[AR] Menhoofdstel voor shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Menhoofdstel voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:38

Een menhoofdstel vinden dat past voor mijn shetlander is echt onmogelijk!

Hij heeft zijn ogen redelijk aan de zijkant van zijn hoofd, dus elk hoofdstel wat ik koop moet ik aanpassen omdat de bakstukken in zijn ogen hangen. Dat probeer ik op te lossen met een grotere frontriem. Maar als er dan nog eens oogkleppen aan te pas komen is het bijna onmogelijk om te vermijden dat die in zijn ogen hangen. Hij heeft een heel klein hoofdje dus meestal moet ik de bakstukken ongeveer 10 cm inkorten. Om tussen de oogkleppen en het bit dan nog een neusriem te krijgen moet ik heel erg inventief zijn.
En het bitje schijnt hem ook nooit deftig te passen. Hij heeft nu een postbitje van 10,5 met lichte tongvrijheid, maar de bakstukogen zijn veel te smal en drukken in zijn kaken. Een maat groter zal veel te groot zijn in zijn mond denk ik. Hij spert ook altijd heel erg zijn mond open, ik rijd altijd met de leidsels in de bril en zonder kinketting en toch krult hij zich helemaal op en gaat achter de teugel lopen.

Wat voor hoofdstel past er wel goed voor een shet? En wat voor bitje kan ik best gebruiken?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:47

Je weet van de mogelijkheid dat veel windriemen (de riemen aan het hoofdstel waar de oogkleppen aan vast zitten) er een soort van 'ijzerdraad' in hebben zitten, zodat je de kleppen naar buiten kan uitbuigen? Anders prikken ze idd al snel in de ogen. Ik buig ze altijd vrij ver uit, en dat blijft dan prima zo staan.

Bakstukogen van het bit is ook simpel op te lossen; bitje voorzichtig in de bankschroef en de ogen iets naar buiten uitbuigen. Wordt ook veel gedaan :j dan klemmen ze niet meer zo tegen de kaken. Speciaal een grotere maat bit daarvoor aanschaffen is zonde en onzin.

Je rijdt met de leidsels in de bril en zonder kinketting
Laat die kinketting er alsjeblieft aan zitten, die zit er niet voor niets! Die begrenst de hefboomwerking van een stangbit; zonder kinketting slaat het bit te ver door en is hij dus júist scherper dan met kinketting.
Reageert hij niet fijn op de kinketting, doe er dan zo'n speciaal rubberen of dun wollen kinkettingonderleggertje onder, maar laat de kinketting niet zomaar weg, dan is het logisch dat'ie z'n mond te ver open spert. (daarnaast is een gebitscontrole door een tandarts natuurlijk ook nooit weg, om gebitsproblemen uit te sluiten).

Welk merk/welke merken hoofdstellen heb je al geprobeerd? Ideal heeft veel losse onderdelen die je zo kan bestellen, ook wel van het hoofdstel dacht ik.
Verder kan je natuurlijk een hoofdstel ook laten aanpassen door een goede tuigenmaker, of zelfs een hoofdstelletje op maat voor hem laten maken.

Heb je foto's van hoe je huidige hoofdstel + bit hem nu zit?

Eline91

Re: Menhoofdstel voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:23

Ik zal in het weekend eens foto's maken van hoe het zit. Er zitten geen ijzerdraadjes in de windriemen dus dat is misschien al een oplossing.

Bitje uitbuigen durf ik niet zo goed, het is een bitje met beweegbare scharen en ik wil het niet kapot buigen :o Maar ik zal het eens zeer voorzichtig proberen.
Rijden zonder kinketting heb ik verkeerd uitgedrukt, Bugs heeft vroeger al voor de koets gestaan, maar in afwachting tot ik een volledig passend tuig heb hebben we alleen nog maar 'droog' gemend.
Ik was niet van plan om zonder kinketting te gaan rijden, maar de kinketting die ik heb is zo groot en grof, dus ik zoek nog een andere oplossing. Ik heb het verkeerd gezegd, ik weet ook dat de kinketting een werking heeft en dat ik die er niet gewoon kan af laten. Een hoesje heb ik al geprobeerd maar dat neemt weer zoveel plek in op dat kleine hoofdje.

Ik heb een Ideal hoofdstelletje maat shet gehad, wat in de breedte goed was maar in de lengte veel te groot. Ik heb een hoofdstelletje van Van der Wiel gepast in mini shet, maar dat was aan de neusriem en frontriem te smal, de bakstukken kwamen in zijn ogen. Nu heb ik een hoofdstelletje wat een combinatie is tussen een frontriem, kopstuk en neusriem maat shet, en bakstukken maat mini shet. De windriempjes zitten vast aan de oogkleppen en zijn dus maat mini shet, en daarmee eigenlijk te klein. Al de rest zit redelijk nu maar de oogkleppen zitten echt tegen zijn ogen volgens mij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:30

Vreemd, volgens mij hebben vrijwel iedere windriempjes wel 'ijzerdraad' er in (ja sorry weet even zo niet hoe ik het anders moet noemen) je kan dat niet zien, maar je kan ze dan wel uitbuigen.

Beweegbare scharen hoeft echt geen probleem te zijn bij het uitbuigen van bakstukogen ;) Kapot buigen moet je dan aardig je best voor doen, en dat lukt met vaste scharen net zo makkelijk als je dat dan zou lukken.

Soms zitten er idd van die kinkettingen bij met grote, grove schakels. Je zou dan een losse kinketting kunnen bestellen, met kleine, 'dubbele' schakeltjes, die elkaar overlappen. Is ook een stuk fijner en niet zo grof. Qua lengte kan je hem dan altijd zelf nog inkorten, door wat schakeltjes door te knippen en te verwijderen.

Of je nou werkelijk je wagen er al achter hebt hangen of aan het 'droogmennen' (lange lijnen) bent, dat maakt voor de inwerking van het bit niets uit, dan nog hoor je die kinketting er uiteindelijk eigenlijk aan te hebben. Je hebt er leidsels/teugels aan zitten en daarmee stuur je; of er dan wel of geen wagen achter hangt maakt dan natuurlijk niet uit. ;)

Heb je al eens geinformeerd bij een goede tuigenmaker, wat hij evt. voor je zou kunnen betekenen? Als ik het zo hoor is het idd blijkbaar erg lastig om voor jou shet echt een goed passend hoofdstel te krijgen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:11

Ik heb intussen de bakstukogen een beetje uitgebogen naar buiten. Ik leg het bit altijd met de gladde kant onder in zijn mondje maar daardoor zaten de bakstukogen een beetje naar binnen.

De kinketting heb ik ook al vervangen nu. Al begrijp ik niet hoe je hefboomwerking kan hebben met je leidsels aan de bril vast.

De schoenmaker gaat een hoofdstelletje aanpassen op mijn pony :D want wij hebben hier geen tuigenmakers :P Ik heb een hoofdstelletje maar Shet en hij gaat de bakstukken gewoon inkorten op maat, dan zijn ze in de lengte weer goed, en de kleppen met windriempjes zijn in een grote Shet maat dus de bakstukken en oogkleppen zitten niet meer in zijn ogen. de neusriem heb ik ook een extra lusje laten aan maken zodat hij niet meer de kort is op de neus en te lang onder de kin. Hopelijk zal het nu goed passen :°

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:28

kijk eens naar een ideal hoofdstel. Daarvan is alles los te bestellen. Ik ben bijv. een kopstuk en frontriem maat shet en de rest maat mini shet.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 23:00

ja maar ik moet windriempjes in maat shet hebben maar bakstukken in maat mini, da kan je nie zomaar los vinden. Ik zal zien of het lukt om het te laten aanpassen voor Bugs, anders moet ik een hoofdstelletje op maat laten maken :O

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:19

ik heb vorige week een ideal tuig gekocht, en kon elk onderdeel in een aparte maat bestellen als ik dat zou willen.
Ik zou gewoon eens bellen met een dealer van ideal.

kiaraschatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:23

ik men mijn pony met een gewoon hoofdstel omdat het voor haar ook onmogelijk was een menhoosdstel te krijgen
misschien is dat een optie??