Tips Jambette?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unaa

Tips Jambette?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:38

Ik wil mijn paard de jambette aanleren, maar elke manier die ik probeer mislukt. Ze kan wel al als ik met de zweep haar been aanraak hem optrekken, maar veder komen we niet. Dus... hoe hebben jullie de jambette aangeleerd en/of hebben jullie tips? Dankjewel :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:02

Ik heb het mijn pony geleerd door tegen zijn schouder te 'duwen' zodat hij zijn gewicht op zijn andere been zet.
Dan duwde ik weer tegen zijn schouder, en pakte zijn been vast, en maakte dan met zijn been de beweging van de jambette.
Dat een paar keer gedaan, en goed belonen.
Daarna weer mijn hand bij zijn schouder, en een zweepje op de plek gelegd waar ik daarvoor zijn been vast pakte om de beweging te maken.
Zo ging hij dus zelf die beweging maken. Daarna zweep weg gelaten, en alleen met mijn hand tegen zijn schouder 'geduwd'.
Zo heb ik het hem geleerd.
Als je de jambette op zweepcommando wil hebben, dan moet je dus wel die zweep erbij houden!

Unaa

Re: Tips Jambette?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:41

Bedankt voor de tip! Ik ga het morgen uitproberen :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:09

NIET AANRAKEN!

Ga geen benen optillen om je paard te helpen. Het bukken naar een been kan een commando worden en sommige paarden worden zodanig enthousiast dat ze hun been al geven als jij naar voren bukt. Dit kan erg gevaarlijke situaties opleveren. Het is ten alle tijden belangrijk dat er AFSTAND word gehouden tussen jou en je paard.

Als je wil gaan doorvragen om naar een goede jambette te gaan zal je eerst een paard moeten hebben die keurig zijn voet optilt op jouw commando. Bij het doorvragen blijf je doorzetten met het tikjes geven op het been. Hierdoor zal het paard gaan snappen dat hij MEER moet geven om de click en beloning te krijgen. De meest logische reactie voor een paard is om zijn been naar voren te gaan brengen. De timing om te clicken is zodra het been naar voren beweegt. Daarna kun je weer gaan werken aan steeds een stukje verder naar voren brengen tot je een echte jambette hebt.

Unaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:33

Okee, dan zal ik eerst gaan oefenen met been optillen op commando, bedankt!