Hoe gaat ze het weer snappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Hoe gaat ze het weer snappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:58

Mijn paardje was prima te longeren.. tot mijn verzorgster het verpestte.. (geen idee wat ze heeft gedaan.. maar ik heb nooit meer kunnen longeren als ervoor)
Nu gaat ze stilstaan, omdraaien, wegrennen, op me af lopen e.d.
Ik wil nu wat serieuzer met haar aan de slag, en bespiering opbouwen bij haar..

Hebben jullie tips hoe ik opnieuw kan beginnen en haar opnieuw goed leer longeren?

Chaos

Re: Hoe gaat ze het weer snappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:03

Gewoon GOED longeren. Stil staan, duidelijk zijn. Een uitgangspositie en een drijvende positie. Rechtop staan. 3-Hoeksverhouding zweep, longe, longeur. En gewoon niet toestaan dat ze naar je toekomt of zich omdraait, snel zijn. Gericht leren bijtikken met de zweep, en daar dan handig en snel mee zijn. :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:03

Waardoor het komt zal je nooit weten. Maar wat ik je zou willen aanraden is te gaan oefenen met longeren zonder lijn, loswerken dus.

Zo kan je beter je positie aanpassen om haar de goede kant op te houden.

Doe je ook al aan grondwerk?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:08

Grondwerk en los gaat prima, maar een net constant rondje aan de longe (of los) lukt gewoon niet meer..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:10

Dan zal ze toch iets van duidelijkheid missen. Probeer het longeren anders mee te nemen in je grondwerk. Paar passen achteruit, dan een kant opsturen, rondje laten lopen (klein beginnen) en dan gelijk weer terug vragen.
Dan kan je dit later altijd weer gaan uitbreiden naar een grotere cirkel en meer rondjes.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:11

Waarom allemaal grondwerk waarbij je veel met je lijf gaat bewegen ter voorbereiding op de longe? Gewoon longeren en gaan met die banaan, niet zo moeilijk denken. Met de longe wil je rust, de longeur moet zo stil mogelijk staan, niet meer bewegen als nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:13

Ik weet een manier, maar gosh die is zo moeilijk uit te leggen op papier :')

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:52

Chaos schreef:
Waarom allemaal grondwerk waarbij je veel met je lijf gaat bewegen ter voorbereiding op de longe? Gewoon longeren en gaan met die banaan, niet zo moeilijk denken. Met de longe wil je rust, de longeur moet zo stil mogelijk staan, niet meer bewegen als nodig.

Volgens mij heb je een verkeerd beeld bij grondwerk. Bij grondwerk is het juist de bedoeling om met zo klein mogelijke signalen je paard te sturen en oefeningen te laten doen :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:56

Ja dat weet ík. Maar je zegt dat: Zo kan je beter je positie aanpassen om haar de goede kant op te houden.

Dus daar krijg ik niet het idee van dat je dan mooi kalm staat.

Overigens kun je dat dus met longeren net zo goed!

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:26

Ik weet niet of je priveles hebt, maar ga dan in de les longeren ipv rijden. Dan kan je het probleem in 1 keer weer goed aanpakken.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:46

Ik had mijzelf misschien iets beter moeten verwoorden! Met beter je positie aanpassen bedoel ik dat je een pas in haar ruimte kan doen, en haar dus terug sturen, wanneer ze op je af loopt. Met een longeerlijn in je hand is dit toch een stukje moeilijker en onhandiger.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:08

Het is eigenlijk inderdaad zo simpel als super duidelijk zijn.

Omdraaien en op je af komen is een big no-no.

Timing is essentieel, je moet corrigeren op het moment dat het paard bedenkt om om te draaien of stil te gaan staan. Als het paard al stil staat, ben je eigenlijk te laat.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:33

gewoon veel strenger zijn dus ;) thanks!

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:39

Niet strenger maar juist duidelijker, je moet hem laten weten dat hij niet mag omdraaien, wegrennen of stil staan. tenzij jij het zegt. en goed comlimenteren wanneer hij het wel goed doet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:42

Misschien, als je de ruimte hebt, een keer gaan loswerken. Dan kan je in ieder geval uitzoeken wat het probleem is. Het kan zijn dat je verzorgster in de voorhand is gaan staan en vervolgens met de zweep is gaan drijven. Ik heb toevallig een paar maand terug met zo'n figuur gewerkt, dat paard gaf hetzelfde beeld als dat je in de OP beschrijft. Dan is het vaak aan te raden een stapje terug doen, zweep weg, en drijven op basis van je lichaamshouding en -positie t.o.v. het paard. Het liefst dus zonder lijn. Dan kan je op den duur de lijn en de zweep weer herintroduceren.