"kunstjes' leren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

"kunstjes' leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:17

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op bokt, dus als het hier niet goed staat let me know.

Sinds afgelopen zomer rijd ik een draver bij. Nu merk ik dat hij het heel leuk vindt om eens iets anders te doen en nieuwe dingen te leren.
Zoals bijvoorbeeld springen, dit doen we alleen nog niet (soms buiten over een tak) omdat ik zijn ontspanning in draf eerst bevestigd wil hebben.
Hij heeft dus nog nooit onder het zadel gegalopeerd in de bak.

Nu ligt er natuurlijk overal sneeuw en ijs en leek mij dit de ultieme kans om eens iets anders met hem te doen vanaf de grond.
Wat voor dingen zou ik hem kunnen leren om mee te beginnen? En hoe kan ik dit het beste doen?
Ik ben hier nog vrij groen in en wil het hem niet verkeerd aanleren.
Hoop dat jullie tips hebben :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:49

Kusje, jambette, shaken. :) Allemaal kleine dingetjes, hier en daar wat grondwerk zoals parkeren en volgen! ;) Met zo'n groen paardje moet je lekker rustig aan doen! Je kun ook gewoon lekker spelen!
:j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:54

Wil je grondwerkoefeningen doen of vrijheidsdressuur?

Aan de ontspanning werken kan je namelijk ook heel fijn met grondwerk doen :j Vrijheidsdressuur is iets waar je eigenlijk pas aan moet beginnen als de basis aan de grond al bevestigd is :j

Ik zou als ik jou was beginnen met een lesje grondwerk. Wanneer iemand het je in het echt uit legt, gaat het meestal een stuk makkelijker dan wanneer je zelf gaat proberen :j

Frummels

Re: "kunstjes' leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:59

iloveyellow dat zijn ook dingen waar ik aan zit te denken! Hoe kan ik dit het beste aanleren? Ik ben namelijk bang dat ik het verkeerd doe haha. :+

NiKip het maakt me niet zoveel uit, vind het voor hem leuk om eens wat anders te doen, en voor mezelf ook!
Wel is de ontspanning een punt wat bij hem heel belangrijk is dus denk inderdaad dat grondwerk het beste is om mee te beginnen. :) Weet jij nog leuke oefeningetjes en hoe ik die met hem kan doen? :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:10

Met grondwerk vind ik het altijd het fijnst om te beginnen met wijken voor druk.
Wanneer je zoekt op filmpjes van Parelli met the Porcupine game kan je zien wat ik bedoel. Ook the Yo-yo game is een vorm van wijken voor druk.

En verder is loswerken ook iets erg leuks om mee te beginnen. Dit is eigenlijk longeren zonder touw en zweep. Dus d.m.v je lichaamstaal je paard sturen en overgangen laten maken.

Helaas is via een beeldscherm uitleggen een stuk moeilijker dan het in de praktijk uitleggen. Dus ik zou je toch willen aanraden ook een les te nemen in grondwerk.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:15

Bedankt voor de tips! ik hoor net dat iemand bij mij op de stal daar les in geeft, ik zal haar eens naar de mogelijkheden vragen. :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:16

Goed plan! :)
Wanneer je nog vragen hebt kan je me altijd een pb sturen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:47

Bedankt! Zal ik zeker doen :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:08

Als je VD wil gaan doen moet je goed beginnen bij de basis: clickeren, voerweigeren, targetten
Van daaruit kun je heel makkelijk verder werken :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:11

Bedankt voor de tips! :) Ga er eens wat meer over opzoeken en dingetjes uitproberen :)

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:24

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:36

Dankjewel voor de tip! Zo iets zocht ik! :)