Spaanse pas ohz lukt niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

108078

Spaanse pas ohz lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:27

Hallo :)

Mijn verzorgpony die kon al een aantal kunstjes voordat ik hem verzorgde.
De spaanse pas heb ik hem zelf aangeleerd vanuit het voetje geven.
Als ik schuin voor hem sta ( zodat hij mij niet kan raken ) kan hij de spaanse pas onwijs goed zijn achterbenen neemt hij goed mee.
Ik werk niet met een clicker.
Een voetje geeft hij als je naar zijn been wees. Dit ben ik dus om en om gaan vragen met een klik met mijn tong. Steeds een hoge en een lage klik. Dit heb ik gedaan zodat er een duidelijk verschil zit tussen voetje vragen en spaanse pas én ik dacht zo met dit geluidje het makkelijker onder het zadel te leren.

Maarrrr.....
Dat is dus niet zo makkelijk als ik dacht :o
Hij word niet met been gereden, voornamelijk met stem en zit. Dus een duwtje met mijn been en met dat klikje met mijn tong en het duurde het nog geen 3 seconde voordat hij het doorhad.
Maar ik krijg hem niet naar voren toe. Het voetje zelf is geen probleem. Ik heb het gedaan met iemand erop, en zoals ik de hulpen vanaf de grond doe. Dan doet hij het wel.
Het negeren van voetje geven zonder voorwaarts gaan heb ik ook geprobeerd, maar ik weet zeker dat ik iets niet goed aangeef en fout doe. Hij doet zo zijn best voor me dat ik er nu mee ophou totdat ik weet wat ik fout doe.

Ik krijg gewoon de hulpen vanaf de grond niet 'overgezet' naar hulpen vanuit het zadel.

Wie kan me helpen? :)

Sorry voor de lengte van deze tekst.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:33

Een stem (of andere) geluidshulp is niet heel praktisch. Je probleem is waarschijnlijk dat het paard niet primair reageert op het geluid, maar op iets in jouw lichaamshouding of een gebaar dat je er ook bij maakt.

Makkelijkste methode voor Pas ohz is als volgt: je leert het paard op Pas in te zetten door een zweepje tegen de borst te leggen. Dit zweepje laat je liggen, tot je een overgang van Pas naar stap wil maken, dan haal je dit weg.

Het paard moet aan de hand stap-Pas-stap overgangen kunnen maken om het ohz te kunnen. Pas dus niet vanuit stilstand inzetten!

Zodra dit vlekkeloos gaat, ga je erop zitten en leg je vanuit het zadel zweep tegen de borst en geef je een halve ophouding. Paard zou dan een overgang moeten maken naar Pas. Om vanuit Pas naar stap te gaan, halve ophouding en zweep weg.

Als je paard Pas op de grond echt 100% beheerst, dan moet je dat moeiteloos naar onder het zadel kunnen vertalen. Toen ik mijn tink Pas ohz leerde, ging het de eerste keer wat aarzelend, maar de tweede keer ging het al heel vloeiend, omdat het commando op de grond er al goed inzat.

108078

Re: Spaanse pas ohz lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:41

Ik heb het inderdaad geleerd vanuit stilstand. oeps...

Ik moet dus nu alles van de spaanse pas laten liggen, en overnieuw beginnen?
Of kan ik het overschakelen naar het zweepje op de borst , ook door eerst met klik geluid te beginnen?
Hoe maak ik hem nu duidelijk dat zweepje op de borst OOK de spaanse pas betekend? :)

Erg bedankt voor je uitleg! :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:04

Of je overnieuw moet beginnen, ligt een beetje aan de manier waarop jouw paard iets leert en hoe jij het uitlegt. Sommige paarden zullen snappen dat het zweepje op de borst een volgende stap van het kunstje is, andere niet. Eerst begin je idd met een combinatie van de oude en de nieuwe hulpen. Ga wel al direct naast het paard staan en niet ervoor, en probeer dus overgangen vanuit stap te maken, niet vanuit halt. In de eerste instantie moet je dan al blij zijn als hij zijn voeten harder neerzet dan normaal, het zal voor hem even wennen zijn dat hij Pas echt als een voorwaarts iets moet zien. waarschijnlijk duikelt hij in het begin ook heel erg op de voorhand.

Zodra hij de zweephulp begint te snappen, laat je het klikgeluid weg. :) Begin ook al aan de hand met de halve ophoudingen, op halster of hoofdstel.

108078

Re: Spaanse pas ohz lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:55

Oke!

Bedankt! Ik ga ermee aan de slag :)