Hoe beginnen met NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolijneniris

Hoe beginnen met NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 18:06

Ik zou graag beginnen met nh maar waarmee moet ik beginnen ?
Ik wil het graag voor het vertrouwen tussen mijn & jolijn :)

x

Anoniem

Re: Hoe beginnen met NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:07

Les nemen, je verdiepen in boeken, filmpjes kijken. Maar let op, het luistert heel nauw dus het is echt verstandig om een keer een persoon erbij te halen die er verstand van heeft, want je kan meer fout doen dan je denkt.
Misschien zit er op bokt wel iemand die je kan helpen. :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:40

les nemen lijkt mij he beste,om goed nh te kunnen heb je toch wel echt
goede begeleiding nodig, het zij parelli het zij voest, ik zou gewoon een beetje op internet gaan rondspeuren welke manier je het meeste aanspreekt. Zelf raad ik janet bos en joyce de vos aan

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:49

Misschien moet je jezelf eerst eens verdiepen in de verschillende stromingen om te zien wat je bevalt. Ga gewoon eens wat lezen op internet en wat video's bekijken om daar achter te komen. En dan kun je van die methode jezelf wat meer inlezen en wat zelfstudie doen. Als je het een beetje eigen hebt gemaakt, dan is een les wel heel goed.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 02:11

De beste start? 14 april naar EquiDay gaan om te zien wat je aanspreekt. Daar praten met instructeurs en eventueel gelijk materialen aanschaffen.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 15:21

Jaa ik ga naar equiday , ik ga sws daar spullen kopen!

xxfayxx1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:33

internet!!!! Google is een beste optie, maar je moet wel beetje rond kijken hoor, de ene doet het veel anders // hardhandiger dan de ander!!!
maar kleine dingen zoals zwaaien en op het blok ben ik mee begonnen :D!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:26

xxfayxx1993 schreef:
internet!!!! Google is een beste optie, maar je moet wel beetje rond kijken hoor, de ene doet het veel anders // hardhandiger dan de ander!!!
maar kleine dingen zoals zwaaien en op het blok ben ik mee begonnen :D!

Dat is VD :')

Annieeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 05:23

ik wil het ook graag gaan doen maar durf het nog niet :(

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:27

Ik wil ook beginnen aan NH, aangezien mijn merrie lastig te berijden is, omdat ik niet 'baas' genoeg ben. Nu, er zijn ook Clinics op Flanders Horse expo, waar ik morgen dus naartoe ga, voldoet dit ook?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:29

Veel lezen, en vooral veel kijken. Een demonstratie of een evenement zoals Equiday is misschien wel de beste start.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:34

Equiday, jeeh!

Daar kan je heel veel verschillende stromingen zien en eens kijken wat je aanspreekt. En inderdaad, les is zeker een goed idee. Je hoort heel veel verhalen over 'verpeste paarden' door NH, maar als je kijkt wat de succesverhalen zijn en hoe ver mensen kunnen komen, hebben de mensen van de verpeste paarden waarschijnlijk onbewust iets behoorlijk fout gedaan.

(Sowieso nooit een goed idee om met je paard een beetje op je eigen eilandje te gaan liggen klooien, welke richting je ook doet.)

en vooral veel plezier er in hebben!!

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:11

Je hoeft trouwens niet van maar één methode gebruik te maken, hoor! Kijk gewoon wat jou aanspreekt en pak van elke methode wat mee waar jij je prettig bij voelt en waar je paard op reageert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:24

_Kimm_ schreef:
Je hoeft trouwens niet van maar één methode gebruik te maken, hoor! Kijk gewoon wat jou aanspreekt en pak van elke methode wat mee waar jij je prettig bij voelt en waar je paard op reageert.

En dat is nou net het meest verkeerde advies wat je kunt geven. Omdat dingen uit verschillende methodes haaks op elkaar kunnen staan, en averechtse effecten kunnen hebben.

Mijn advies: hou je aan een methode en volg - als dat er is -een stappenplan. Die volgorde van de oefeningen in een goed uitgekiend programma zit er niet voor niets. Een beetje van dit, en een beetje van dat, en niets helemaal, kon weleens het recept zijn voor gegarandeerde mislukking....

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:02

Nou een stappenplan werkt soms ook niet omdat methodes echt niet op alle paarden werken. Ik zeg trouwens ook niet dat je methodes door elkaar moet gebruiken, maar als je nou merkt dat een bepaald deel van bijv Parelli niet helemaal wil lukken en je gaat bij Monty Roberts zoeken en vindt zo een oplossing doordat je een andere manier van denken ziet en daar weer van leert, waarom is dat dan verkeerd?

Overigens denk ik trouwens dat NH erom gaat dat je met het paard leert communiceren door de lichaamstaal van een paard over te nemen en niet het paard dingen aanleert m.b.v. een methode..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:09

Een goed in elkaar gezet programma geeft redelijk succes op elk paard, en een goed in elkaar gezet programma leert je hoe paarden denken en waarom ze denken zoals ze denken en leert je om daarop in te spelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:13

Toevallig sprak ik onlangs iemand die de combi Voest en Parelli wilde doen. Lijkt me geen goed plan.
Daar zit zoveel verschil in hulpen en lichaamstaal. Kan me niet voorstellen dat zoiets fijn is voor je paard.. Alleen op de cirkel al, Voest is veel meer een drijvende factor die het paard steeds wil managen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:59

Ik ben ook net begonnen en heb gister mn eerste parelli les gehad. Erg nuttig want ze vertelde dingen waarop ik moest letten bij mn paard waar ik zelf echt nooit aan gedacht zou hebben..

ZOals als hij spanning opbouwd begint dat met zn onderlip aanspannen.. tja je moet het maar net zien ! :)
En natuurlijk de goede uitleg voor de oefeningen.. uit een boekje vind ik toch altijd wat eng om dan zelf mee te starten haha!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:51

Equiday.(: Daar gewoon goed kijken wat je aanspreekt, en je daarin verdiepen.(:

FantaPepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:35

Ik wil zelf ook beginnen met NH maar kan dat wel goed met shetlanders? (Met grondwerk enzo...)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:42

Kan met elk paard/pony :)

Hummingbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:40

Ik lees net dat iemand het afraad om verschillende stijlen te mixen. Nu wil ik in de toekomst gaan lessen bij een Natural Western Center. Wordt dit dan ook afgeraden? Of toch niet, omdat dit mensen met opleiding zijn die weten wat ze doen?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:08

Verschillende NH methodes niet mixen.
Rijstijlen valt altijd te mixen/leren.

En de meeste nh methodes kun je ook weer ohz toepassen

FantaPepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:06

Ik hoop dat het gaat lukken met mijn verzorg shetlanders... Ik kwam er 2 jaar geleden voor het eerst, Toen waren het nog verwilderde pony's daar alleen de hoefsmid voor kwam. Nu heb ik gulukkig wel hun vertrouwen gewonnen, En 1 pony alles geleerd die is nu 11 en ze had nooit iets geleerd of bij haar moeder weggehaald. Dat word ook een lastig punt.

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:53

callippo schreef:
De beste start? 14 april naar EquiDay gaan om te zien wat je aanspreekt. Daar praten met instructeurs en eventueel gelijk materialen aanschaffen.

inderdaad, misschien kun je op hyves Eva Roemaat aanspreken? Idd en verdiep je in de verschillende " manieren " van Natural Horsemanship zodat je een aantal vragen kunst stellen. Misschien kun je ze even opschrijven op papier. Je hebt veel geduld nodig het komt absoluut niet aanwaaien! Neem de tijd en misschien kan je nu wat grondwerk oefenen? Dat houdt in; volgen, laten halthouden, achteruit lopen.

Observeer je paard goed, ontdek jij een patroon? bv. Na het rijden van je paard gaapt hij, plak er een commando aan en beloon uitbundig.
OF zoek gewoon je paard zijn levensstijl uit, daaruit kan je misschien zoeken naar zijn beste kanten van het NH.