Niet voorwaarts willen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Niet voorwaarts willen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:10

Heb mijn Shetmerrie nu bijna 2 weken.
De laatste keren dat ik haar longeerde wilde ze niet voorwaarts draven.
Ze reageert ook niet op het geluid van de zweep of een aanraking hiervan.

Als ik wil dat ze wat harder gaat draven moet ik er zowat achteraan rennen :Y) .
Weet iemand een tip of methode waardoor ze wat meer voorwaarts is?

Kan ook zijn dat ze geen conditie heeft of het te warm heeft (ze heeft een aardige wintervacht)?
Weet namelijk niet hoe lang en vaak de vorige eigenaar haar altijd longeerde.

Ik weet het echt niet :P .

Vandaag bijvoorbeeld, amper 15 minuten met haar gelongeerd.
Veel overgangen van stap naar draf en andersom. Heb haar niet laten galoperen.
Maar haar neusgaten stonden wel wijd open.. Terwijl ze niet super lange stukken gedraafd heeft.. :Y)
Laatst bijgewerkt door Manon_S op 09-02-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nvds

Re: Niet voorwaarts willen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:12

Ik heb precies het zelfde probleem , maar mijn fjord gaat stil staan en steigeren haha.. Ik denk dat het licht aan de wintertijd dan zijn ze toch meestal wat anders... ! Succes X

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:27

Stil staan doet ze ook regelmatig, gelukkig niet protesteren zoals bokken of steigeren :P .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:16

Tsja......... belangrijkste is natuurlijk de reden waarom ze dit doet. En met deze info kan dat volgens mij moeilijk gezegd worden.

Kan je geen camera op een statief of iets zetten, en het longeren op die manier filmen? Of door iemand anders laten filmen? Ik ben nl. wel erg benieuwd. Alleen op deze manier is het natuurlijk lastig te beoordelen.

- Kan idd zijn dat ze weinig conditie heeft, en dat ook die vacht nog eens in de weg zit
- Op (ongelijke) bevroren grond is het ook nog eens erg moeilijk lopen, dan lopen ze bij mij ook niet graag
- Misschien snapt ze de bedoeling wel niet?
- Of jij longeert niet op de correcte manier? (onbewust). Longeren is moeilijker dan het lijkt
- Of er is wellicht iets medisch aan de hand?

Kortom, kan van alles zijn.....

Ik TEM trouwens even, aangezien je op het subforum over longeren vast meer bruikbare antwoorden zal krijgen dan hier.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:37

Manon_S schreef:

:Y)

Dan raak je hem niet hard genoeg. Klinkt hard, maar beter 1 keer hard slaan dan 30 keer aaien en geen respect krijgen van je pony.

En steigeren zoals ik hieronder lees is al helemaal uit den boze! Dan moet je je pony echt flink aanpakken.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:38

nvds schreef:
Ik heb precies het zelfde probleem , maar mijn fjord gaat stil staan en steigeren haha.. Ik denk dat het licht aan de wintertijd dan zijn ze toch meestal wat anders... ! Succes X

Dat is geen excuus om jou als leider te negeren. Jij bepaald en niet je pony!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:04

JoyCiej007 schreef:
Tsja......... belangrijkste is natuurlijk de reden waarom ze dit doet. En met deze info kan dat volgens mij moeilijk gezegd worden.

Kan je geen camera op een statief of iets zetten, en het longeren op die manier filmen? Of door iemand anders laten filmen? Ik ben nl. wel erg benieuwd. Alleen op deze manier is het natuurlijk lastig te beoordelen.

- Kan idd zijn dat ze weinig conditie heeft, en dat ook die vacht nog eens in de weg zit
- Op (ongelijke) bevroren grond is het ook nog eens erg moeilijk lopen, dan lopen ze bij mij ook niet graag
- Of jij longeert niet op de correcte manier? (onbewust). Longeren is moeilijker dan het lijkt

Ik TEM trouwens even, aangezien je op het subforum over longeren vast meer bruikbare antwoorden zal krijgen dan hier.

Ik zelf heb geen camera dus dat wordt het niet :P . Kan iemand anders wel eens vragen maar vaak hebben die ook geen tijd :P .
Ik denk zelf dat het optie 1 enof 2 kunnen zijn.
Bij de vorige eigenaresse werd ze ook gelongeerd dus ik vraag niks nieuws van haar.
En of ik op de juiste manier longeer of iets fouts doe? Geen idee.
Ik geef haar duidelijke stemcommando's en vraag geen moeilijke dingen die ze nog niet kent.
Vooral nu ze niet echt lekker wil door draven sta ik met mijn lichaam naar haar achterhand.
Dus op afstand soort van achter haar. Beetje met een ''opjjut'' lichaamshoudig om haar te motiveren zeg maar.
Medisch is kleine kans, week geleden was de DA er nog en heeft haar onderzocht.
Hij heeft niks gevonden en was gewoon gezond.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:07

kareldeg schreef:
Manon_S schreef:

Dan raak je hem niet hard genoeg. Klinkt hard, maar beter 1 keer hard slaan dan 30 keer aaien en geen respect krijgen van je pony.

En steigeren zoals ik hieronder lees is al helemaal uit den boze! Dan moet je je pony echt flink aanpakken.

Ze heeft een super dikke wintervacht dus kan goed zijn dat ze idd niks voelt.
Ik heb een kort zweepje met een stro touwtje eraan dus dat komt ook niet echt hard aan.
En daarbij helpt die wintervacht ook niet.
Dus dan probeer ik bij haar achter bovenbenen te tikken met de zweep (niet slaan).
Dan gaat ze ff vooruit en dan neem ik weer wat afstand om weer goed in de cirkel te staan en gaat ze weer langzaam :P .
Wie weet als ze een zomervacht nu gehad had dat ze wel reageerde op de zweep omdat ze het dan meer voelt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:07

Het kan heel goed zijn dat je te ver in de voorhand gaat staan waardoor je paard niet langs je wegkomt. Als jij in de voorhand staat blokkeer je de weg naar voren. Je moet drijven in de achterhand. Misschien is het een goed idee om eens je instructrice te vragen of ze kan helpen? Zoals JoyCiej007 al aangeeft, er zijn heel veel verklaringen, waarvan jijzelf ook een meebepalende factor bent. Alleen IRL is goed te bepalen wat er aan de hand is.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:12

Ik had hierboven al vermeld dat ik meer achter haar sta.
Dus ze heeft ruimte genoeg om vooruit te gaan.

Ik heb een longeerfilmpje op mijn profiel toen ik haar voor het eerst ging longeren.
Daar deed ze het hartstikke goed. Nu lukt het me niet om haar in die draf te houden zoals daar.

Daar is de grond ook niet zo hard en bevroren volgens mij.
En nu is het misschien ook wat lastiger omdat er echt sneeuw ligt en daaronder klein beetje harde ondergrond.
Maar ik denk ook dat het kan zijn dat ze me uittest.
Ze draait zich ook ineens vaak om en gaat dan andere dingen doen. Of komt ze zonder dat ik het aangeef naar me toelopen enzo.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:14

JoyCiej007 schreef:

Ik sluit me hierbij aan; Met een dikke vacht geen conditie en een ongelijk bevroren ondergrond willen mij shetten ook liever niet gelongeerd worden. Verder is goed longeren idd. niet zo gemakkelijk als het lijkt, vooral met een shetlander met karakter zullen je materiaal en lichaamshouding goed in orde moeten zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:18

Met zo'n dikke wintervacht wat de meeste shetlanders hebben in de winter krijgen ze het bijna allemaal onwijs warm, + waarsch. dat de pony echt weinig conditie heeft (gezien ze na 15 minuten al met wijd open neusgaten ademt).

Dat wordt echt opbouwen van training, wat misschien ook leuk kan zijn (vooral omdat veel weilanden te hard/hobbelig zijn om te longeren) is fietsen, lekker rustig over de straat. Zweepje bij in de hand om haar voorwaarts te houden.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:19

Ik longeer momenteel nu met haar halster en geen hoofdstel.
Deze moet ik nog bestellen. Kan het misschien dat het met hoofdstel gemakkelijker gaat?

En weet niet of dit ook handig is om er bij te vertellen..
Bij het wandelen loopt ze altijd achter me, af en toe echt naast me.
Lijkt wel of ze niet echt zelfvertrouwen of iets heeft, lijkt alsof ze achter me schuilt enz.

@ ZusJacobs: fietsen kan idd wel weet alleen niet hoe ze hier op reageert.
Heb dit nog niet met haar geprobeerd :p .

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:23

Heb even snel je filmpje gezien, ik denk dat het nog gewoon een beetje moet wennen,jij aan haar en zij aan jouw, ze snapt het nog niet helemaal. Ik zie nl. een shet die wel degelijk wil (echt stakende en onwelwillende shetten zien er heel anders uit) Aan haar lopen te zien speelt de ondergrond wel degelijk iets op, maar dooi is onderweg. En de dikke vacht en wellicht wat te kort aan conditie zullen ook meespelen.

Lekker blijven oefenen, het is een leuke en vriendelijke pony!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:26

Ze heeft een heel fijn karakter dat zeker. Ik merk dat ze opzich best wil werken.
Doe klein beetje VD met haar als afwisseling en ze wil het dolgraag snappen.

Ik blijf haar gewoon longeren en als ze iets uitprobeert zal ik streng en consequent optreden.
En uiteraard duidelijke stemcommando's geven. Hopelijk begrijpt ze het dan vanzelf.
Daarnaast wandel ik ook veel met der met kleine stukjes draf er tussen dus de conditie zal met de tijd wel goed komen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:29

2 weken is ook nog maar kort, als je duidelijk en consequent ben valt het kwartje vanzelf.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:26

SMP-->GVL

nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:37

kareldeg schreef:
nvds schreef:

Dat is geen excuus om jou als leider te negeren. Jij bepaald en niet je pony!

Jaa ik begrijp het maar ik weet er niks tegen..;

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:09

kareldeg schreef:
Manon_S schreef:

Sorry hoor, maar ik vind slaan nou niet echt DE manier om respect van je pony te krijgen! Als het op die manier moest, was voor mij allang de lol eraf. Ik heb een HELE dominante pony, dus ik weet waar ik over praat, met slaan kom je niet verder, maar maak je het probleem alleen maar erger.

Even back on topic: lekker fietsen of wandelen is een goed idee en als de grond ontdooit is loopt ze vast fijner en krijgt ze meer plezier in het longeren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:24

@Manon: welke dagen ga je naar Izzy, anders wil ik wel een keer komen filmen!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:41

Deze week ben ik er elke werkdag tussen 12 en 2 :) .