Vroeger was het zo dat Abe na het rijden (met mij er nog op) wilde gaan rollen en dat werd natuurlijk afgestraft en nu is het zo dat hij nooit meer rolt aan de hand. Dat is natuurlijk heel braaf omdat we dat altijd af probeerde te leren maar met het leren liggen is dat niet erg bevorderlijk.
De methode die je meestal ziet is bijvoorbeeld wanneer het paard gaat rollen daar een commando aan te gaan plakken, maar dat is dus geen optie

Nou ben ik erg benieuwd of iemand mij tips kan geven om het hem toch te kunnen leren. Ik wil alles proberen behalve methoden waarbij je het paard echt dwingt met touwen o.i.d. dan blijft er weinig vrijheid in de vrijheidsdressuur over.
Handig om erbij te vermelden is misschien dan Abe van nature best dominant is hoewel hij in de training mij inmiddels echt wel als leider ziet.
Soms wil hij nog wel eens de fout in gaan maar dan corrigeer ik dat direct. Vooral als hij een snoepje heeft gehad als beloning voelt hij zich weer heel wat dus ik werk liever zonder snoepjes.
alvast bedankt