[AR] Hoe met slee ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

Hoe met slee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 20:27

Ik wou gaan sleeën met de pony (welsh)
Maar heeft iemand duidelijke foto's wat de veiligste manier is van vast
Maken met de slee
Alvast bedankt Cor de moeite

_Margarita_

Re: Hoe met slee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:39

Ik heb paniek sluitingen gebruikt.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 20:54

nee ik bedoel echt het vast zetten dat de touwen enz niet tussen de benen door kunnen of zo min mogelijk kans

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:07

Het antwoord van _Margarita_ is toch echt een logisch antwoord.
Jij hebt het over 'touwen'; neem aan dat je daar mee de strengen bedoeld?

je hebt allereerst een zweng nodig. Een stevig stuk hout welke breed genoeg is, minimaal de breedte van je pony, liefst nog iets breder.
Daar maak je de strengen aan vast. De stengen niet direct aan de slee vast maken, anders gaat de slee links-rechts in het tempo van je pony lopen, en bovendien zal het borsttuig gaan schuren.

De strengen maak je vervolgens vast aan de zweng. En de meest veilige manier is om dat met panieksluitingen te doen:
Afbeelding

De broek kan je niet alleen als rem gebruiken, maar de broeksriempjes kan je ook als strengophouders gebruiken. Die zorgen er dus voor dat de strengen niet zo laag hangen, en dat de pony niet heel gemakkelijk met de benen over de strengen kan komen:
(alleen op onderstaande foto hadden de broeksriempjes nét wat lager vastgemaakt mogen worden, omdat nu de parallelle lijn van de strengen wordt doorbroken)
Afbeelding

Heb je geen broek dan kan je (stro)touwtjes als strengophouders gebruiken.

Het is wél verstandig je pony van te voren eerst aan te leren om over de strengen te stappen, zodat ze het niet eng vinden en in paniek raken mochten ze wél eens met hun benen over de strengen komen. Die kans is nl. altijd aanwezig, ook als je strengophouders gebruikt.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:11

Ja met touwen bedoelde ik strengen enz maar heb een volledig tuig dus hoop dat het gaat lukken misschien nog iets duidelijkere foto's van het slee tot de strengen van maken als iemand ze heeft
Wil namelij niet de fout in gaan veel ervaring met mennen alleen met een slee nee XD

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:42

Wat bedoel je met 'iets duidelijkere foto's van slee tot de strengen'?

Bedoel je dan foto's van een zweng?

Even wat foto's van Evelli 'gejat': :o O:)
Afbeelding

Afbeelding

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:50

Nu snap ik het duidelijk maar waar je gewoonlijk de strengen aanvastmaak bij de kar die kan je toch ook los schroeven en gebruiken? Neem ik aan??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:55

zosja24 schreef:
Nu snap ik het duidelijk maar waar je gewoonlijk de strengen aanvastmaak bij de kar die kan je toch ook los schroeven en gebruiken? Neem ik aan??

Ik weet niet waar jij gewoonlijk je strengen aan vastmaakt bij je kar...........
Heb je het nu over de zweng?? Die kan je idd van je wagen schroeven en gebruiken ja...... alleen vind ik dat zonde van mijn zweng van mijn marathonwagen.
het zou schelen als je gewoon zou typen wat je bedoeld :+ je komt namelijk nogal verwarrend over ;)

Heb jij stropstrengen of strengen met d-ringen (of van die haakjes die ik eerder liet zien in een foto van mij) waarmee je met paniekhaken kan rijden?

Ik heb normaal gesproken dus de paniekhaken aan mijn zweng van de wagen zitten.

Die heb ik nu van de wagen gehaald en aan ogen gezet die ik aan een zelfgemaakte houten zweng heb gemaakt. Vervolgens klik ik m'n strengen gewoon vast zoals ik het normaal ook altijd doe
(zie dus deze foto:)
https://lh6.googleusercontent.com/-BC8L ... MG3105.JPG

Heb je stropstrengen (is wel minder veilig; want paniekhaken zijn natuurlijk een stuk veiliger)
dan maak je de strop gewoon om de zweng vast:
Afbeelding