s6801881 schreef:Straffen is in ieder geval nooit een goed idee! Daarmee breng je de pony alleen maar in de verwarring, en een verward dier is een gevaarlijk dier. Je moet het gedrag negeren in daad en woord. Dus geen aandacht geven, ook niet door verbaal te "straffen".
Straffen kan mijns inziens meerdere dingen betekenen. Natuurlijk snapt je pony het niet als hij een jambette geeft en jij geeft hem een tik op de kont oid. Ik denk dat het wél nuttig is om juist het tegenovergestelde te doen. Net als met het leiden: pony moet stilstaan, maar stapt vooruit. Als het goed is zet jij hem dan weer een stap achteruit, hij moest immers daar blijven staan.
Dit is niet echt 'straffen', maar wel actief corrigeren.
Verder merk ik met mijn pony als ik hem negeer, dat hij juist steeds meer uit de kast gaat halen. "Als ik niet mag flemen, wil je dan een kusje? Of moet ik een been opgooien? Nee, nou, moet ik dan een spagaat doen?"
Hij snapt niet wat negeren betekend. Daarom corrigeer ik liever (uiteraard op een rustige en normale manier. De pony is immers niet stout, maar begrijpt het niet).