik en mijn vriendin ook bij mijn verzorgshet gedaan ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:04

via youtube/google kan je vast wel filmpjes vinden van lammert Haanstra, hij geeft longeersessies en is zeer ervaren.

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:19

Op het moment dat hij naar binnen dreigt te komen (goed op z'n lichaamstaal letten dus!), kun je met de zweep richting zijn schouder wijzen. Als dat niet werkt, kun je een beetje met de zweep zwiepen totdat hij wel luistert (maar 'm dus niet slaan).
Verder inderdaad zorgen dat je niet per ongeluk naar achteren loopt en de juiste positie hebt t.o.v. z'n lichaam.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:26

ik zou als eerste een longeercirkel maken, hierdoor heeft de pony aanleuning aan de buitenkant, en dat maakt het voor de pony makkelijker. verder wat _Kimm_ hierboven zegt, goed op lichaamstaal letten, longeerzweep richting schouder houden, en zelf iets achter je pony staan, zodat je hem met je eigenlichaamstaal voorwaarts houd.

succes verder

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:39

_Kimm_ schreef:
Op het moment dat hij naar binnen dreigt te komen (goed op z'n lichaamstaal letten dus!), kun je met de zweep richting zijn schouder wijzen. Als dat niet werkt, kun je een beetje met de zweep zwiepen totdat hij wel luistert (maar 'm dus niet slaan).
Verder inderdaad zorgen dat je niet per ongeluk naar achteren loopt en de juiste positie hebt t.o.v. z'n lichaam.

Zo doe ik het ook en ik zeg naar buiten. Werkt goed bij die van mij.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:08

dankjewel nu heb ik ook met mijn vriendin ernaast en maakt er dan een spelletje van als zij zacht loopt hij ook en als zij rent dan rend hij ook en probeerd hij te bijten (hengstje) elke keer corigeren met het halster weer naar de goede richting krijgen maar ik krijg hem niet in draf hij is niet bang voor de zweep of kan het hem ook gewoon niks schelen als ik loop te zwaaien

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:25

Ik weet niet of ik helemaal snap wat je bedoelt, maar als ik het goed begrijp is dit dus een spelletje dat je vriendin met hem doet? Je vriendin probeert hem dus op haar lichaamstaal langzamer of sneller te laten lopen, maar als zij gaat rennen, probeert hij te bijten?
Als dit zo is, betekent dat meestal dat hij je vriendin niet als leider, maar als volgeling ziet die hij als leidende hengst op moet drijven. Zeker bij een hengst moet je hier erg mee uitkijken, want dat kan erg gevaarlijk worden.

Het is erg lastig om met hengsten te werken, hoe klein ze ook zijn. Hengsten zullen altijd de drang hebben om te leiden of op te drijven en als ze geen duidelijk dominante leider hebben, zullen zij die rol van nature op zich willen nemen. Als je hem niet kunt domineren met de middelen die je hebt (lichaamstaal en zweep over het algemeen), zul je aan jouw eigen uitstraling en houding moeten werken. Zorg dat je zelf stevig in je schoenen staat en duidelijk de baas bent. Dit geldt overigens voor alle paarden.

Ik zie in je profiel dat je pas 13 bent en op jouw leeftijd is het echt (te) moeilijk om met een hengst te werken. Ik zou je aanraden om hulp te vragen aan iemand die wat ouder is en ervaring heeft met hengsten.

Succes!

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 10:57

ik kan prima met hem overweg en de eigenaar heeeft me over hem veel dingen uitgeelegd en ook hoe en op welke manier ik hem moet straffen en het gaat nu ook steets beter ben nu gestopd met longeren en ga nu verder met Vd

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:46

Herkenbaar.. Gewoon met hoofdstel en evt. longeersingel doen. het belangrijkste is: consequent blijven!!

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:58

ik doe met verzorgpony's ook en gwn duidelijk zijn en voorwaarts houden dan hebben ze niet zo snel de kans om naar je toe te rennen

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:26

Mijn ruin had dat in het begin ook heel vaak. Hij linkt het 'op stap' met 'het is bijna gedaan' en dan komt hij automatisch al naar me toe. Ik blijf gewoon achteruit stappen, verhef mijn stem een klein beetje, klein geluid met de zweep en zorgen dat hij blijft stappen (of verderwerken in het algemeen). Het is een kwestie van tijd en een dosis geduld, want zelfs nu durft hij het soms nog te proberen. Zorgen dat je boven hem staat, zo rammelt hij niet meer met je voeten (: