Hangen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Hangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:50

Ik kon hier verder nog niks over vinden dus maak ik er even een topic over.
Als ik bitloos met mijn pony rijd dan gaat ze heel erg hangen op de neusriem en wilt
ze haar hoofd het liefst zo laag mogenlijk op de grond.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor?

Maureen95

Re: Hangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:12

als ze dat doet betekend dat dat ze lekker ontspannen is. rijd ej heletijd met druk? als je dat doet zorgt de neusriem ervoor dat het gaat drukken. dat kan pijn gaan doen en daarom doet zedatmisschien.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:44

eerst wel maar ben het er nu een beetje uit aan het rijden bij mijn eigen training.
al is het wel lastig want ik heb nu een fijne lengte van de teugels gevonden waar
ze fijn op loopt en weinig druk heeft maar bij de dressuur les dan moet ik me teugels
telkens korter nemen. maar als ik even niet met druk rijd dan gaat ze meer en meer
hangen zodat er weer druk op komt tot dat ze teugel bijna niet meer langer kan dan
zit ze net als een stofzuiger met haar neus op de grond

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:58

Zowel met bit als bitloos zou je pony op zijn eigen benen moeten lopen, dit kun je opvangen door veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Een paard hoort zichzelf te dragen en vanuit het achterbeen te werken, door bovenstaande activeer je het achterbeen en zal het hangen minder worden.

Succes!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:22

Het hangen met het hoofd kan ook betekenen dat je paard scheef is. Zijn de meeste paarden overigens. Probeer veel overgangen te rijden, veel tempowisselingen, en wat ik zelf ook een paar keer gedaan heb, is het hoofdstel gewoon weglaten. Ze moet zelf op haar eigen benen lopen, en sinds dat moment heeft ze eigenlijk niet meer gehangen. Ging ze het toch weer doen? Geef ik met mijn teugels een kleine ophouding, en doet ze weer mee. :)

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:23

Rijd je volgens P.R.E?
Die heeft denk ik genoeg info over de druk op de neusriem?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:33

Nista_RX@ ja dat is de ook echt inderdaad want je merkt gewoon als ze recht rijd dat de teugel aan de eene kant langer is dan aan de andere. Ja ik ben nu ook al een tijdje met neckrope aan het rijden, ze houd haar hoofd dat soms ook nog wel erg laag, daarom wil de gallop dan ook niet lukken omdat ze haar hoofd zo laag houd..

Ali_Fair@ wat is dat P.R.E?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:11

P.R.E is een heel bekend NH merk waar je spullen van kunt kopen (leek me wel logisch, dat je er spullen van kunt kopen <3)
Die hebben verschillende bitloze hoofdstel en touw halsters met elk een richtlijn naar welke
druk je ervoor gebruiken kunt.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 11:39

Ja dat ken ik wel maar omdat je zegt rijd je 'volgens' P.R.E dat het een speciale methode is om te rijden?

ik rijd nu met een marylot sidepull en soms een touwhalstertje

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:01

Okay, maar het is nuttig eens wat sites te bezoeken die hier info over hebben

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:40

heb je misschien wat links?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:56

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 10:12

dankje!

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:08

Ik heb altijd geleerd (zonder iemand ook maar af te katten hoor, ieder zn eigen manier ;) ) om geen druk te hebben en altijd los te laten zodat je kunt corrigeren op het moment dat het nodig is. Ik weet niet zo goed hoe ik dat uit kan leggen. Maar stel je wandelt met een paard dat constant aan het halstertouw trekt, dan kun je terug gaan trekken maar dan trekt het paard je omver want hij is veel sterker. Als het touw los hangt, en je er een rukje aan geeft op het moment dat het paard wil gaan trekken heeft de corrigering veel meer effect. Daarbij kun je het touw daarna weer los laten en dat wandelt toch een stuk fijner.

Zo doe ik het ook met rijden, maar dan iets voorzichtiger, op het moment dat het paard wil gaan trekken of hangen, geef ik een kleine ophouding met mn teugels en vul het verder aan met een beetje been. Meteen daarna ontspan ik weer en kan ik dit eventueel herhalen als het paard opnieuw wil gaan hangen of trekken.

Overigens is het wel belangrijk om uit te vinden waarom je paard gaat hangen. Is het uit protest, of wordt het veroorzaakt door een verkeerde lichaamshouding (van ruiter of paard) Het kan zoveel oorzaken hebben, het is niet de bedoeling om het paard te corrigeren op iets wat niet zijn schuld is. ;)

Wellicht dat je hier iets aan hebt :) (en als iemand mijn verhaal wil ontkrachten of aanvullen, ga je gang haha)

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:16

xLotje schreef:
Rijd je volgens P.R.E?
Die heeft denk ik genoeg info over de druk op de neusriem?

Bedoel je niet F.R.A.? Ik kon namelijk niks vinden over P.R.E. in de NH en ik ken P.R.E. eigenlijk alleen als Pura Raza Espanola, but correct me if I'm wrong. :o

Verder hielpen kleine ophoudingen bij mij altijd wel (heb ook een sidepull).

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:27

ik dacht ook dat PRE Pura Raza Espanola was

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:13

De oorzaak van een paard dat al zijn gewicht laat hangen op de teugels is inderdaad scheefheid, maar vooral dat het paard alsware topzwaar is. Dus hoofd naar beneden en kont omhoog. Dit kan een lichamelijke oorzaak hebben, maar paarden moet je ook leren goed in balans te lopen. Daar zijn specifieke oefeningen voor wat moeilijk uit te leggen is hier.

Tip inderdaad niet terug gaan trekken of ook maar vast houden. Teugels zonder druk houden hoe laag dat ze ook loopt en vandaaruit overgangen, maar misschien makkelijker gaan slingeren. Maak het haar moeilijk om haar hoofd zo laag te houden omdat ze moet opletten waar ze loopt. Direct als ze haar hoofd iets optilt belonen. Je zult merken dat ze het erg snel doorheeft.
Daarnaast adviseer ik rechtrichten.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:55

Dit topic is niet zo recent meer, maar het staat nog op pagina 1, dus ik haak hier even aan.
Ik ben erg benieuwd hoe het nu met het rijden van TS gaat!

Ik heb volgens mij ongeveer hetzelfde probleem als de TS. Ik heb nu voor de derde keer bitloos gereden met mijn paard. Ik rij met een heel zachte hand en trek niet. Hoewel de achterhand nog veel sterker en actiever moet worden, laat hij makkelijk zijn rug los en is hij makkelijk nageeflijk (tot een bepaalde hoogte dus). Hij vindt het bitloze hoofdstel erg fijn. Alles gaat op lichte hulpen, behalve als.. juist, hij zijn hoofd helemaal naar beneden laat zakken. Ik heb dan echt het uiteinde van de teugel vast en 'moet' naar voren zitten. Ik probeer hem dan naar voren te drijven en een ophouding te maken, maar hij komt niet snel genoeg omhoog. Ik heb echt weinig te zeggen dan. Is dit een kwestie van wennen? Er zit wel iets van verbetering in volgens mij. Hij laat zijn rug wel ongelooflijk goed los als hij zo zakt. Hij laat me dan supermakkelijk doorzitten. Met mijn pony reed ik al bitloos, die reageert totaal anders.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 01:05

Nou ze wil met bitloos inderdaad nog snel gaan hangen.
En als ik haar dan aanspoor dan gaat ze weer onder me uit
rennen dus dat ik ook niet de bedoeling.

Ik ben nu ook aan het leren rijden met losse teugel en op zit en
eens kijke of het dan beter gaat

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:06

Tja, het is nog allemaal zo simpel niet hè :) Hoe gaat dat rijden met losse teugel tot nu toe? Bedoel je met zeer zachte hand of echt een boog in de teugels? Reed je met bit niet zoveel op je zit?

Mijn paard loopt niet zo snel onder me vandaan. Als hij zo ver zakt, probeer ik het naar voren op te lossen en zodra hij omhoog komt weer verder te gaan waar ik was. Ik heb wel eens geprobeerd om hem tegen te houden door ophoudingen te maken en zelfs door gewoon proberen te teugels vast te houden, maar daar duwt hij doorheen. Hij neemt mij dan mee naar voren. Het kan wel een drammerig typ zijn..
Maar gewoon geduldig en consequent doorgaan!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 10:39

Nee niet een boog, gewoon weinig druk op de mond. Nee met bit had ik telkens de nijging om echt op de teugels te gaan rijden, maar dat kwam denk ik ook door me vorige lesgeefster die zij altijd maar
pak die teugels strakker terwijl ik ze al strak had. Maar ik heb tot nu toe een keer met losse teugel gereden, dressuur dan. En dat ging goed, het was zelf 1ste keer in een geheel nieuwe bak en omgeving dus ik ben tevreden. Verder rijd ik soms ook western en dat gaat ook goed.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:00

Maar goed dan dat je nu een andere instructeur hebt.. Trekken is toch nergens goed voor.

Fijn dat het goed ging! Mijn ervaring is dat het juist helpt om in een nieuwe omgeving met losse teugel te rijden. Druk op de teugel zorgt eerder voor spanning.

Wat ik zelf een leuk boek vond om te lezen is Fabels en Feiten over bitloos rijden, van Lisanne Thomas. Ik denk dat ik dat binnenkort maar weer even ga lezen om er tips voor dit paard uit te halen :) Zij heeft het er ook over dat je maar enkele grammen in je handen mag hebben.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 11:05

Ja op het moment heb ik nog geen nieuwe maar ga binnenkort
bij de ponyclub hier dus dan krijg ik vanuit daar weer les.
Het was niet echt trekken, want zagen daar was zij ook echt op tegen
maar ik vond dat ik de teugels toch wel extreem strak moest van haar.

Ja ik blijft het nu ook zo doen dan kan ze op deze manier wennen aan de nieuwe
omgeving. Anders is ze dadelijk gewend met strakke teugel zeg maar en krijg
ik haar alleen maar rustig met druk op de mond dus vind dit ook wel een fijne
manier.

Ja dat boek heb ik hier ook in de kast liggen, heb hem ook helemaal uitgelezen
en is soms wel fijn om dingen uit te halen.