Consequent longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Consequent longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:07

Ik heb sinds kort een longeersingel + touwtjes gekocht omdat ik graag het longeren weer op wil gaan pakken.
Dit wil ik graag omdat ik zie dat mijn paard wat afwisseling nodig heeft. Aangezien we nu alleen maar rijden.

Ik ben al een paar keer wezen longeren en dit gaat redelijk goed, maar na een tijdje draait ze zich naar me toe en moet ik haar elke keer weer terug drijven.
Ik neem aan dat ik gewoon een stuk consequenter moet zijn qua longeren, maar wie kan mij goede tips geven? _/-\o_

Alvast bedankt!

Apple

Re: Consequent longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:09

-> GVL

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:11

Mijn jonge paard deed dit ook altijd. Wanneer hij ongevraagd stopte en naar mij toe draaide gebruikte ik mijn longeerzweep om hem gelijk weer door te laten gaan. Dit elke keer weer keer op keer herhalen en nu doet hij het niet meer :).

Ik denk dat het gewoon consequent handelen is, stopt zij laat je haar gelijk weer doorgaan en dit blijven herhalen.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:51

Goed doorlaten lopen.
En geen kans geven om te draaien.
Dat is het beste denk ik. Verder valt er ook niet veel tegen te doen denk ik..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:01

Die van mij doet dat ook en kijkt er dan ook zo trots bij alsof ik hem heel knap moet vinden :+ Gewoon elke keer weer door laten lopen, niet boos worden ofzo, maar hem gewoon weer naar voren drijven. Elke keer weer herhalen. Leer hem een commando of een beweging waarop hij wél naar je toe mag komen. Maar beloon hem alleen wanneer hij het doet op het commando en niet wanneer hij het uit zichzelf vindt.
Het zou ook kunnen zijn dat hij het saai vindt en zich verveelt, maar die van mij doet het meer omdat hij niet goed snapt wat je van hem vraagt, let dus goed op je eigen lichaamshouding
Heb je hem al vaker met touwtjes gelongeert? Als hij omdraait uit verveling zou dit wel een uitdaging voor hem kunnen zijn!

ppiekema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:10

Ik zou als ik jou was het boek van "longeren met Lammer Haanstra" lezen. Heel goed boek waar je veel uit kan halen. Zeker over hoe je moest staan hoe je moet drijven om te verkomen dat ze naar binnen valt.
Als jij te veel op haar voorhand staat kan ze naar binnen komen, maar sta je misschien te veel op de achterhand kan ze ook naar binnen vallen. Je moet zorgen dat je op de zelfde hoogte staat als haar balans punt. (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Maar lees het boek! Succes

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:14

Goed bezig houden, langzaam draven, versnellen, bijna laten stappen en hop naar galop. In galop langzaam en versnellen. Probeer zo langzaam mogelijk te laten galoppen en niet in draf te laten vervallen en andersom, flink laten draven maar niet in galop laten gaan. enzenz. Ook voor jezelf erg leuk om mee bezig te zijn!
En als ie aanstalten maakt naar binnen te komen, goed duidelijk wijzen met je arm waar hij naartoe moet, je groot maken, schouders naar achteren en indien nodig een pas naar hem toe.
JIJ bent de baas en hij moet lopen waar JIJ dat wilt (als je dat uitstraalt dan kom je al een heel eind)

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:17

een stemcommande gebruiken op het moment dat hij inderdaad naar binnen mag komen, ik gebruik KLAAR, dan weet hij meteen okee klaar ik mag naar binnen :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:35

Bedankt voor jullie tips. Ik heb nu een aantal keer gelongeerd en door jullie tips is het zeker verbeterd!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:37

Als je paard naar je toe draait, sta je zelf op de verkeerde plek. :D

Hoe meer je zelf richting de voorhand staat, hoe meer je het paard blokkeert. Als je daarnaast ook nog eens een 'uitnodigende' lichaamshouding hebt (defensief ipv offensief, submissief ipv dominant) zal het paard zich naar je toewenden. Als jij daar ook nog eens op reageert door dat toe te laten en misschien zelfs zelf een pas achteruit zetten of jezelf 'kleiner maken', dan zal het paard waarschijnlijk ook naar je toe komen wandelen. Braaf paard! Want dat is wat je door je lichaamshouding zelf aan hem gevraagd hebt. ;)

Zorg bij longeren altijd dat je zelf mooi 'in het midden' van het paard blijft, en als het paard vertraagd ga je iets meer naar de achterhand toe. Let goed op welke invloed jouw eigen lichaamshouding op het paard heeft. Sta je teveel naar voren en komt hij naar binnen, dan zal het voor hem heel verwarrend zijn als jij dat afstraft.