Longeer probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:31

Hallo allemaal,

Gister m'n bijrijdpaardje weer even gelongeerd.
Linksom ging fantastisch en na een 15-20 minuten maar even rechtsom dacht ik.
Toen raakte ze helemaal in paniek en wilde ze niet rechtsom aan de longe lopen, ook niet als ik met haar mee zou 'draaien'.
Heb ook geprobeerd met de longeerzweep achter de kont, maar ook daar reageerde ze niet op.
Toen ik dichterbij kwam, deed ze stappen achteruit en raakte ze het draad, waardoor ze helemaal in paniek raakte.

Wie o wie kan me helpen?
Ik doe niet aan grond werk en ben ook niet van plan daarmee te beginnen, dus gelieve geen reacties als: begin eerst eens met grondwerk, etc.

Spruitje56

Re: Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:38

uuh meschien iemand vragen aan de andere kant te lopen?
eventueel met een halstertouw, en jij in het midden
dan leert ze het meschien makelijker

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:49

Sowieso letten op je lichaamstaal, wellicht stond je wel te veel in zijn remmende gebied en waren dus je hulpen tegenstrijdig? Daarnaast is dat de natuurlijke scheefheid van je paard, de moeilijke kant in dit geval rechtsom, geeft dan dusdanig veel onbalans dat ze daar in paniek van (kunnen) raken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:52

15 minuten op 1 kant longeren achter elkaar door is ook teveel. Paard raakt dan in die buiging en als dat al de makkelijke kant is wordt de moeilijke kant alleen maar moeilijker.
Daardoor is het belangrijk om veel af te wisselen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:45

min op een kant is erg fout zo krijg je juist een scheef paard, waarom longeer je b.v?
Het kan zijn dat ze ergens last van heeft gehad omdat ze te lang oip een kant heeft gelopen, verzuurde spieren en dan in een keer een andere kant op voelt niet fijn, of jou lichaams taal, als je merkt dat een paard het lastig vind, loop dan eerst even mee op d evolte en vanuit daar kun je je lijn langer maken, als je merkt dat het paard dat weer moeilijk vind stap dan weer dichter bij. geef het paard vertrouwen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:11

Heb je aan de eigenaresse gevraagd hoe zij het meestal doet en hoe het dan gaat? Ik neem aan dat zij haar paard het beste kent en jou dus ook het beste tips kan geven. Hoelang is het al jouw bijrijdpaardje? En je zegt dat je al eerder hebt gelongeerd (woordje 'weer') hoe ging het de vorige keren?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:15

De iegnaar doet er niks mee en heeft paarden enkel voor de fok.
Vorige keren ging het wel goed.
Ik heb zaterdag gelongeerd omdat ik er(als de eigenaar bij het andere bedrijf is) niet alleen op stap, paard is nl erg vrolijk vlak voor het rijden en in de bak wordt ze blind, dus moet ik op het beton opstappen, maar daar haalt ze soms ook nog rare fratsen uit.
Daarom stap ik er niet alleen op en heb ik ervoor gekozen haar te longeren.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:41

Okey, duidelijk. Dan is het misschien een kwestie van spierpijn of iets dergelijks. Het is erg koud geweest de afgelopen periode, daar worden sommige paarden erg stijf van. Je kan ook proberen volgende keer juist rechtsom te beginnen. Vorige keren ging het wel goed, dus ze kan het wel! Anders even aan de hand rechtsom een paar rondjes stappen, misschien dat dit beter gaat. Verstandige keuze om te gaan longeren. Succes bij de volgende keer. Laat je even weten hoe het ging?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:06

Wat bedoel je met blind in de bak en rare fratsen uithalen?
Dat je niet aan grondwerk wilt doen zegt meer over jou dan over het paard, je vind het paard du sniet belangrijk genoeg om daar een band mee op te bouwen en je vind het dus ook niet belangrijk om te leren hoe een paard op de juiste manier te trainen zodat hij soepel blijft op 2 kanten, miss een andere hobby zoeken , b.v fietsen heb je met staal te maken en niet met vlees en bloed

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:08

Nou dat lijken me dus heel duidelijke signalen van een paard dat totaal niet goed in dr vel zit...
Daarnaast sluit ik me volledig bij Midgie aan.. Verdiep je eens in het rechtrichten, de natuurlijke scheefheden, onbalans en ook in het grondwerken!

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:13

is het geen optie om haar aan de dubbele lijn te zetten met longeersingel?
is een vriendelijke manier om met het paard te kunnen comminuceren.
paardje van mn vriendin wilde ook de rechterkant niet op.
nu hij aan de dubbele staat gaat het super goed

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:18

-> GVL

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:30

@Midgie: Dus je bent per direct een slechte ruiter als je niet aan grondwerk wilt doen? Sorry, maar ik vind het wat dromerig allemaal.
En nee, je mag best weten dat ik daarvoor ook de tijd niet neem, ik rij voor de handel, niet voor het eeuwige.

Je hóéft niet te reageren.

@Steefian
Bedankt voor je reactie :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:32

Tuurlijk ben je geen slechte ruiter als je niet tot in het oneindige bezig bent met grondwerk. Maar imo moet je er wel een goede basiskennis van hebben, ook en misschien juist als je de paarden voor de handel rijd.
Door een paar simpele dingen te veranderen kun je zoveel bereiken en daarvoor hoef je echt geen goeroe te worden.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:48

@ moelly

graag gedaan, het is alleen de bedoeling met vanaf de grond comminuceren met het paard, om te proberen van de zweep af te blijven.

als je met dubbele lijnen gaat werken, moet je zorgen dat jij schuin achter t paardje mee loopt(ong een hoek van 45 gr aanhouden)
wil je dr laten draven/galloperen jezelf groot maken en ''boos/dominant'' of haar afstappen, en op haar tempo mee blijven lopen :D weer in dezelfde hoek van 45 gr.
het is ook makkelijk om dan de overgangen van linksom naar rechtsom te maken.
loopt ze rechts achter haar kont aanlopen zodat ze naar binnenkomt, komt ze naar binnen dan een paar passen opzij(naar binnen dus), zodat je in haar gezichtveld komt, dus weer naar buiten vragen, doet ze dat, dan kun je haar begeleiden met de buiten lijn om in een s bocht van hand te veranderen.

verreist wel veel geduld, ze zal niet gelijk snappen wat je van dr vraagt.
niet boos worden of ongeduldig, dan gedraagt zij zich precies t zelfde, en gaat t niet werken

je mag pb'en :D

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:50

met de hoek van 45 graden bedoel ik, een driehoe vanaf haar hoofd en kont, jij staat dan op t punt vd 45 graden :D