[AR] Hoe nemen julie je paard+wagen mee als je naar les gaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Hoe nemen julie je paard+wagen mee als je naar les gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:49

Zoasl de titel al zegt: Hoe nemen jullie je paard/pony + wagen mee als je naar les gaat?

Ik zit een beetje in dubio hoe ik dit allemaal ga regelen.
Om naar les te gaan ben ik enkele reis zo'n 15-20 minuten onderweg.
Ben in het bezit van een 2-paards trailer en zou dan dus eerst m'n kar weg moeten brengen, en daarna nog een keer terug om de pony te halen.

Hoe doen jullie dit?
Heb een koetsentrailer overwogen, maar helaas mag mijn auto dit niet trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:11

Met twee auto's :D Manlief rijdt auto plus aanhanger met koets, ik rijd de trailer plus paarden.

Andere optie: koets huren op leslocatie (dat kan hier)
Nog een andere optie: koets stallen op leslocatie (dat kan hier ook) en dus altijd daar rijden.

Laatste en duurste optie: groot rijbewijs halen, vrachtwagen kopen en de hele bups daar op laden.

Edit: alternatief: les aan huis. Lesgever die met auto zonder gedoe bij jou thuiskomt is wel zo handig, mits je een bak of weiland hebt waarin je kunt mennen.

MelanieB

Re: Hoe nemen julie je paard+wagen mee als je naar les gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:26

Ik heb een grote trailer (voor 3 paarden), dus mijn kar kan helemaal voorin, dan kunnen er nog 2 pony's naast, eventueel zelfs 3, maar normaal gaan er 2 welshjes mee. (pony's staan schuin)
Heb je geen C rijbewijs voor nodig maar wel de hele mikmak kan mee :+

Heb 2 kisten die gaan achterin de auto zit het tuig in (ze kunnen ook achterop de wagen in de trailer), in de trailer tuig ik ze op, genoeg ruimte, ideaal.
Verder kunnen spullen achterop de wagen in de trailer of in de achterbak van de auto.

Bij ons op les komen ze heel veel met 2 auto's :j dus dat is nog een optie..
Of idd anders thuis les krijgen misschien..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:31

Ibbel schreef:
Met twee auto's :D Manlief rijdt auto plus aanhanger met koets, ik rijd de trailer plus paarden.

Andere optie: koets huren op leslocatie (dat kan hier)
Nog een andere optie: koets stallen op leslocatie (dat kan hier ook) en dus altijd daar rijden.

Laatste en duurste optie: groot rijbewijs halen, vrachtwagen kopen en de hele bups daar op laden.

Edit: alternatief: les aan huis. Lesgever die met auto zonder gedoe bij jou thuiskomt is wel zo handig, mits je een bak of weiland hebt waarin je kunt mennen.

We hebben maar 1 auto, dus wordt 'm helaas niet endenk niet dat m'n ouders/broertje iedere week mee willen.
Koets huren gaat helaas ook niet, er is daar alleen een kale accomodatie waar iedereen zelf zijn paard + wagen mee naartoe moet nemen.
Koets stallen, Zou een optie kunnen zijn, al wil ik 'm dan niet de hele week stallen maar wellicht een dag vantevoren brengen.

Groot rijbewijs halen wil ik nog wel eens doen. Mocht ik de beschikking hebben over een grote trailer, dan zou ik natuurlijk ook de hele ''bups'' achter de trekker kunnen doen.

En les aan huis zou in de zomer/voorjaar wel kunnen. Maar dan moet het gras niet te lang zijn en het land niet te nat. Woon wel samen met een veehouder en die hun land is heilig.
Helaas heb ik niet de beschikking over een eigen rijbak, hoe graag ik ook zou willen....

Wat betreft de koetsentrailers...... Zijn die altijd om en nabij de 950 kg?

MelanieB: wat voor trailer heb je dan precies?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:36

http://www.seegershalle.nl/paardentrail ... index.html

Maar die zal je auto denk wel niet mogen trekken..
Wel een onwijs fijne trailer. Het maakte niet zoveel uit of we nou een voorstuk lieten zetten op onze oude trailer of deze namen, ook niet echt meer qua prijs dus vonden we dit wel ideaal. Staat de wagen ook droog en uit het zicht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:39

Ik les normaal thuis, of bij mijn instructrice thuis met haar wagen (heeft zelf ook ongeveer de zelfde maat pony).

Maar op wedstrijd doe ik het mijn kar in de auto en trailer er achter.
Auto is gekocht zodat mijn kar er in past en hij mijn trailer kan trekken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:45

Ben ook aan het kijken voor een andere auto, maar ben bang dat mijn wagen niet in een transporter past.
Wel een gave trailer zeg!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:19

annastasia schreef:
Ben ook aan het kijken voor een andere auto, maar ben bang dat mijn wagen niet in een transporter past.
Wel een gave trailer zeg!

Gaat denk ik niet lukken annastasia :n . Ik had een verlengde Transporter en daar paste mijn marathonwagen ook niet in.

Ik heb het geluk dat mijn pony meegenomen wordt op de vrachtwagen door mijn instructeur als we naar de groepsles gaan. De koets neem ik zelf mee, tegenwoordig in een open aanhangertje.
Had poown niet op de vrachtwagen meegekund, dan moest ik koets 'smiddags naar de rijhal brengen, daar de aanhanger op slot zetten (en de koets aan de ketting). 's Avonds pony halen met de trailer, na de les terug brengen en de volgende dag koets weer ophalen.
(Je begrijpt dat ik blij ben met het aanbod van mijn instructeur ;) )

Na het winterseizoen les ik weer gewoon van stal uit.

Florinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 05:47

hoe zo grote pony heb je? Ik heb twee welshjes en heb nu een pony trailer aangeschaft. Is lichter en past achter mijn golf
Als je meer info wilt hoe ik het wel. Trailer is eind maart klaar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 09:39

Ik heb een new forest van 1.40. Maar ben ook nog in het bezit van een paard. Heb jij toevallig nog een bit van 12,5 thuis liggen?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:39

Is het geen optie om er naartoe te rijden met je pony al ingespannen? Dat doe ik namelijk. Is een klein half uurtje mennen, is ze lekker los, dan lessen we en half uurtje tot 3 kwartier en dan rustig aan terug, is ze meteen goed uitgestapt....

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:00

Als je met een veehouder samen woont; neem de trekker en een veekar, past alles makkelijk in!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:45

Wuppi schreef:
Als je met een veehouder samen woont; neem de trekker en een veekar, past alles makkelijk in!

Dan zal ik wel eerst een grotere trailer/ veekar moeten aanschaffen. ;-) en dan tzt een andere auto.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:12

Als je binnendoor kunt rijden koets achter de trailer hangen met goede verlichting.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:01

MelanieB schreef:
http://www.seegershalle.nl/paardentrail ... index.html

Maar die zal je auto denk wel niet mogen trekken..
Wel een onwijs fijne trailer. Het maakte niet zoveel uit of we nou een voorstuk lieten zetten op onze oude trailer of deze namen, ook niet echt meer qua prijs dus vonden we dit wel ideaal. Staat de wagen ook droog en uit het zicht.

Wat weegt deze trailer kaal? Ziet er wel luxe uit. Helaas past mijn kasteel van 1.75m niet samen met koets in tweepaardstrailer :D

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:04

Iemand die ik ken heeft een trailer waar je aan de voorkant (buiten) een kar op kunt rijden. Maar ik weet niet waar deze staan. ;)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:14

Ja dat is een mentrailer, je kan ook je eigen trailer verlengen met koetsframe. Denk dat ik grootrijbewijs ga halen en op zoek naar driepaardsvrachtwagen voor C rijbewijs

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:22

Als ik naar de les ga is het ook 20 min. stappen. Dan is hij goed warm gestapt. En na de les een stukje draven en de laatste km. stappen. Dat is ook goed voor de conditie.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:30

Pony van TS is net beleerd, dus ik heb zo het idee dat naar de les toe rijden wel eens wat te ambitieus zou kunnen zijn. (Ik neem aan dat het om je Forester gaan, toch Annastasia?)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:59

Het gaat inderdaad om mijn forester welke ne beleerd is voor de kar. Het is zo'n 10 km enkele reis, met de auto ben ik dus al zo'n 15 min onderweg, laat staan als ik het lopend ga afleggen.

Ben aan het overwegen om toch m'n alu trailer in te ruilen tegen een houten trailer met koetsenframe.
Wil er dan alleen niet te veel op bijbetalen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:59

ik zit maar 5 min met de auto van de manege dus breng eerst de kar weg in de trailer en daarna het paard.Maar ja echt handig is het niet.Dus aan het sparen voor een mentailer

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:05

vriendin van mij heeft dubbel luxe denk ik, die heeft een kar op locatie en een thuis. Voor wedstrijden moet het karretje wel mee, die in de trailer past, dus mocht het kunnen rijden we dan twee keer. Anders gaan we met de pickup hier past ook het karretje op en dan de pony's in de trailer! Of we rijden met twee auto's dat gebeurt ook regelmatig trouwens.

hrhr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:50

Wij hebben een 2-paardstrailer met koetsenframe. Dat vinden wij echt ideaal! Je kunt je met 1 auto redden en hebt alles in 1 keer bij je. Tuig achterin de auto, koest voorop de trailer, paard in de trailer en alles is in 1 keer op de goede plek.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:24

Bij ons op de vereniging mag je je kar laten staan (speciale plaats), dus die hoef ik niet mee te nemen. Paard gaat met de trailer mee.

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:12

Ik had tot voor kort een 1 1/2 paards trailer. Daar zette ik voor in de neus mijn menwagentje in en dan passen er nog net 2 ponies van 1 meter achter, hup klep dicht en de spullen achter in de kofferbak van de Station. Ben nu sinds 3 weken de ontzettend blije en gelukkige eigenaar van een pony mentrailer. Dus menwagen op het koetsenframe, en 2 ponies in de ponytrailer. Helemaal top. Ik moet me altijd in mijn eentje redden, dus met 2 autos gaan was geen optie en 2x op en neer rijden vond ik ook niet echt geweldig. Je ziet ook wel eens een trailer met daar achter aan de klep een soort ophangsysteem voor een concourswagen (die zijn vrij licht). Maar met zo'n grotere pony is het toch wat moeilijker om een creatieve oplossing te vinden. Ik vrees dat het sparen wordt voor je! En dan inderdaad je huidige trailer inruilen op een optie waar je wel alleen mee op pad kan en alles in 1x mee. Succes!