[AR] Hoe tweespan boom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tovie

Hoe tweespan boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 15:05

Ik heb sinds kort een menwagen waar ook een tweespan boom bij zit.
Ik snap alleen nog niet precies hoe hij werkt?
Heb op dit moment helaas geen camera dus heb even een soort tekening gemaakt.
(Mijn tekening is niet helemaal compleet en in verhouding daar moeten jullie maar even niet opletten)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AHPUHAWM.jpg

Waar het borsttuig aan moet en hoe hij aan de wagen moet snap ik allemaal wel.
Zoals op de tekening bestaat de boom uit twee delen. (wat natuurlijk logies is.)
Deel 1 (het bovenstuk) word geschoven in deel 3(onderstuk). (dat snap ik ook nog)
Deel 2 is een soort klein buisje die om deel 1 zit. Met daar in een bout.
Met deze kan je de lengte van de boom bepalen. Door het te verplaatsen en vast te draaien.
De bout valt niet in een gat of zo maar gewoon zo op het ijzer ik vroeg mij af of dat wel sterk is?
En verder zitten deel 1 en deel 3 niet aan elkaar vast, alleen maar in elkaar geschoven.
Blijft dit wel goed zitten? En is dit stevig?
Hoop dat jullie het zo snappen.
(Krijg wel nog les hoor in tweespan rijden maar dat duurt wel nog even)

pantarhei

Re: Hoe tweespan boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:41

Zit er in deel 3 onder of boven geen gat waar je de bout die bij 2 hoort vast kan zetten? Lijkt me niet dat het los hoort 2 en 3, remmen duwt de boom wel in en trekken naar voren kan niet als je strengen vastzitten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:03

Snap je niet helemaal, foto's zouden handiger zijn. Als je het niet vertrouwt, neem het eens mee naar menles oid, of naar een wagenbouwer. Want die delen horen wel vast te zitten.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:20

Er zit in deel drie geen gat nee waar de bout door heen kan.
Zal kijken of ik misschien van iemand een camera kan lenen.

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:27

De bout die je erin draait zet zich klem tegen de binnenkant van het vaste deel. Goed aandraaien en het gaat echt niet zomaar los. Het is ervoor gemaakt, wel is het handig om die bout te beschermen dmv een hoes die je erover kan schuiven. Zo beschadig je je paarden niet. Bij jonge paarden zet je de boom zolang dat ze in de strengen staan en de boom voor de paarden uitsteekt. Als ze beter gaan lopen en je gaat wedstrijden rijden is het handiger om de boom tot tussen de paarden in te korten zodat je scherper kan draaien in bv de marathons.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:41

Als ik het goed begrijp (en de post hierboven er bij lees, van marina62) heb ik precies dat zelfde systeem voor de verstelbaarheid van mijn enkelspan lamoen, met onafhankelijke bomen. Ook gewoon vastklemmen met zo'n inschuifbaar systeem. En dat gaat echt niet los uit zichzelf, als je het goed aandraait.

Denk dat ze bewust geen gaten doen, omdat je dan altijd aan die gaten vast zit (verzwakt het metaal!) en omdat je natuurlijk graag dé perfecte afstelling wil, met gaten kan dat nooit zo precies.

Even kijken of ik er een foto van heb.

Edit:
Afbeelding

En hier het hele lamoen + wagen:
https://lh6.googleusercontent.com/-hZsL ... MG0880.JPG

1e stuk wat aan de wagen zit, zijn soort van losse 'opzetstukken'. Daarin gaat de boom van het lamoen, die je dus in lengte kan verstellen. Die schuif je er in (wat niet al te gemakkelijk gaat, maar moet ook niet) En dan zitten er in dat 1e stuk, dat opzetstuk, 2 gaten om bouten met moeren vast te draaien. Je klemt dan gewoon de boom v/h lamoen van binnen vast.

En dat werkt echt prima :j

Volgens mij wordt dat systeem erg vaak gebruikt.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:37

TS heeft drie delen geeft ze aan, waardoor een deel alleen geschoven zit en niet geklemd, kan in feite nergens heen omdat de paarden alleen druk naar achteren bieden bij remmen wagen op de boom, en naar voren toe begrenzen de strengen. Ik zou alleen niet graag met 'los' deel rijden

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:31

Wat pantarhei zegt klopt. De delen zitten niet in/aan elkaar geklemt. De bout zit namelijk op het losse stuk. Als ik het losse stuk in het vaste stuk schijf kan de bout natuulijk niet mee in de binnen kant van de buis schijven van het vaste deel. (niet dat dit overigs handig zou zijn omdat je hem dan nog niet kan aandraaien).
Dus als ik de schroef aandraai bepaalt het echt alleen tot hoe ver het losse stuk in het vaste stuk kan. Daarvoor hoe ze niet in elkaar te zitten.
Wat JoyCiej007 zegt zou wel handig zijn als het zou zat. Dat is bij de meeste wagens dan zou ik het ook wel snappen.
Maar even langs een wagenbouwer gaan is een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Weten jullie een goede wagenbouwer in de buurt van Delft(ZH)?

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:35

pantarhei schreef:
TS heeft drie delen geeft ze aan, waardoor een deel alleen geschoven zit en niet geklemd, kan in feite nergens heen omdat de paarden alleen druk naar achteren bieden bij remmen wagen op de boom, en naar voren toe begrenzen de strengen. Ik zou alleen niet graag met 'los' deel rijden

Het kan inderdaad nergens heen. Maar het zou toch een fijner idee zijn als het vast zat.
Ik moet er niet aan denken als bij een pony allebei de strengen breken(zou niet weten wanneer dat zou moeten gebeuren, zeker niet als je tuig gewoon goed is maar oke.) en de boom valt uit elkaar tussen de benen van mijn pony's.

men_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:32

Deel 2 en 3 horen vast aan elkaar te zitten, los is levensgevaarlijk!! Buis 1 is verstelbaar, om langboom aan te passen aan de grootte van het dier. Liefst toch mogelijkheid om deze door en door te bouten, geeft mij een veiliger gevoel dan een bout op de buis die je aandraaid.