Downunder horsemanship - Clinton Anderson

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Downunder horsemanship - Clinton Anderson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:42

Hee Bokkers,

Ik vroeg me af of er iemand op bokt is die echt downunder horsemanship beoefend. Verdiep me daar namelijk op het moment wat in en moet zeggen dat het me (met de 2 paarden waar ik mee bezig ben) meer aanspreekt dan Parelli (wat ik hiervoor 1.5 jaar heb gedaan). Ik zou graag weten of iemand ook de pakketten van Clinton heeft. Wil ze namelijk zelf graag kopen maar volgens mij is dat flink gedoe vanuit Nederland. (Das wel makkelijk van Parelli, die hebben ook een Nederlandse website enzo.)

En diegene die zowel Parelli als Clinton kennen. Wat bevalt jullie beter?

Groetjes Britta

tamary

Re: Downunder horsemanship - Clinton Anderson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:45

Pb Cassidy maar, die is ook van Parelli naar Clinton over gestapt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:47

Even zoeken op Clinton Anderson zal ook al veel posts van haar opleveren.

Het wordt gewoon minder beoefend in Nederland - althans, voor mijn idee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:11

Klopt. Er zijn laatst ook nog wat topics over geweest, nav wat youtube filmpjes die Cassidy geplaatst had.
Persoonlijk zie ik ook wel wat overlap met parelli (maar ik heb bredere interesse dan parelli alleen hoor, maar daar ben ik gewoon het beste van op de hoogte), en ben eigenlijk heel benieuwd waarom dit je zo aanspreekt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:12

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 10:48

Ik heb ook in die topics gekeken inderdaad maar er stond alleen maar wat mensen er van vonden. Niet echt of er ook mensen zijn die het echt beoefenen. Ik heb ook het idee dat het veel minder bekend is.

Het spreekt me meer aan omdat er een aantal verschillen zijn met parelli die mij en mijn paard eigenlijk veel beter helpen. Ik vind het ook duidelijker uitgelegd allemaal, Clinton verteld iets meer het doel van elke handeling vind ik. Ook legt hij de handeling zelf duidelijker uit en hij verteld ook beter wat je moet doen als het niet helemaal zo werkt zo als het bij hem werkt.

Bij parelli had ik bijvoorbeeld op een gegeven moment het probleem dat mijn paard vrolijk 3 rondjes door draafde als ik een hindquarteryield vroeg. Het hele NH is opgebouwd om het idee dat je druk moet opbouwen en niet moet beginnen bij de hoogste druk. Daar ben ik het heel erg mee eens maar waar ik bij parelli bij sommige oefeningen een beetje mee zat was dat hij het soms in te veel stappen doet. Met bijvoorbeeld het vragen of je paard zn hoofd naar beneden doet vind ik dat helemaal niet erg, dat werkt prima. Maar met het achteruit vragen of met een hindquarteryield werkte dat voor mij en mijn 2 paarden niet.

Bij Clinton is het gewoon naar de achterhand kijken, reageert je paard niet dan zet je druk op het halster en slinger je je string een keer naar zn achterhand. reageert je paard dan nog niet, dan geef je een keer een ruk aan je leadrope. Bij parelli moet je dan gewoon net zo lang doorgaan met die 2e stap tot je paard het wel doet. Daardoor dachten die van mij op een geven moment.. Jeej, we lopen lekker 3 rondjes door.

Maar ik vind dat ze beide goeie dingen hebben hoor. Ik ga ook van beide alle pakketten aanschaffen. Ik leer van beide weer bij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:12

Volgens mij is Cassidy de enige die het daadwerkelijk beoefend. Althans, bij mijn weten heeft verder niemand zich zo uitgesproken. Geen idee wat voor een materiaal zij van hem heeft...??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:54

x_Britje schreef:
Bij parelli had ik bijvoorbeeld op een gegeven moment het probleem dat mijn paard vrolijk 3 rondjes door draafde als ik een hindquarteryield vroeg. Het hele NH is opgebouwd om het idee dat je druk moet opbouwen en niet moet beginnen bij de hoogste druk. Daar ben ik het heel erg mee eens maar waar ik bij parelli bij sommige oefeningen een beetje mee zat was dat hij het soms in te veel stappen doet. Met bijvoorbeeld het vragen of je paard zn hoofd naar beneden doet vind ik dat helemaal niet erg, dat werkt prima. Maar met het achteruit vragen of met een hindquarteryield werkte dat voor mij en mijn 2 paarden niet.

Ik zou vooral verschillende boeken lezen, video's bekijken en je verder inlezen in verschillende methodes :j

Het voorbeeld wat jij aangeeft, vind ik verder eerder een reden om eens les te gaan nemen.
Wat jij beschrijft is niet de bedoeling, of je nou Parelli of Clinton volgt.
Bij parelli is het uiteindelijk de bedoeling dat jij zelf naar je eigen inzicht de druk gaat verhogen of verlagen, naar gelang de situatie. Er is een groot verschil tussen verschillende stadia: teaching, controling, reinforcing en refining wbt opbouw van fases geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:46

Wendy schreef:

Filmpjes doen het helaas niet meer, degene die ze geplaatst heeft, heeft ze verwijdert/moeten verwijderen.

Mocht je de DVD's in Nederland willen kopen, ik weet dat Arthurs Westernstore ze in het verleden heeft gehad. http://www.westernstore.nl
Je kunt allicht kijken of hij ze nog heeft. Verder is het echt geen gedoe vanuit Nederland, vereiste is wel dat je een creditcard hebt.
Website van Clinton Anderson is http://www.downunderhorsemanship.com
Via Ebay USA zijn er DVD's tweedehands te krijgen, maar ook daar lopen de prijzen soms hoog op.
Wat ik van CA heb zijn de oudere DVD's, en dan met name de "Riding with confidence" series. De nieuwere pakketten heb ik nog niet gezien, ga ze niet aanschaffen ook. Heb de indruk dat het dezelfde informatie is in een nieuw jasje.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 08:42

Dank je cassidy. De website van clinton ken ik natuurlijk en de filmpjes heb ik bekeken voor ze weg gehaald werden. Het probleem is inderdaad dat ik geen creditcard heb (zelfde probleem met parelli natuurlijk). Welke pakketten heb jij? Ik zou ze opzich alle drie wel willen maar goed, dan zit je bij clinton tegen de 1000 euro aan. Ik weet dat het veel waard is maar toch een boel geld. Ik zal inderdaad nog kijken of arthurs westernstore ze heeft.

Bedankt voor de tip :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:31

Ik heb Lunging for respect, Riding with Confidence I, II en III, en ik had nog wat oudere videobanden van een kennis van me overgenomen van TV uitzendingen van zijn programma. Was ook leuk om te zien.
Videobanden heb ik inmiddels verkocht, de rest blijft hier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:47

Ik zie trouwens deel II en III van riding with confidence bij Arthur staan voor 80 Euro per DVD pakket.

Misschien heeft hij deel I ook. En het hele riding with confidence pakket wordt voorafgegaan door het pakket: gaining respect & control on the ground. Dat is de basis, daar zou ik naar gaan zoeken in het begin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:14

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:30

Nope, tweede link, dat is de Colt starting series die in de link stond die eerder in dit topic is aangegeven en die nu verwijdert is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:36

Hier nog iemand die veel CA in de kast heeft staan :) ik gebruik het doorelkaar net wat het paard nodig heeft.

x_Britje schreef:
Bij Clinton is het gewoon naar de achterhand kijken, reageert je paard niet dan zet je druk op het halster en slinger je je string een keer naar zn achterhand. reageert je paard dan nog niet, dan geef je een keer een ruk aan je leadrope. Bij parelli moet je dan gewoon net zo lang doorgaan met die 2e stap tot je paard het wel doet. Daardoor dachten die van mij op een geven moment.. Jeej, we lopen lekker 3 rondjes door.

Dit doet Parelli ook, kijk maar eens goed naar diverse filmpjes....
Wat jij zegt over in die fase blijven hangen tot je paard doet wat jij wilt is niet wat Parelli voor ogen heeft met de fases. Als je paard een dikke vinger naar je uitsteekt mag je best een fase verhogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:07

Ik kreeg vandaag de America's Horse, lidmaatschapsblaadje van de AQHA.

Daar stonde deze link in: www.downunderhorsemanship.tv

Alle TV uitzendingen online in te zien, wanneer je maar wilt...

Sophie154

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:23

Ik beoefen Clinton's methode erg fanatiek, ben op dit moment bezig met "Gaining Respect and Control on the Ground", ik heb deel 1, 2 en 3 van deze serie. Op dit moment ben ik bezig met het perfectioneren van de oefeningen van deel 1. Verder heb ik nog een hele stapel dvd's van 'm, in totaal een stuk of 12, ik ben erg fan van Clinton, kan me erg vinden in zijn methodes. Mijn tinker pakt het super op en wil er met mijn qh merrie ook mee beginnen. Het is ook gewoon heel leuk om te doen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:06

Ik heb inmiddels een 6 delige dvd set thuis liggen van Clinton.
Daarbij heb ik ook een boek van hem, te verkrijgen op bol.com
Mijn paard reageert hier heel goed op.
Met parelli heb ik niet heel veel ervaring, maar ik neig meer naar Clinton.
Hij legt alles veel makkelijker en beter uit en gaat er diep op in.