nieuw verzorgpaard, advies gevraagd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

nieuw verzorgpaard, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:12

Sinds 2 weken heb ik een nieuw verzorgpaard. Het is een haflinger ruin van 11 jaar.
Ik kan niet echt hoogte van hem krijgen, en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Zijn baasje heeft me laten zien hoe ze alles doet.
Hij mag niet los in de paddock want dan gaat hij rollen en wordt hij vies.
Hij is niet vooruit te branden, als je ergens met hem naar toe loopt en hij ziet iets, dan gaat hij stilstaan en rustig kijken.
Het baasje heeft dit altijd goed gevonden, nu moet ik aan hem trekken duwen, of zelfs een mep geven, want op mijn stem reageert hij niet.
Ook met rijden is hij niet vooruit te branden, enkel met de zweep wil hij aan het werk (met moeite). Ik heb tot nu toe alleen overgangen proberen te rijden, wat uiteindelijk redelijk ging, maar zonder zweep was dit mij niet te doen. Doorlopen is er nog niet van gekomen.
De teugels moeten altijd lang blijven, op de linkerhand luistert hij goed op het sturen met gewicht, maar op de rechterhand nauwelijks, wat heel wat geslinger oplevert.

Ik heb zelf altijd engels gereden, op mijn eigen vlotte pony, en ben dit niet gewend. Les nemen zit er niet in, ik ben student en moet voor dit paard 125 euro per maand mee betalen. Ik twijfel nu erg of ik ermee door moet gaan, omdat ik hier niet goed mee om weet te gaan, en hierdoor lichtelijk gefrustreerd raak.

Tips?

Daphna

Re: nieuw verzorgpaard, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:15

Als te vaag is, dan geef ik meer uitleg, bedankt voor het lezen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:34

Ik zou verder kijken naar een paardje waar het wel goed mee klikt, en waar je niet zo achterlijk veel geld voor hoeft te betalen :n

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:44

Dat gevoel heb ik ook, maar ik twijfel aan mijzelf of ik dit te makkelijk opgeef.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:45

Ik denk dat het meer de vraag is: wil je dit?

Je kunt vast een hele hoop van zo een paard leren, en als je handig wordt en met de eigenaar overeen kunt komen kun je dit soort dingen wellicht 'oplossen' en lol beleven aan het verzorgen van dit paard.

Maar is dat wat je wilt?
Ik kan mij ook goed voorstellen dat als je zo een bedrag betaald per maand, je liever onbezorgde ritjes wilt maken.
Edit: en dat heeft imo niet zo veel met 'opgeven' of niet te maken, maar ook met plezier. Volgens mij geef jij je antwoord zelf al... ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:48

Mag ik eerlijk zijn?? Direct stoppen met dit paard.. arm dier zo'n eigenares!
`Paard mag niet vies worden.... hemeltje lief!!!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:49

je kunt het altijd nog een kans geven en even over praten met de eigenaresse, waarom moet de teugel altijd lang blijven? en ik zou het niet zo fijn vinden als mijn paard een mep krijgt als hij niet loopt, maar het is toch echt wel handig dat jij weet wanneer hij dan wel zou kunnen gaan lopen (moet misschien een muntje in) , en dat je een best hoge bijdrage moet betalen, tja dat is een afspraak die je samen aangegaan bent, maar ook daar kun je wellicht over praten, misschien iets minder betalen en van dat geld les?
en dat vies worden? kan dat geen momentopname geweest zijn?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:54

Klinkt alsof jij en de eigenaresse niet erg op 1 lijn zitten wat de omgang met paarden en het paardrijden betreft. Aan jou de keuze: als je voor dit paard wilt gaan en je OK bent met het betrag dat je betaalt: de dingen doen zoals de eigenaresse graag wil dat ze gebeuren of een gesprek aangaan waarin je je eigen ideeën voorlegt en afspreekt de verzorg- en rijtaken zo te kunnen uitvoeren.
Mocht je dat niet willen: een ander verzorgpaard zoeken dat wellicht beter bij je past.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:01

Bedankt, voor de schop onder mijn kont. Ik had het even nodig!!
Morgen ga ik het opzeggen. Ik wil heel graag weer met paarden bezig zijn, maar dit is te veel. Misschien weer op de manege beginnen met lessen, en dan zie ik wel wat er komt (verzorgpaarden zijn schaars in de randstad).

@Boedjang, de eigenaresse rijdt altijd met zweep, bij haar is die ook niet vooruit te krijgen. De teugel moet lang omdat je hem anders van voren in zijn 'ruimte' beperkt. Ik zie bij western ruiters ook vaak langere teugels, dus ik weet niet hoe dit precies zit. Ik heb zelf altijd met contact in de mond gereden.
Niet vies worden is geen moment opname, maar serieus, er gaan 2 flessen equistar per maand doorheen.

Het is echt een heel erg lieve dame, maar ze ziet haar paard meer als een kind dan als een paard.

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:39

aerdenhout1 schreef:
Mag ik eerlijk zijn?? Direct stoppen met dit paard.. arm dier zo'n eigenares!
`Paard mag niet vies worden.... hemeltje lief!!!

wel vreemd ja, dat hij niet vies mag worden