[AR] Hoeveel kan een welsh eigenlijk trekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Hoeveel kan een welsh eigenlijk trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 11:46

Ik wil van de lente/zomer een van de paarden laten beleren voor de kar, maar ben een beetje in dubio of het wel haalbaar is.

Ik heb een welsh van 1.28 (zal nog wel wat groeien), is geen iel type.
Hoeveel zou deze kunnen trekken straks?

Bedoeling is recreatief het bos in/weg op, en zodat ik samen met iemand kan rijden.
Maar dan moet het geen dierenmishandeling zijn natuurlijk.

Chaos

Re: Hoeveel kan een welsh eigenlijk trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:51

Kan zat joh, als je je goed laat addviseren over wat voor en hoe zware kar komt het allemaal vast goed. Ik wil de mijne er ook voor... :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:53

Hoef je je niet zo druk om te maken hoor, die kan aardig wat trekken.
Ligt ook aan de rolweerstand.

Mijn welshen sectie A zijn beide 1.16 en trekken mijn marathonwagen a 165kg heel makkelijk, totaal geen moeite mee, maar deze rolt ook onwijs makkelijk.
Met tweespan is de wagen rond de 180 gok ik en ook dat is geen moeite.
Maar mijn wagen rolt ook heel makkelijk en licht dus als ie eenmaal rolt is het vrij weinig moeite. Maar ze hebben ook enkelspan samengesteld gereden en dat ging ook makkelijk.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 11:54

Lijkt me gewoon super om dat met de kleine te gaan doen straks. Lekker de veluwe op :D
En die pony is zo vreselijk koel in het hoofd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:01

Is het ook! :D
Het is ook erg verslavend!

Ik zie dat je in ede woont, je kan wel keer mee met enkelspan bijv, kun je zien hoe makkelijk ze het eigs trekken. :)
Dus rond de 200kg en lichte rolweerstand kan die van jou makkelijk hebben :)
Gewoon rond gaan kijken. :j volgens mij zijn er ook meerdere topics over dus wie weet geeft de zoekfunctie je nog wat hulp!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 12:03

Hardstikke bedankt voor de gulle informatie :D. Ik ga je eerdaags ook nog even een pb sturen, z'n aanbod sla ik natuurlijk niet snel af!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:19

Is goed hoor! Kan elke dag bijna wel, dus als de sneeuw weer weg is geef je maar een gil :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:27

Afbeelding

Dierenmishandeling :D :o ;)

Kan prima hoor. Welshjes zijn daar super geschikt voor.

Heb er zelf 3

Ferro 1,22
Robijn 1,18
Robin (nog niet beleerd) wordt ongeveer 1,32

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:07

is maar net waar je woont ik heb nu een wagen van 125/130kg enkelspan.en meer moet ik hier ook echt niet hebben.voor mijn pony van 130cm tinker x welsh.ik sta in de voerstreek met de pony's,enorme bergen/heuvels veel dikke stenen.en we gaan dan ook vaak met 2 man,soms stap ik zelfs af omdat het zo heftig is.dus kijk ook naar je omgeving.ik zou een zo ligt mogelijk passende kar zoeken

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:26

wij rijden met het hele gezin, ik, man en twee kleine kids, met onze welsh van 1.16 en de kar weegt zo'n 100 kg.
Kan hij makkelijk!
Met een flinke hobbel ga ik er even af en loop ik er even achteraan....
Verder totaal géén problemen!
Hij vind het geweldig!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:38

hier ze je het verschil al weegt je kar minder,dan kun je altijd eens met meer man een ritje aken,maar koop jkar van 200kg dan zul je alleen en misschin met 2 man kunnen gaan.maar het ligt vooral ook aan de omgeving en het terrien waar je rijd.
ze zeggen zwaar terrein mulzand heuvels 1x eigen gewicht,op bos terrein en veldwegen 2x eigen gewicht,en op vlak terrein verhard 3 x zijn eigen gewicht.dit ligt natuurlijk ook en de werklust en de training van de pony.
noahlady schreef:
wij rijden met het hele gezin, ik, man en twee kleine kids, met onze welsh van 1.16 en de kar weegt zo'n 100 kg.
Kan hij makkelijk!
Met een flinke hobbel ga ik er even af en loop ik er even achteraan....
Verder totaal géén problemen!
Hij vind het geweldig!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:05

Nou mijn wagen van 165 kg rolt lichter en makkelijker te trekken dan mijn oude wagen van 100/110 kg.
Is dus ook heel belangrijk, mensen kijken vaak alleen naar het gewicht.
Ik rij altijd met zn tweeen op de wagen, beide jonge meiden dus niet zo zwaar, maar m'n vader gaat er ook gerust bij opstaan, vergeet niet dat als de wagen die goed rolt, eenmaal rolt dan hoeven ze amper te trekken. Maar ook hier met heuvels rijden geen probleem.
De ene pony is ook wat armer bespierd/minder sterk dus gewicht kun je je niet altijd aan houden, is ook een vuistregel

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:28

het rollen van de wagen is ook zeer belangrijk melanie,heb je zeker gelijk in.maar ik wil je best uit nodigen om hier eens samen te gaan rijden,die heuvels bij jullie zijn niks en de onder grond is hier op veel plekken ook verschrikkelijk.dus bij mij is het rollen van de wagen en het gewicht erg belangrijk,ik zou hier niet meer gewicht er achter willen hebben,en mijn pony is een werker die blijft gaan.daarom moeten mensen kijken in wat voor een omgeving ze gaan rijden,en natuurlijk ook hun budget(ook erg belangrijk).en het geen dat ik vermelde is inderdaad een gemiddelde,maar kijk ook naar je pony,want voor deze moet het leuk blijven
MelanieB schreef:
Nou mijn wagen van 165 kg rolt lichter en makkelijker te trekken dan mijn oude wagen van 100/110 kg.
Is dus ook heel belangrijk, mensen kijken vaak alleen naar het gewicht.
Ik rij altijd met zn tweeen op de wagen, beide jonge meiden dus niet zo zwaar, maar m'n vader gaat er ook gerust bij opstaan, vergeet niet dat als de wagen die goed rolt, eenmaal rolt dan hoeven ze amper te trekken. Maar ook hier met heuvels rijden geen probleem.
De ene pony is ook wat armer bespierd/minder sterk dus gewicht kun je je niet altijd aan houden, is ook een vuistregel

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:05

Kunnen inderdaad veel dragen. Ik men met een B-pony, kar weeg rond de 250 kg.
Tel mijn gewicht en dat van mijn groom erbij op en je hebt genoeg gewicht. Onze menwagen rolt heel licht, dus dat scheelt.

Succes alvast met beleren.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:35

mijn kar weegt 170 kg. Rijd meestal alleen behalve de marathons. Dan komt er nog een groom bij. en dan is het ook zwaar genoeg voor ze.

romeeroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:39

je kan ook rustig opbouwen begin rustig en licht als je merkt dat hij meer kan...

XxXik