soepel in spagaat gaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

solaika

soepel in spagaat gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:44

hey,

ik ben veel bezig met de spagaat
maar het duurde lang voordat hij zijn benen naar voor zet en ik moet daarvoor nog elk been elke keer aanraken en vragen hem naar voor te zetten
nu gaat het al vlotter en zet hij na vijf seconden ofzo al wel zijn been naar voor maar dan moet ik nog altijd 10x elk been vragen en elke keer rond lopen om naast hem links en rechts te gaan staan...
het gaat al vlotter
maar,
op welke manier kan je er eigenlijk voor zorgen dat hij op 1 commando in een mooie spagaat gaat staan?

Captain

Re: soepel in spagaat gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:03

Veel oefenen. :)
Spagaat is voor sommige paarden gewoon een erg lastige oefening.
Wanneer beloon je? Als hij in complete spagaat staat of beloon je ook nog in tussenstappen.
Zo ja, alleen nog maar belonen in complete spagaat.

Je zegt ook dat je veel bezig bent met de spagaat, probeer er niet teveel mee bezig te zijn. De meeste paarden vinden een kunstje niet leuk meer als je het vaak vraagt en doen dan minder enthousiast of veel langer over een kunstje, speelt misschien ook wel mee. :)

Misschien kun je om het commando te geven ook gewoon schuin voor hem gaan staan zodat je niet de hele tijd heen en weer hoeft te lopen.

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:17

ik beloon ook met de tussenstappen,
als ik schuinvoor ga staan zet hij alleen het been aan de kant waar ik het dichtste bijsta naar voor, ookal raak ik het andere aan, maar dat is gewoon nog oefenen

ik ga volgende keer proberen alleen te belonen als hij al in spagaat staat :j

ik heb hem wel eens in de wei gezien toen hij moest plassen :o en dan gaat hij in spagaat staan om niet op zijn voorbenen te plassen :oo (het is een ruin hè) toen hoorde hij iets en hij bleef zo een minuut staan met gespitste oren :') . dus ik denk niet dat hij het moeilijk vind ;)

maarja wat je zegt, niet te vaak doen :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:19

Dan denk ik dat het slimmer is om alleen nog maar te belonen voor de complete spagaat, dan zal hij er wel snel in staan als er een beloning wacht. :D

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:23

oke,
bedankt :))