[AR] Mennen met of zonder ijzers/hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Mennen met of zonder ijzers/hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:11

Ik heb al een tijdje rondgeneusd in oude topics (en er zijn er veel over dit onderwerp), maar ik vond eigenlijk geen duidelijke antwoorden op mijn vragen ivm mennen en hoeven.

Ik heb mijn pony aan het eind van afgelopen zomer beleerd voor de kar (onder begleiding!) en alles gaat heel goed. Ze vind het super leuk voor de kar en doet het super. Dus ik ben al langere ritten aan het maken, waarbij ze veel draaft (ze wordt nog ongeduldig bij lang stappen).
En aangezien hier weinig bospaden zijn te vinden, waar je met de kar door mag, maken we de ritten voornamelijk over verharde weg.

Ze loopt nu dus al 2 jaar op blote voeten op de verharde weg (we hebben veel aan de hand gewandeld toen ze nog jong was, vandaar 2 jaar) en we gaan ongeveer 2 tot 3 keer per week op de weg. Daarbij gaan we minimaal een uur weg, waarbij er veel gedraafd wordt als ze voor de kar staat.
Omdat ze net voor kerst wat korte hoeven kreeg, heb ik besloten haar een pauze te gunnen (om haar hoeven weer netjes te laten groeien). Ze heeft heel stevige en gezonde hoeven, die niet snel groeien. Maar achter slijten ze wel wat scheef af.
Omdat ze zo langzaam groeien heb ik dus wat opzoekwerk gedaan over het al dan niet nemen van hoefijzers. En ik heb nu mijn 3 mogelijkheden op een rijtje gezet:

1) Blootvoets laten, weer langzaam opbouwen om over de weg te lopen. Dan harden de hoeven en moet de hoefsmid alleen komen om ze achter, af en toe, recht te maken.

2) hoefijzers. Met deze keuze zou ik zelf het minst blij zijn. Ze staat nu 24/7 op de wei en als het nat is zijn er dus modderplekken. Ook 'graaft' ze nogal graag, dus al bij al ben ik heel bang dat ze of de wei ruïneert, of haar hoefijzers telkens kwijtraakt omdat ze graaft. Ook heb ik gelezen dat ze sneller uitglijdt met hoefijzers? (ook geen succes als ze blij rondrent in de wei denk ik). En kan ik nu wel ijzers laten zetten (ik bedoel ivm de modder..), gaan ze er met dit weer niet juist sneller af?

3) hoefschoenen. Hiervan weet ik eigenlijk het minste. Dus tips hierover zijn welkom.

Kunnen jullie mij helpen bij mijn keuze? Voor- en nadelen zijn altijd welkom natuurlijk!
En bij de 1e keuze heb ik nog enkele vragen: Als ik hiervoor kies, ben ik bang dat ze haar hoeven toch te kort loopt.. Waar moet ik op letten? Wanneer gaat het slijten te snel? En hoe kan ik dit het beste 'trainen'?

Alvast bedankt!

ZusJacobs

Re: Mennen met of zonder ijzers/hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:20

Wat ik sowieso zou doen vanwege het scheef afslijten van haar achterhoeven (kan kan komen door een verkeerde stand, maar ook door haar scheefheid) is gaan rechtrichten (eventueel aan de hand), zo gaat ze ook voor de wagen beter in balans lopen en verminder je het scheef afslijten (ze is immers nog jong en dan krijg je dat nog makkelijk uit het systeem).

Verder zou ik echt gaan voor hoefschoenen, je kunt er voor kiezen nog 1 a 2 keer zonder te blijven mennen, en de 3de keer te kiezen voor hoefschoenen. Of je pakt het eerste half uur zonder hoefschoenen en het tweede half uur met hoefschoenen (of anders om).

Verder moet je even googlen op hoefschoenen, kom je onwijs veel tegen.
Hier:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
http://www.hoefgezondheid.nl/new/index. ... hoencursus (cursus)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:27

Je paardje is al 2 jaar zonder ijzers en je schrijft dat je vaak met haar op de baan bent. Als alles nu zonder problemen gaat, dan zou ik ze zonder ijzers laten. Let wel... goed de hoeven in het oog houden en het "niet te ver laten komen"...

Door hoefproblemen kon mijn fjord geen ijzers meer om (hoefwand volledig afgebroken door minder goed beslag...) en sinds 2009 lopen ze nu zonder ijzers. Max heeft tot zijn 12 jaar steeds beslagen geweest en had superslechte hoeven. Toen ik hem kocht kreeg ik te horen dat hij nooit zonder ijzers zou kunnen. Na het hoefprobleem kon ik niet meer beslaan en kreeg ik de raad om er minstens 6 maand niets meer mee te doen... maar dat vond ik jammer voor hem en mij... en ik ben op zoek gegaan en ... uitgekomen op hoefschoenen. Het eerste jaar kon hij niet zonder deze schoenen, het tweede jaar heb ik ze meer gelaten dan gebruikt. Ik keek naar de hoeven en als ik vond dat hij "gevoelig" liep, dan gebruikte ik de hoefschoenen... Nu loopt hij overal door zonder zijn schoenen en krijg ik van de hoefsmid te horen dat het ongelooflijk is dat hij zo'n harde hoeven heeft gekregen. Zijn hele leven ervoor had hij "slechte hoeven"... nu niet meer.

Ik rij aangespannen en bereden, ik heb mijn hoefschoenen in de kar liggen "voor het geval dat", maar heb ze nog niet nodig gehad.

Mocht je kiezen voor hoefschoenen, zorg dan dat je goed passende schoenen hebt, zelf heb ik diverse hoefschoenen uitgeprobeerd en ben ik met de Marquis hoefschoenen geholpen geweest. Max heeft wel verschillende keren zijn luchtkamers kapotgetrapt, maar ook dat is nu opgelost geraakt. Ik gebruikte ook de Boa hoefschoenen en eigenlijk was ik daar "tevredener" van, maar ze zijn een stuk moeilijker aan te doen bij mijn paardjes.

Ik heb één paar nieuw gekocht, alle andere schoenen heb ik "tweedehands" gekocht op marktplaats en dergelijke. 2 paardjes zijn 8 hoefschoenen ... :)

De belangrijkste persoon ben jij, jij moet terplekke de hoeven beoordelen en je paardje inschatten. Ik heb geluk, mijn twee paardjes hebben supergoede hoeven. Succes met je zoektocht!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:39

Sommige paarden hoeven nooit ijzers of iets omdat die bijna niet slijten, maar als jij lekker veel ritten wilt maken, dan zou ik in elk geval niet blootvoets blijven rijden als ik het zo lees.
(en scheef afslijten kun je niet volledig oplossen met rechtrichten...)

Ik heb diverse hoefschoenen gehad bij mijn pony (trapte ijzers eraf in de wei) maar deze reed ik allemaal kapot op de weg, of verloor ze zelf.
Ook kreeg mijn pony van sommige plekken in de kootholte of aan de kroonrand.

Ik heb mijn pony nu wel op ijzers staan, indien je een goede smid hebt moet de modder geen probleem zijn, die van mij staan ook 24/7 buiten en ik verlies nauwelijks ijzers in de wei, de smid maakt bij mij de takken extra kort zodat ze er niet af getrapt kunnen worden, dit omdat mijn pony zijn achterbeen zo ver onder de massa zet.
Ook zitten de ijzers bij mij minimaal 10 weken omdat de hoeven van mijn pony niet snel genoeg groeien.

En die van mij glijden niet sneller, of minder snel met ijzers, en al helemaal op de weg niet.
Je moet alleen niet over putdeksels in de weg rijden, want daar glijden ze wel op (ijzer op ijzer).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:05

Ik heb een tussen-variant: alleen voorijzers.
Mijn merrie slijt haar voorhoeven scheef af, en ijzers zijn dus wel wenselijk. Achter loopt ze blootvoets, o.a. vanwege uitglij-gevaar op de weg, maar ook omdat ik ze voor haar niet nodig vind.
Ik rij veel over de verharde/grind paden in het bos, geregeld over asfalt om bij ons dressuurveld te komen, maar uitglijden heb ik dus gelukkig minder last van wegens het ontbreken van de achterijzers.
Hoefschoenen heb ik ook aan gedacht, maar je moet toch vaak wel enkele merken proberen voor je de ideale, voor jouw pony passende hoefschoen hebt gevonden.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:38

ZusJacobs schreef:
Wat ik sowieso zou doen vanwege het scheef afslijten van haar achterhoeven (kan kan komen door een verkeerde stand, maar ook door haar scheefheid) is gaan rechtrichten (eventueel aan de hand), zo gaat ze ook voor de wagen beter in balans lopen en verminder je het scheef afslijten (ze is immers nog jong en dan krijg je dat nog makkelijk uit het systeem).

Verder zou ik echt gaan voor hoefschoenen, je kunt er voor kiezen nog 1 a 2 keer zonder te blijven mennen, en de 3de keer te kiezen voor hoefschoenen. Of je pakt het eerste half uur zonder hoefschoenen en het tweede half uur met hoefschoenen (of anders om).

Ik ga haar binnenkort meenemen naar een aantal keuringen (ik neem aan dat ze daar kijken naar verkeerde stand), maar de hoefsmid heeft er tot nu toe niets over gezegd dus ik denk niet dat ze een verkeerde stand heeft.
En rechtrichten, is dat iets wat je zelf zou kunnen doen?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:41

TanteFlavie schreef:
Je paardje is al 2 jaar zonder ijzers en je schrijft dat je vaak met haar op de baan bent. Als alles nu zonder problemen gaat, dan zou ik ze zonder ijzers laten. Let wel... goed de hoeven in het oog houden en het "niet te ver laten komen"...

En maakt het voor de hardheid van de hoeven niet uit, dat ik haar een rustperiode heb gegeven? Of moet ik dat helemaal opnieuw 'trainen'. (tot vorige week had ik nooit gehoord dat de hoeven zo hard konden worden, vandaar die rustperiode)
Ze loopt nu heel gewoon over de weg en loopt alleen voorzichtig op kiezels of een zandweg waar super veel stenen in zitten, maar die vermijdt ik over het algemeen.
Hoe kijk ik het beste, om de hoeven 'niet te ver te laten komen'? Want daar ben ik op dit moment nog het meest bang voor...

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:44

gem schreef:
Ik heb een tussen-variant: alleen voorijzers.
Mijn merrie slijt haar voorhoeven scheef af, en ijzers zijn dus wel wenselijk. Achter loopt ze blootvoets, o.a. vanwege uitglij-gevaar op de weg, maar ook omdat ik ze voor haar niet nodig vind.
Ik rij veel over de verharde/grind paden in het bos, geregeld over asfalt om bij ons dressuurveld te komen, maar uitglijden heb ik dus gelukkig minder last van wegens het ontbreken van de achterijzers.
Hoefschoenen heb ik ook aan gedacht, maar je moet toch vaak wel enkele merken proberen voor je de ideale, voor jouw pony passende hoefschoen hebt gevonden.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar daar zou de mijne weinig baat bij hebben omdat ze haar achterhoeven scheef afslijt... Anders had ik de alleen voorijzer-variant ook al geprobeerd.

Als ik al jullie reacties zo lees, valt mijn 2e keus gelukkig al af! En mocht ik kiezen voor hoefschoenen, moet ik dus even goed zoeken, voor de juiste maat ed...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:50

Overleg het met je hoefsmid, hij kent je pony en kan je het beste advies geven.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:30

Hoeven worden niet in een paar maanden op eens heel week, dus een pauze kan prima! Maar hoeft niet perse.

Rechtrichten is eigenlijk wat je kan doen op de wagen, maar het kan ook rijdend of aan de hand (zoek even op academische rijkunst). Dit kun je juist prima zelf en kan de stand zeker nog beïnvloeden! Met 3/4 keer per week 15 minuutjes werken kom je al een heel eind je paard lekker soepel en recht gericht te houden/te krijgen!

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:18

als je er rekening mee houdt en niet elke dag een uur gaat mennen dan is er geen probleem hoor!

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:46

Overleg met je hoefsmid, hij kent je paardje beter dan wij hier ter plekke. Wat bedoel ik met "laat het niet te ver komen", is dat je zelf de hoeven goed in het oog moet houden dat ze niet "te kort" worden, je merkt dat wanneer je paardje gevoelig loopt, maar dan is het eigenlijk te laat.
Max en Winnie hebben de hele winter maar een 3 keer "gewerkt", omdat ik ofwel de griep had, ofwel omdat het te hard regende en bleef regenen, ofwel omdat het dan weer te hard vroor. Ze hebben wel meer "buiten gereden", maar dat waren korte ritjes. De hoeven worden niet zachter door rust, toch niet bij hen. Ze hebben hun goede hoeven behouden (en daar ben ik ontzettend blij voor).
Grindwegen mijd ik ook, maar zelfs met hoefijzers lopen ze daar niet graag op....

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:15

ik rij met hoefschoenen van smit, deze worden op maat gemaakt. ik ben er erg tevreden over, ben er nog nooit een verloren. er kunnen nieuwe zoolen onder geplakt worden en eventueel nieuwe sluitingen als deze kapot gaan.ook vind ik het prettig dat het een schokdempende werking heeft als je over de straat rijd. je kunt googlen op smit hoefschoenen en je vind alle informatie. de meeste hoefsmeden weten niet veelvan hoefschoenen, is mijn ervaring en zullen het zeker niet snel adviseren omdat dat hun weer in het werk scheelt

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:29

Bij mijn paardje ondervind ik nu zelf wat een rustperiode kan doen met de hoeven. Ze heeft vroeger altijd op ijzers gelopen, en de afgelopen 6 jaar bij mij ook. Met als gevolg dat ze vrij snel scheuren kreeg en de hoeven helemaal verbrokkelden. Ijzers vielen er af, paard kreupel. Ook heeft ze hoeven die enorm traag groeien (om een voorbeeld te geven: na 6 maand zag je nog de nagelgaten van toen...)

Na een biotine kuur van ongeveer een jaar, groeiden haar hoeven weer een beetje beter aan en versterkten ze (ondanks de ijzers). Aangezien ik enkel buiten rijd en ook aangespannen, zag ik geen andere uitweg dan ijzers te blijven gebruiken omdat ze anders gewoonweg kreupel liep op de verharde weg.

Door omstandigheden ben ik dan nog eens van hoefsmid verandert en sindsdien was het brokkel/scheur probleem stukken beter! Tot over enkele maanden dat ze tijdens een buitenrit een ijzer verloor... Heel de weg terug heb ik er naast gelopen en harde banen ontweken zoveel ik kon, maar toch sleet die ene hoef zo hard af dat het geen optie was om er een nieuw ijzer onder te slaan. :n Toen heeft de hoefsmid besloten dat ik haar een rustperiode moest geven van enkele maanden (met de winter voor de deur is dat geen drama qua rijden) zonder ijzers en weer met biotine.

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en zijn haar hoeven zodanig aangesterkt dat ik nu voorzichtig al enkele buitenritjes heb gemaakt helemaal ZONDER ijzers, wat nooit kon, en het gaat goed.
Niks kreupel, niks van scheuren, geen brokken, kortom de hoeven herstellen zich beter dan ooit!

Ik ga nu zachtjes opbouwen en kijken of het mogelijk is om blootvoets te blijven rijden. Dit jaar wordt ze 16, en voorheen altijd ijzers gehad. Dit is voor mij dus écht het bewijs dat ijzers meer kwaad dan goed doen.
Hoefschoenen heb ik geen ervaring mee.

In jouw geval zou ik toch echt die ijzers vermijden maar tijdelijk wat minder over de verharde weg gaan en stilaan opbouwen.
Wandelen aan de hand is stukken minder belastend dat een wagen trekken. Maar als je al 2 jaar blootvoets naar buiten kan zou ik dit zo proberen houden.

Waar ik me wel wat zorgen om maak is dat de achterhoeven scheef afslijten. Dit kan zoals hierboven gezegd een gevolg zijn van de beenstand, maar kan nog andere gewrichtsproblemen en dergelijke veroorzaken mits dit niet wordt opgevolgd.
Beeld je eens in wat het zou zijn om een hele dag rond te lopen met een scheve voet, je zal al snel last krijgen in je heup/rug ;-)

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt :o Succes in ieder geval!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:43

Ik men met mijn huidige menpony met blote voeten en rij op dit moment ook vnl. over de harde weg, ook in draf (asfalt en klinkers). Maar bij hem slijten zijn achterhoeven harder dan de voorhoeven.
Met mijn andere pony heb ik altijd prima met hoefschoenen gereden (voorkeur voor normale easyboots), dus ook deze 'nieuwe' pony gaat straks als het nodig mocht zijn op schoenen en niet op ijzers.

Voordeel van schoenen is, dat je ze om kunt doen als het echt nodig is.
Op de wei staan ze sowieso zonder, en voor de wagen kun je die keus ook maken wanneer wel en niet.

Wel is het inderdaad even zoeken naar de juiste schoen.
Wat bij de ene de perfecte schoen is, kan bij de ander een ramp zijn.

Ik heb het geluk diverse schoenen te hebben mogen proberen ... heb mijn ervaringen (eigen mening dus) opgeschreven; zie mijn profiel voor de link. Misschien heb je er wat aan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:22

Isapaardje schreef:
Ik men met mijn huidige menpony met blote voeten en rij op dit moment ook vnl. over de harde weg, ook in draf (asfalt en klinkers). Maar bij hem slijten zijn achterhoeven harder dan de voorhoeven.
Met mijn andere pony heb ik altijd prima met hoefschoenen gereden (voorkeur voor normale easyboots), dus ook deze 'nieuwe' pony gaat straks als het nodig mocht zijn op schoenen en niet op ijzers.

Voordeel van schoenen is, dat je ze om kunt doen als het echt nodig is.
Op de wei staan ze sowieso zonder, en voor de wagen kun je die keus ook maken wanneer wel en niet.

Wel is het inderdaad even zoeken naar de juiste schoen.
Wat bij de ene de perfecte schoen is, kan bij de ander een ramp zijn.

Ik heb het geluk diverse schoenen te hebben mogen proberen ... heb mijn ervaringen (eigen mening dus) opgeschreven; zie mijn profiel voor de link. Misschien heb je er wat aan.

Dit is trouwens echt dood normaal! Juist voor de wagen, omdat ze voor een groot deel afzetten met hun achterbenen slijten de achterhoeven dus harder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:29

ik zou je paardje lekker blootvoets laten,en zorgen dat als ze wat korter op de hoeven staat je hoefschoenen gebruikt.kijk wel lekker naar hoefschoenen die je niet hoeft in te lopen bv renegade,easyboot of dallmer clogs,deze schoenen komen niet over de kroonrand en komenook niet in de koot.ik zelf men ook met mijn pony blootvoets ik merk nu dat ze wat kort word dus dan krijgt mevrouw haar hoefschoenen aan.het fijne aan hoefschoenen is dat je paard ze alleen aan heeft als et nodig is en het paard ook zijn hoefmeganisme goed blijft houden,een ijzer belemmert dit,ook is de doorbloeding met een ijzer veel minder.ik heb zelf ijzers gehad,maar nu ik de hoefschoenen ontdekt hebt,komen er geen ijzers meer onder.als je toch voor een ijzer wilt gaan zou ik kijken naar een smit die kunstofbeslag doet,kunstof vangt de klappen toch goed op als je op straat rijd ook heeft dit meestal een stuk dat op de traal komt en zo het paard toch een goede door bloeding behoud,ook zijn ze minder glad.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:41

En als ik nu voor hoefschoenen ga he.. Hoelang gaan die dan ongeveer mee? Want een vriend van mij, denkt dat die heel snel slijten?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:29

nou die slijten absoluut niet snel kan ik je zeggen,bij jou paard zullen ze achter wel gouwer slijten dan bv voor omdat hij daar scheef loopt.je kunt ze bv omdoen als hij pas gekapt is,zijn de voeten wat gegroeit kun je weer paar x zonder schoenen gaan.maar geloof dat ze +-1000km als een andere bokker toevallig het precies weet moet die mij maar verbeteren
jojoni schreef:
En als ik nu voor hoefschoenen ga he.. Hoelang gaan die dan ongeveer mee? Want een vriend van mij, denkt dat die heel snel slijten?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:55

Mijn hoefschoenen gaan nu sinds 2009 mee. Ik heb ze gekocht in april 2009 en heb sindsdien de luchtkussens 2x moeten vervangen (Marquis) en ik heb ook de staaldraden spanners moeten vervangen. De zolen zijn nog niet versleten, wel al gesleten. Zoals ik reeds eerder schreef, het eerste jaar heb ik ze steeds gebruikt, het tweede jaar heb ik ze "halftijds" gebruikt en in 2012 bijna niet meer. Ik had enorme angst voor het slijtprobleem, ijzers sleten bij hem iedere 5-6 weken, dus ik zag het niet meteen rooskleurig in. Het is voor MIJ dus heel goed meegevallen!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:32

Ik heb ook hoefschoenen, ze zijn geweldig! Ze zijn helemaal goed aangemeten en hij heeft ze nog nooit verloren. Ik heb ze nu ongeveer 1,5 a 2 jaar en ze zien er nog prima uit. Ik merk ook aan 'm dat hij veel fijner voor de kar loopt sinds hij hoefschoenen heeft. Dus van mijn kant alleen maar voordelen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:37

liiza schreef:
Ik heb ook hoefschoenen, ze zijn geweldig! Ze zijn helemaal goed aangemeten en hij heeft ze nog nooit verloren. Ik heb ze nu ongeveer 1,5 a 2 jaar en ze zien er nog prima uit. Ik merk ook aan 'm dat hij veel fijner voor de kar loopt sinds hij hoefschoenen heeft. Dus van mijn kant alleen maar voordelen!

Welke schoenen heeft jouw pony?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:24

Dus het enige nadeel aan hoefschoenen is eigenlijk dat het moeilijk is om echt goed passende te vinden.. Dan denk ik namelijk dat daar wel iets op te vinden is en dat ik voor hoefschoenen ga.. Dat is uiteindelijk beter voor de hoeven en ook een stuk goedkoper!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:28

Ik weet niet precies wat je wilt, qua mennen. Blijf je recreatief, of wil je ook dressuur/vaardigheid of marathon gaan doen?
Mijn pony heb ik onbeslagen staan en dat gaat prima. Hij loopt zo'n 2x per week voor de wagen, en dan flinke einden (plm 15 km per keer), ook regelmatig stukken weg erbij en we moeten hem zo eens in de 2, 3 maanden bij laten werken door hoefsmid, zelf let ik altijd goed op kleine scheurtjes/beschadigingen in de hoef en vijl die dus bij.
Ik smeer de hoeven zo af en toe in met cornucrescine. Dat is het enige, vind ik, dat echt de hoefgroei bevordert, superspul vind ik het.
Mijn paard heb ik van de winter, vanaf november tot vandaag blootvoets laten lopen. Ging ook prima. Ook regelmatig over de weg. Maar dus zeker in het begin goed bijgehouden (netjes bijvijlen). Ook daar regelmatig die cornucrescine.
Als ik denk dat het te kort wordt, rij ik wat minder / ga ik wat minder over de weg. Maar de keren dat ik dat dacht zijn maar zelden hoor.

Je moet goed in de gaten houden of de hoef niet te kort wordt, of de zool niet te dun. Doe dat ook in overleg met je hoefsmid. Als het of te kort of te dun wordt is het vaak ook lastig er netjes een ijzer onder te krijgen, dus dat moet je voor zijn.

Mijn paard staat nu dus net weer op ijzers, omdat we er ook wedstrijden mee rijden op gras/klei e.d.. Mijn pony blijft (voorlopig) gewoon onbeslagen. Ik heb toen ik endurance reed (onder het zadel dus) mijn paardjes ook blootvoets laten staan en een periode veel gewerkt met hoefschoenen....maar goedkoper... dat is het niet hoor. Je raakt er nog wel een keer een kwijt... ik had marquis hoefschoenen (na verschillende anderen te hebben geprobeerd die niet goed pasten / werkten) dat waren bij mij de enige die echt goed waren. Ook gingen de hoefballen wel eens stuk, paste het soms weer niet goed als ze net bekapt waren. Vond het toch maar een gepruts.

Maar je ziet het, ik ben gewoon heel simpel voor hoefijzers gegaan voor het 'wedstrijdpaard' en voor rijden met beleid met de pony en dus geen hoefijzers. Maar ook geen hoefschoenen, vind dat toch veel te onhandig en bij langere afstanden krijg je toch vaak drukplekken of dat de hoef 'gaat zweten' waardoor hij erg zacht wordt (of het omliggend weefsel).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:51

jojoni schreef:
Dus het enige nadeel aan hoefschoenen is eigenlijk dat het moeilijk is om echt goed passende te vinden.. Dan denk ik namelijk dat daar wel iets op te vinden is en dat ik voor hoefschoenen ga.. Dat is uiteindelijk beter voor de hoeven en ook een stuk goedkoper!

Dat lijkt mij ook het meest lastige aangezien de voeten nooit altijd dezelfde omvang/maat hebben. Als de smid net geweest is is de voet anders als dat je weer 6 weken verder bent.
Maar wat vindt je smid wat het beste is? Heb je al eens overleg daar over gehad?