los meelopen gaat niet perfect hebben jullie tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Isa

los meelopen gaat niet perfect hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:23

hallo!

ik wil beginnen met vrijheidsdressuur en ben begonnen met eerst leren los lopen naast mij.
Dat gaat perfect zolang we alleen maar rondjes lopen, als ik dan figuren wil lopen dan blijft ze of staan of ze gaat gewoon de andere kant op. Hebben jullie misschien tips of een paar makkelijke oefeningen zodat ze "echt" leert meelopen zegmaar?

alvast bedankt!

Groetjes,

Isa

HippoLogic

Re: los meelopen gaat niet perfect hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:37

Beloon je haar ook voor het meelopen? Beginnen met de kleinste pogingen belonen: dus eerst al bij van de hoefslag afkomen. Zo opbouwen. Verder veel grondwerk oefeningen doen om leiderschap te bevestigen.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:41

HippoLogic schreef:
Beloon je haar ook voor het meelopen? Beginnen met de kleinste pogingen belonen: dus eerst al bij van de hoefslag afkomen. Zo opbouwen. Verder veel grondwerk oefeningen doen om leiderschap te bevestigen.

Ik beloon haar met me stem of een aai. oke dat zal ik eens proberen.! bedankt,

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:01

Niet willen volgen is meestal een gebrek aan respect.

Ga eerst maar eens een paar stappen terug en aan de leadrope werken. Zorg dat ze je niet alleen aan een los lijntje volgt, maar dat je haar ook van je af kunt sturen, bijvoorbeeld door haar op een volte om je heen te zetten, of om een pion heen te laten lopen, door tussen jou en een ander object door te lopen etc.

Daarna ga je in een longeercirkel of roundpen los werken, en zorg je dat jij kunt bepalen hoe hard ze loopt en welke richting ze draait. Als je haar in de roundpen van je af kunt sturen en naar je toe kan laten komen in staf/drap/galop en je haar zowel binnenom als buitenom van hand kan laten veranderen, heb je een vele stabielere basis om het 'los mee lopen' te oefenen. Dit is trouwens meer jezelf trainen als je paard trainen - je paard snapt dit van nature, is gewoon wijken voor druk - maar jij moet weten hoe waar je staat, wat je doet en wat voor houding je daarbij hebt invloed heeft op wat je paard doet.

Zodra je dat in de roundpen goed beheerst, ga je dezelfde principes toepassen op het los meelopen.

Los mee lopen is geen kunstje waar je een beloning voor geeft, imo, het is gewoon een stukje basis training en basis respect.
Laatst bijgewerkt door rider op 21-02-12 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:06

Mag ik vragen waarom je meteen probeert om je paard los met je mee te laten lopen, en hem zo de kans geeft om alle kanten uit te gaan?
Als je goed te werk gaat, ook met grondwerk, dan begin je aan een leadrope. Die je vervolgens steeds langer kunt maken, maar waarmee je uiteindelijk toch nog iets in te brengen hebt, mocht paardlief je de spreekwoordelijke middelvinger toesteken.
Meteen los, is eigenlijk vragen om problemen.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:58

bedankt voor de reactie's!

ik gooi haar natuurlijk niet gelijk los!
met een touw en alles gaat het perfect, vandaag weer geprobeerd en alles ging al beter.
ze loopt nu gewoon mee.

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:06

Blijven oefenen en belonen! :) Starten bij het begin, gaat het goed? ... Los, niet goed? ... Klik weer vast. En zorg voor een leuke afwisseling :D.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:10

Wat mij hielp:
Beginnen met freestylen. In een afgezetten om geving, halster af en hem van je weg "jagen". draf,galop, stap, omkeren halt, enz met je hele lichaam duidelijk aan geven aan hem wat je van hem wilt als je dan jezelf klein maakt/stil staat en de andere kant op kijkt, komt hij als het goed is naar je toe en volgt hij je over al.
heb het 1x gedaan en hij weet nog steeds dat hij mij moet volgen.

Succes

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:19

Je schrijft dat je paard wel gewoon meeloopt als je gewoon rondjes loopt. Zodra je figuren wilt gaan lopen stopt ze of gaat ze de andere kant op. Maar weet dat paard veel dat je een figuur wilt gaan lopen?
Ik denk dat het niets met de figuren te maken heeft, maar alles met jouw onbewuste lichaamstaal. Dat je haar zelf per ongeluk wegstuurt als je een andere richting op gaat lopen. Want als je paard het ene moment wel bereid is gewoon mee te lopen en het andere niet, dan is dat echt niet omdat ze opeens bedenkt dat ze bij nader inzien toch meer zin heeft om iets anders te doen. Zou je problemen hebben vanaf het eerste moment dat je haar los meevraagt dan kan het heel goed een gebrek aan respect zijn, maar als ze eerst wel gewoon meeloopt en daarna niet meer, dan zou ik eerst maar eens heel erg goed nagaan wat jij zelf anders doet op het moment dat ze stopt. Dikke kans dat je iets doet dat ze niet begrijpt of dat ze opvat als wegsturen. Als je een filmpje kunt maken van het loslopen kun je ook nog mensen vragen mee te kijken, want het is best heel moeilijk om in je eigen lichaamstaal iets te zien als je niet weet waar je op moet letten.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:49

maura schreef:
Je schrijft dat je paard wel gewoon meeloopt als je gewoon rondjes loopt. Zodra je figuren wilt gaan lopen stopt ze of gaat ze de andere kant op. Maar weet dat paard veel dat je een figuur wilt gaan lopen?
Ik denk dat het niets met de figuren te maken heeft, maar alles met jouw onbewuste lichaamstaal. Dat je haar zelf per ongeluk wegstuurt als je een andere richting op gaat lopen. Want als je paard het ene moment wel bereid is gewoon mee te lopen en het andere niet, dan is dat echt niet omdat ze opeens bedenkt dat ze bij nader inzien toch meer zin heeft om iets anders te doen. Zou je problemen hebben vanaf het eerste moment dat je haar los meevraagt dan kan het heel goed een gebrek aan respect zijn, maar als ze eerst wel gewoon meeloopt en daarna niet meer, dan zou ik eerst maar eens heel erg goed nagaan wat jij zelf anders doet op het moment dat ze stopt. Dikke kans dat je iets doet dat ze niet begrijpt of dat ze opvat als wegsturen. Als je een filmpje kunt maken van het loslopen kun je ook nog mensen vragen mee te kijken, want het is best heel moeilijk om in je eigen lichaamstaal iets te zien als je niet weet waar je op moet letten.

Ja klopt! ik zal het eens proberen, misschien ben ik wel helemaal niet duidelijk,
Bedankt,

Annieeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 03:04

mijn paard loopt stukjes met me mee nu gaat steeds beter maar als ze even afgeleid is dan is ze wel zo weer de andere kant op..

Annieeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 03:05

Duke_ schreef:
Blijven oefenen en belonen! :) Starten bij het begin, gaat het goed? ... Los, niet goed? ... Klik weer vast. En zorg voor een leuke afwisseling :D.

belonen helpt goed, afwisselen ook dan blijf ze zich er niet op ergeren als het niet lukt /3

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:38

Bedankt voor je reactie Annieeet!
het gaat al veel beter nu :-d

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:48

eerste paar keren een snoepje mee en tadaaa! :D