Misbruik van kunstjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melinda2106

Misbruik van kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:35

Hoi,

Ik verzorg 2 shetlanders, en daarmee doen wij af en toe vrijheidsdressuur.
Hierbij kan 1 pony heel goed de jambette, maar hij gaat het tegen ons gebruiken.

Tijdens heb los of vast maken van de deken bij de borst gaat hij uitslaan. Dit is best gevaarlijk geworden, want hij heeft al raak geslagen.....

Hoe kunnen wij dit voorkomen?
Nu oefenen wij dit beiden niet meer (de eigenaresse en ik).

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:37

op de manege waar ik rij hebben we ook een shetlander die dit kan ook hij doet vervelend. maar hij denkt dat je het teken geeft om dat te doen als je me begrijpt

Jolijneniris

Re: Misbruik van kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:46

bestraffen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:56

Om te beginnen, als je nog meer VD wil doen, dan moet je je methoden nog eens onder de loep nemen. Waarschijnlijk heb je het gedrag namelijk een keer beloont toen de pony dit uit eigen beweging aanbood. Wanneer je dat doet leer je het paard te pas en te onpas de kunstjes te doen om een (voedsel)beloning te krijgen.

Straffen is in ieder geval nooit een goed idee! Daarmee breng je de pony alleen maar in de verwarring, en een verward dier is een gevaarlijk dier. Je moet het gedrag negeren in daad en woord. Dus geen aandacht geven, ook niet door verbaal te "straffen". Dan zal het paard, in theorie, op een gegeven moment het gedrag afleren, omdat het dier zich realiseerd dat het gedrag geen beloning opleverd. Probleem is wel, als je het gedrag inconsequent hebt beloond kan het maanden duren voordat het gedrag is verdwenen. Daarbuiten is het dus een kwestie van zeer goed opassen en vooral heel consequent zijn in het negeren van het gedrag.

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:02

Het is om te beginnen heel belangrijk dat het goed op commando staat.
Een 'wijs'commando is niet handig. Het gebeurt heel gemakkelijk dat je per ongeluk wijst als het niet de bedoeling is. Ook kan ook zijn dat je pony het commando niet goed snapt, en dus niet weet wanneer het wel en niet mag.

Ik raad je verder aan om het enkel op zweepcommando te doen.(of eventueel aanraken met de hand, maar zweep is veiliger). Als je hem niet om een jambette vraagt en hij doet het toch, dan corrigeer je hem door bijvoorbeeld een paar pasjes achteruit te zetten en/of 'nee' te roepen. Dit is net even kijken wat hij goed oppakt.

Ook kan het zijn dat het nog nieuwigheid is. Ik weet niet hoelang je pony het kunstje al kent?
De eerste paar dagen dat mijn pony een nieuw kunstje leert, doet hij het ook vaak zonder commando. Hij snapt het commando dan nog niet goed. Uiteraard is het wel belangrijk om gelijk consequent te corrigeren.

Verder zou ik eerst andere, ongevaarlijke kunstjes gaan leren. Leer bijvoorbeeld flemen op commando. Het is dan niet zo erg als hij het misbruikt, en op deze manier kun je leren dat hij het alleen op commando mag doen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld voetje geven, gapen, enz.

Nou, het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er iets mee kunt!

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:07

s6801881 schreef:
Straffen is in ieder geval nooit een goed idee! Daarmee breng je de pony alleen maar in de verwarring, en een verward dier is een gevaarlijk dier. Je moet het gedrag negeren in daad en woord. Dus geen aandacht geven, ook niet door verbaal te "straffen".

Straffen kan mijns inziens meerdere dingen betekenen. Natuurlijk snapt je pony het niet als hij een jambette geeft en jij geeft hem een tik op de kont oid. Ik denk dat het wél nuttig is om juist het tegenovergestelde te doen. Net als met het leiden: pony moet stilstaan, maar stapt vooruit. Als het goed is zet jij hem dan weer een stap achteruit, hij moest immers daar blijven staan.
Dit is niet echt 'straffen', maar wel actief corrigeren.

Verder merk ik met mijn pony als ik hem negeer, dat hij juist steeds meer uit de kast gaat halen. "Als ik niet mag flemen, wil je dan een kusje? Of moet ik een been opgooien? Nee, nou, moet ik dan een spagaat doen?"
Hij snapt niet wat negeren betekend. Daarom corrigeer ik liever (uiteraard op een rustige en normale manier. De pony is immers niet stout, maar begrijpt het niet).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:40

Het maakt niet zoveel uit of je het vanuit aangeboden gedrag aanleert of niet. Als je het maar op een duidelijk commando hebt staan. Op wat voor commando heb je het nu staan? Ik ben er zelf erg voor dat een oefening op zweepcommando staat. Geen zweep = geen oefening. PUNT. Daar duidelijkheid in hebben.

Straffen.... Nergens voor nodig. Alleen als dingen uit de hand gaan lopen. tot een bepaalde hoogte negeren. Dan een keer achteruit zetten en PAS ER OP. Mochten ze het dan nog gericht gaan doen en echt doordrammen, dan gewoon een tik geven. Jij hebt het aangeleerd, je paard verwacht eten te krijgen dus als je meteen straft heb je de kans dat het weer word afgeleerd. Alleen een tik geven als dingen uit de hand lopen.

Als mijn pony een jambette zou geven bij het afdoen van de deken zou ik haar been terug duwen en zeggen NEE. Veel meer niet. Oefening zonder commando = geen beloning. Oefening met commando = beloning. Dus probeer daar gewoon HEEL duidelijk in te blijven :)

Melinda2106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 04:11

hij kende dit kunstje al dat ik op stal kwam heb jaar geleden. commanhij luisterde ook vastdo is aanraken met de hand tussen schouder en knie. hij luisterd ook naar zweepcommando. verder roepen wij altijd! voetje.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:07

Ik zeg altijd heel streng "hee!", en dan weet hij genoeg,
Mijn pony is heel blij als hij iets nieuws kan,
Dus wat doe hij dan, de hele dag harstikke trots de jambette doen,
En als ik langs loop krijg ik een lebber over me gezicht,
Want ja daar krijgt die toch koekjes voor?

Ik wissel heeel veel af. Ik ga bijvoorbeeld eerst lekker longeren,
Dan gaan er even vd doen, dan even rijden, en dan lekker wandelen,
Onder al die andere dingen, vraag ik hem nooit iets,
Zodat hij leert dat hij het echt alleen op de momenten doet als ik het zeg.

Cupcake112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:34

Afstraffen. Gewoon een goeie tik geven. Ze mogen het alleen doen op jouw commando en anders niet. Consequent zijn is heel belangrijk bij VD ;)