[AR] Sleeen en veiligheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Sleeen en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 17:40

De laatste dagen worden we weer getrakteerd op prachtige foto's met Shetten (en veel groter) voor kleine kindersleetjes, waar dan ook kinderen op zitten.
hartstikke mooi en erg leuk, maar het kan toch ook snel heel erg mis gaan.
Wat ik mis bij al deze gelegenheids-aanspanningen is een veiligheid om snel de slee achter de pony weg te kunnen krijgen als je bijvoorbeeld omslaat.
Heeft iemand zoiets als snelsluitingen om de slee snel los te koppelen van de strengen?

Dennis

Re: Sleeen en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:48

Ik heb idd snelsluitingen aan mijn strengen zitten om aan de zweng vast te maken.
Daarbij staan alleen de echt hele brave voor de slee die ook regelmatig het land slepen of voor een autobandje gelongeerd worden.

Ik hou mijn hart vast met wat ik af en toe voorbij zie komen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:51

Sowieso niet sleeen met pony's die in paniek raken als de slee omslaat :n
Ik heb de mijne voor een sulky slee staan dus die kan bijna niet omkiepen, en zitten veiligheidssluitingen aan, toevallig zaterdag ook de andere met een houten sleetje erachter, maar pony is zeer koel in het hoofd en zal dus ook geen stap verder doen als ik val. Maar dit was maar eenmalig.

Voor volgende winter als ik weer ga sleeen met een houten geval staat wel even een zwengetje op het lijstje om mn veiligheidsclips aan vast te maken, wel zo handig/veilig.
Maar ik slee voornamelijk met de sulky.

Het enge vind ik altijd dat hier veel bokkers zijn die dat 'wel even doen' terwijl de pony's totaal niet betuigd oid zijn... vragen om ongelukken :n

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:18

'lol met je knol' moet kunnen, maar moet (vind ik) niet ten koste gaan van de veiligheid. Noem me een zeikerd (degene op wie ik doel weet dat zelf ook wel!) tuurlijk moet lol kunnen.

Maar idd:
MelanieB schreef:
Het enge vind ik altijd dat hier veel bokkers zijn die dat 'wel even doen' terwijl de pony's totaal niet betuigd oid zijn... vragen om ongelukken :n
Ik hou mijn hart vast met wat ik af en toe voorbij zie komen.

Daar ben ik het dus wel volledig mee eens. En hoe vaak zie je ook dat het borsttuig meer wordt geïnterpreteerd en zelfs bevestigd als een 'bovenbeen' tuig.....

En achja, een singel die voor de gelegenheid is omgebouwd naar een borsttuig, prima moet kunnen toch, als het veilig en redelijk comfortabel voor het paard is bevestigd, helemaal prima.

Maar voor wat betreft een zweng bijv. dan krijg je vaak te horen 'ja maar we gaan niet allerlei dingen aanschaffen voor die paar x sleeen'..... tsja.... of dan is het kennelijk teveel moeite om zelf even een degelijke zweng in elkaar te flansen.

Hier ook snelsluitingen aan de zweng. Kan me echter wel voorstellen dat niet-menners vaak geen snelsluitingen hebben liggen. Meeste menners (tenzij ze nog met stropstrengen rijden) kunnen die gewoon van de zweng van hun wagen halen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:24

Ik heb aan mijn slee een zweng (foto wordt veelvuldig gebruikt om nieuwe "sleeërs" te laten zien hoe) met daaraan van die paniekhaken/snelsluitingen.
Echter gaat mijn merrie niet voor de slee als ik haar niet vertrouw (nu dus). Sowieso gaan er bij ons alleen goed beleerde dieren voor de slee waarvan we weten dat ze het kunnen/toe laten. Met goed materiaal.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:42

Ik heb ook lekker gesleed. Maar mijn pony loopt voor de sulky en is gewoon makkelijk en braaf en helemaal niet schrik achtig ( zeg niet dat er niets kan gebeuren natuurlijk, maar dan kan ik beter met een stoeltje in de wei gaan zitten kijken ). Hij heeft dan ook gewoon een goed tuig om, niet iets in elkaar geflanst. Vorig jaar heb ik niet gesleed want was hij best ondeugend, nu gewoon lief dus niets aan de hand. Al viel de slee om ( wat 2 gebeurd is ) stond hij gelijk lief achterom te kijken, en stond gelijk stil. Als ik roep ho stopt hij gewoon. Kinderen hebben ook met hem gesleed ( geen hele kleintjes, 10 jaar ).
Als ik maar zou denken dat hij gek zou reageren zou ik het niet doen. Waarom zou ik voor een half uurtje pret het hele mennen willen verknallen!!??

K

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:58

wij hebben een ijzeren zweng gebruikt met een 'open' haak er aan.
Afbeelding
op die manier is alles er zo achter vandaan in geval van nood.
Bovendien valt of staat zoiets ook met de africhting van je paard.
Ho is bij ons ho.
Als ik het niet zo vertrouwen zou ik het niet doen ;)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:59

_maaike_D schreef:
wij hebben een ijzeren zweng gebruikt met een 'open' haak er aan.
Afbeelding
op die manier is alles er zo achter vandaan in geval van nood.
Bovendien valt of staat zoiets ook met de africhting van je paard.
Ho is bij ons ho.
Als ik het niet zo vertrouwen zou ik het niet doen ;)

Ik slee ook altijd op deze manier, mét zweng met 'open' haken en met degelijk tuig en veilige afstand tussen slee en paard/pony.
Veiligheidssluitingen heb ik niet, maar die heb ik bij mijn shet ook niet meteen nodig. Wat niet wegneemt dat het geen overbodige luxe is.
Zoals _Maaike_D ook zegt, ho is ho, in iedere situatie. Als je paard of pony niet degelijk is afgericht moet je gewoonweg niet beginnen met de slee. Ik ben 21 en vertrouw mijn pony(s) helemaal, weet ook wat de grenzen zijn, maar zou niet meteen een kind zelf laten rondsleeën. Al helemaal niet met zelf geknutseld tuig en onvoldoende kennis!

Ben zelf ook een paar keer om geslagen met mijn slee(tje) in galop, maar ik weet dat mijn pony dan stopt en omkijkt (alsof ze me uitlacht :') ) Overigens verlaat ik ook nooit een omheind weiland met deze aanspanning. Mag er niet aan denken om met dit gladde weer de baan op te gaan! Stel je maar eens voor dat er een auto op je af komt geslipt... -O-
Bij deze dus nog iemand die zich aanmeld onder het motto: "ik houd mijn hart vast als ik een slee-topic open klik"

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:54

Denk dat we allemaal wel weten dat de veiligheid voorop zou moeten staan.
Maar vaak in situaties die niet doorsnee zijn, wordt dat weleens vergeten.
Ik heb vorig jaar voor het eerst gesleed en toen had ik strotouwtjes ertussen
met strikjes vast gemaakt, dus kon ik gewoon lostrekken (en schaar mee)
Een slee zou je sowieso alleen achter een bomproef dier moeten hangen.
En dan nog kan er altijd wat misgaan. Panieksluitingen zijn dan wel handig.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:11

Ik ben het volledig met jullie eens ;) ik heb dit jaar de eerste keer gesleed, en zag wel waar ik nog op moet verbeteren. Volgende keer komt er een zweng met veiligheidssluitingen aan, dat heb ik al gezien, maar gelukkig is mijn paardje erg makkelijk en ho is bij haar ook echt ho! Verder heb ik geen hoge tempo's gereden en bij de kids er naast gelopen. Maar ik heb ook heel veel geleerd, door al die thema's te bekijken, de aanspanningen te bekijken en er mijn voordeel mee te doen :D
Bedankt allemaal!!! *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:33

Zelf heb ik een zweng gemaakt met karabijnhaken die je snel kunt openmaken. Mss niet helemaal ideaal, maar ik vind het veilig genoeg. Daarbij zijn de pony's wel wat gewend dus mocht ik omslaan dan ben ik niet zo heel bang voor ongelukken. En daarbij zijn het shetten, die van mij duiken meteen in het gras als ze de kans krijgen :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:23

Toen ik van de week ging sleetje rijden, doorliep ik dezelfde 'procedure' als bij het normale aangespannen werk. Dus ook goed optuigen, controleren of alles goed vast zit en juiste riempjes aan juiste delen vast.
En inderdaad een goede zweng tussen slee en strengen. Lijkt me logisch.

Maar hoe velen het niet logisch vinden, bleek wel uit foto's die ik voorbij zag komen op diverse topics.
Man-oh-man dacht ik wel eens ... waarom wel alle aandacht bij normaal rijden en niet bij het sleetje rijden?
Je zit nog eens veel minder beschermd ook als op een goede wagen, mocht er iets mis gaan.
Dus nee ... hier veiligheid voorop en fijn dat er een topic over geopend is.
Hoop dat iedereen die (nog wil gaan) sleetje rijden hem eerst leest en daarna goed in spant en ook alleen paarden/pony's gebruikt die al beleerd zijn voor de wagen.
Pas dan heb je de meeste lol met je knol (en zul je zien dat ze automatisch ook goed lopen)

Afbeelding