Ik loop stage op een zorgboerderij waar een haflinger staat waar ik een hele leuke klik mee heb. Het is een ruintje van ongeveer 16 jaar oud. Ik moet er misschien even bij vermelden dat het redelijk grof gebouwde haflinger is. Hij is vrij dik en log, maar wel klein.
Afgelopen donderdag heb ik hem eens gepakt om te longeren. Hoofdstelletje ingedaan en lopen. Nu merkte ik al aan hem dat hij niet echt op zijn gemak was tijdens het longeren. Hij leek er niet heel veel plezier in te hebben. Ook liet zijn conditie nogal te wensen over: na 10 minuutjes liep hij al te pompen. Dit wijt ik aan het feit dat hij nogal dik in zijn wintervacht zit, aangezien hij gewoon elk moment naar buiten kan.
Toen ik hem op de rechterhand wilde laten aangalopperen lukte dit eerst niet, hij bleef draven en werd erg zenuwachtig. Toen hij uiteindelijk aangaloppeerde koos hij voor de linker galop. Dit was niet de bedoeling dus liet ik hem terugkomen en bleef even oefenen tot hij een keertje aansprong in de goede galop. Dit duurde twee sprongen en toen wisselde hij weer.
Hij vindt het dus erg moeilijk om op de rechterhand te galopperen, heeft weinig conditie en vindt het longeren ook niet echt geweldig.
Ik moet ook zeggen dat er niet heel veel met hem gedaan wordt, hoor. Zoals ik al eerder vermeldde staat hij op een zorgboerderij met verstandelijk beperkte deelnemers. Een paar keer per week gaat hij eens een rondje mee het gebied in waar de zorgboerderij in ligt, soms rijden we een rondje met hem voor de kar en verder wordt er niet veel met hem gedaan. Hij heeft een verzorgster, maar die komt niet heel vaak. Ik ben gevraagd om hem te verzorgen maar ik kan het bedrag dat de eigenaresse ervoor vraagt niet opbrengen.
Het jammere is ook dat ik maar één keer per week stage loop en dus ook niet heel veel met hem kan doen.
Weten jullie een paar spelletjes of iets dat ik met hem kan doen waardoor hij het longeren leuker gaat vinden? En iets waarmee ik hem soepeler kan maken op de rechterhand en zijn conditie een beetje vooruit gaat?