Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
liljebo schreef:bailey4 schreef:hooii ,
Ik heb al van alles geprobeert maar mijn paard wilt maar niet voorwaartser worden.
?
Wat heb je al geprobeerd?
bailey4 schreef:[
ik heb al geprobeert om veel overgangen te maken, maar dat helpt ook niet echt.
Ik heb ook gebrobeert om mijn zweep te gebruiken dat ze meer oplet maar mijn paard reageert totaal niet op de zweep.
liljebo schreef:bailey4 schreef:[
ik heb al geprobeert om veel overgangen te maken, maar dat helpt ook niet echt.
Ik heb ook gebrobeert om mijn zweep te gebruiken dat ze meer oplet maar mijn paard reageert totaal niet op de zweep.
Je hebt je paard net een maand en net zadelmak gemaakt. Dat betekent dus dat ze eigenlijk nog niets kent en weet en je been niet begrijpt.
Als ze het been niet begrijpt, hebben overgangen geen zin. Eigenlijk hebben ze dat toch al niet, gezien je paard nog bezig is met hele basale zaken zoals balans onder de man e.d.
Zweep gebruiken... tja... ligt er maar net aan hoe je het doet. Je kunt een zweep makkelijk verkeerd gebruiken als je timing niet perfect is of de doelstelling niet helemaal correct is. Beiden komt veel voor.
Been aanleggen en bij geen reactie een licht tikje is ok, mits je onmiddellijk de goede reactie beloond door benen weg/voor loslaten/kriebeltje op de schoft. Vooralsnog zou je je best richten op die oefening.
Het allerbelangrijkste is dan de timing. Dat wil dus zeggen dat je een eerste poging van je paard om te reageren onmiddellijk herkent (zelfs slechts een poging) en onmiddellijk correct reageert (benen los, voor los, krabbeltje) want juist van de beloning (wegvallen van iedere druk en belonen) leert je paard. Niet van het aanhouden van druk omdat je bv net iets te veel verwacht (een paar passen stappen kan in een begin situatie al teveel gevraagd zijn... je wil eerst dat hij het begrijpt en reageren als hij zelfs maar denkt aan het goede antwoord)
Een zeer goede, rustige en eerlijke instructeur zou je goed kunnen helpen. Want je gaat nog veel meer dingen tegen komen.