We zijn nog met de basis bezig, maar ze vind het geweldig!!
Diaz is 4 jaar, en echt ontzettend leergierig. Daarnaast ook echt heel lief en aanhankelijk. Ideaal voor vrijheidsdressuur dus!

Wat we nu doen (tja.. het is maar een basis.. maar toch)
- Stilstaan op stemcommando
- Tegelijk met mij stilstaan zonder commando's
- Snoepjes weigeren
- heel wat meters achteruit lopen op alleen wijzen naar haar borst
- begin van 'mooi' (hals buigen)
- voorbenen wijken

Verder is ze honds-trouw, en kunnen we heerlijk dollen. Ik kan dan gaan rennen met haar, en ze bokt, springt en huppelt dan om me heen. Ik spring dan voor haar met 'HO' en ze staat in 1 klap voor me stil.
Zo volgt ze me in stap, draf en galop. ook als ik naast haar stil gaat staan stopt ze mee.

Ik wil nu gaan beginnen met targetten en de jambette.
Ideaal trouwens.. ik heb haar namelijk eerst op stem e.d. vanaf de grond achteruit leren gaan en halt houden.. en de aller eerste keer dat ik op haar ging 'rijden' (onbereden.. ik ging met touwhalster-crossrope zonder zadel) kon ik haar laten halthouden met mijn stem en achteruit laten gaan!!
Terwijl sturen nog een heel gedoe was..

Komende tijd ga ik lekker verder!
Ook ben ik elke keer als ik met haar wandel en ze gaat rollen aan het belonen en 'down..down' aan het zeggen.. zo went dat ook vast.. ik heb alleen nooit mijn clicker of snoepjes bij me op die momenten!

Maar als ik merk dat hier een opening in zit bij haar zegmaar.. dan ga ik dit zeker oefenen!!
Even ter illustratie een fototje van ons (ja ze is vreselijk smerig daar!

Hoofdstelletje en longeerlijn zijn van het longeren.. ik had hier ook geen clicker en/of snoepjes bij me.. was even snel wat pasjes achteruit als voorbeeld voor mijn man