Hoe een paard leren liggen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lauraenabe

Hoe een paard leren liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:41

De meeste dingen leer ik mijn haflinger zo aan maar het liggen lijkt bijna onmogelijk.

Vroeger was het zo dat Abe na het rijden (met mij er nog op) wilde gaan rollen en dat werd natuurlijk afgestraft en nu is het zo dat hij nooit meer rolt aan de hand. Dat is natuurlijk heel braaf omdat we dat altijd af probeerde te leren maar met het leren liggen is dat niet erg bevorderlijk.

De methode die je meestal ziet is bijvoorbeeld wanneer het paard gaat rollen daar een commando aan te gaan plakken, maar dat is dus geen optie :+

Nou ben ik erg benieuwd of iemand mij tips kan geven om het hem toch te kunnen leren. Ik wil alles proberen behalve methoden waarbij je het paard echt dwingt met touwen o.i.d. dan blijft er weinig vrijheid in de vrijheidsdressuur over.

Handig om erbij te vermelden is misschien dan Abe van nature best dominant is hoewel hij in de training mij inmiddels echt wel als leider ziet.
Soms wil hij nog wel eens de fout in gaan maar dan corrigeer ik dat direct. Vooral als hij een snoepje heeft gehad als beloning voelt hij zich weer heel wat dus ik werk liever zonder snoepjes.

alvast bedankt ;)

Smileyy

Re: Hoe een paard leren liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:03

Dat zou ik ook wel willen weten . . . :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:15

Ik heb het Jolly geleerd vanuit het compliment. Linkervoorbeen is knielen (dat heeft hij zelf omgebouwd en dat hebben we maar zo gelaten), rechtervoorbeen is liggen.
Jolly kent het knielen/compliment al heel lang, toen hij 2 jaar was beheerste hij het al met gemak. Wel was hij soms te enthousiast, waardoor hij zijn evenwicht verloor en ging liggen om dat op te vangen. Hij viel dus niet, hij ging uit zichzelf gewoon liggen. Hier hebben wij gebruik van gemaakt door zijn andere voorbeen aan te raken. Zoals verwacht snapte hij het verschil niet en ging mooi in een compliment staan, waarna wij gewacht hebben tot hij vanzelf een keer ging liggen. Meneer had het al vrij snel door, alleen het verschil tussen linkervoorbeen (knielen) en rechtervoorbeen (liggen) moest nog even bevestigd worden. Dit leverde ook geen problemen op.
Wij werken met Jolly met clickertraining, hierdoor kunnen we hem heel precies belonen.

Ik begrijp dat dit absoluut niet voor elk paard zal werken, net zoals dat het aanleren vanuit het rollen niet bij elk paard werkt (zoals bij jou).

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:19

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:32

Ik heb precies hetzelfde probleem, die van mij rolt ook nooit aan de hand.
Vanuit de berggeit is het ook makkelijker om te leren.

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:21

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:24

bedankt voor de reacties.
Ik had al op die site gekeken maar voor het leren liggen hebben Abe en ik er weinig aan.

JudithO schreef:
Ik heb het ... werkt (zoals bij jou).

Ik denk dat ik daar eens wat mee ga proberen. daar heb ik zelf ook al een beetje over na gedacht maar verder nog niets mee gedaan. Denk dat ik dat nu wel ga doen. Het lastigste hier van is dat Abe vanuit het compliment vrij snel op wil staan maar dat is dan iets waar we eerst mee gaan werken (dat die langer blijft 'zitten')

Overigens ben ik benieuwd of er nog andere methoden gebruikt worden :D

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:08