Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ZusJacobs schreef:Wat ik sowieso zou doen vanwege het scheef afslijten van haar achterhoeven (kan kan komen door een verkeerde stand, maar ook door haar scheefheid) is gaan rechtrichten (eventueel aan de hand), zo gaat ze ook voor de wagen beter in balans lopen en verminder je het scheef afslijten (ze is immers nog jong en dan krijg je dat nog makkelijk uit het systeem).
Verder zou ik echt gaan voor hoefschoenen, je kunt er voor kiezen nog 1 a 2 keer zonder te blijven mennen, en de 3de keer te kiezen voor hoefschoenen. Of je pakt het eerste half uur zonder hoefschoenen en het tweede half uur met hoefschoenen (of anders om).
TanteFlavie schreef:Je paardje is al 2 jaar zonder ijzers en je schrijft dat je vaak met haar op de baan bent. Als alles nu zonder problemen gaat, dan zou ik ze zonder ijzers laten. Let wel... goed de hoeven in het oog houden en het "niet te ver laten komen"...
gem schreef:Ik heb een tussen-variant: alleen voorijzers.
Mijn merrie slijt haar voorhoeven scheef af, en ijzers zijn dus wel wenselijk. Achter loopt ze blootvoets, o.a. vanwege uitglij-gevaar op de weg, maar ook omdat ik ze voor haar niet nodig vind.
Ik rij veel over de verharde/grind paden in het bos, geregeld over asfalt om bij ons dressuurveld te komen, maar uitglijden heb ik dus gelukkig minder last van wegens het ontbreken van de achterijzers.
Hoefschoenen heb ik ook aan gedacht, maar je moet toch vaak wel enkele merken proberen voor je de ideale, voor jouw pony passende hoefschoen hebt gevonden.
Isapaardje schreef:Ik men met mijn huidige menpony met blote voeten en rij op dit moment ook vnl. over de harde weg, ook in draf (asfalt en klinkers). Maar bij hem slijten zijn achterhoeven harder dan de voorhoeven.
Met mijn andere pony heb ik altijd prima met hoefschoenen gereden (voorkeur voor normale easyboots), dus ook deze 'nieuwe' pony gaat straks als het nodig mocht zijn op schoenen en niet op ijzers.
Voordeel van schoenen is, dat je ze om kunt doen als het echt nodig is.
Op de wei staan ze sowieso zonder, en voor de wagen kun je die keus ook maken wanneer wel en niet.
Wel is het inderdaad even zoeken naar de juiste schoen.
Wat bij de ene de perfecte schoen is, kan bij de ander een ramp zijn.
Ik heb het geluk diverse schoenen te hebben mogen proberen ... heb mijn ervaringen (eigen mening dus) opgeschreven; zie mijn profiel voor de link. Misschien heb je er wat aan.
jojoni schreef:En als ik nu voor hoefschoenen ga he.. Hoelang gaan die dan ongeveer mee? Want een vriend van mij, denkt dat die heel snel slijten?
liiza schreef:Ik heb ook hoefschoenen, ze zijn geweldig! Ze zijn helemaal goed aangemeten en hij heeft ze nog nooit verloren. Ik heb ze nu ongeveer 1,5 a 2 jaar en ze zien er nog prima uit. Ik merk ook aan 'm dat hij veel fijner voor de kar loopt sinds hij hoefschoenen heeft. Dus van mijn kant alleen maar voordelen!
jojoni schreef:Dus het enige nadeel aan hoefschoenen is eigenlijk dat het moeilijk is om echt goed passende te vinden.. Dan denk ik namelijk dat daar wel iets op te vinden is en dat ik voor hoefschoenen ga.. Dat is uiteindelijk beter voor de hoeven en ook een stuk goedkoper!