Meet Noah:

Noah is een 19-jarige merrie die op de manege gestald staat waar ik rijd. Helaas word Noah ingezet in lessen van halfuurtjes met 7-10 jarige kinderen, dus onder mijn niveau..
Ondanks dat kan ze heel erg goed lopen, dus ook op mijn niveau en daarom betaal ik wel eens een extra les om te kunnen vrijrijden

Ik wil wel rijden, maar ik wil ook andere dingen met haar doen. Aangezien in vrijheidsdressuur doe met mijn 2 verzorgpaarden, leek het mij ook leuk om vrijheidsdressuur te doen met Noah. Hier ben ik een tijd geleden ook mee begonnen..
Het gaat allemaal prima, en ze kan nu Jambette links en rechts, Shake, Kusje (Haar favoriet

We vinden het allebei heel erg leuk, maar er is wel een probleem.. Noah is op een of andere manier héél erg gevoelig voor aanraking. Als je op plekken komt die ze niet fijn vind, laat ze dit (op een niet zo vriendelijke manier) weten.
Bij anderen gaat ze naar voren schoppen met haar achterbeen, die veel mensen al tegen hun knieën hebben gehad, ze gaat bijten en ze gilt. Dit doet ze ivm haar singelvrees, maar ook als je per ongeluk inneens haar buik, benen, borst of liezen aanraakt.. Ik weet dat ze vroeger een singelwond heeft gehad en dat ze ondanks de pijn haar iedere keer weer gewoon aansingelden, maar ook dat nu nog steeds sommige mensen niet zo vriendelijk kunnen reageren..
Bij mij is het probleem een stuk minder, maar toch laat ze het merken als ik haar buik aanraak.. Ik mag haar nu overal rosborstelen.. Zo ver ben ik nu, maar als ik bijvoorbeeld wil gaan werken aan de buiging oid.. Dan raak je soms per ongeluk de buik/singelplek aan, en dan krijg ik soms een best hevige reactie.. Ze stampt niet, hapt soms maar die gil schrik ik soms van en dat is niet fijn.. Ook wil ik niet dat hierdoor haar vertrouwen in mij afneemt..
Ook is ze héél erg, maar dan ook echt héél erg bang voor zwepen. Deze gebruik ik op een vriendelijke manier voor de vrijheidsdressuur en dit vind ze niet zo heel prettig merk ik, ondanks dat ik haar nooit geslagen of zelfs maar aangetikt heb..

Weten jullie hoe ik haar op haar gemak kan houden door bepaalde oefeningen/spelletjes..?
Het is wel een manegepony, dus echt grote en moeilijke dingen mogen niet denk ik..
Noah heeft nu last van een flinke blessure en staat vanaf vandaag voor de 3e keer op stal ivm kreupelheid.. Ze heeft een peesblessure gehad, daar heeft ze ook stevige bandages voor omgehad. Zie foto..

Bij de 2e foto ben ik het er af aan het halen..
Ze is hersteld maar is te snel in de les geplaatst waardoor ze weer kreupel op stal werd gezet. Nu had ik de afgelopen weken alweer de taak gekregen om haar voldoende beweging te geven, tot ze sterk genoeg was voor de lessen. 2 weken lang iedere dag na school door de kou naar de manege fietsen om 10 --> 15 --> 20 --> 30 minuten te wandelen aan de hand, steeds langer. Afgelopen woensdag werd me gevraagd of ik erop kon, en ik zei meteen ja. Zo gingen we het opbouwen dacht ik, 2 weken had ik in gedachten... Gisteren kon ik niet ivm de sneeuw, maar er werd me verteld dat ze in een les geplaatst zou worden. Ik stond helemaal paf. Ik zei meteen me de nodige tranen over mijn wangen: "En morgen krijg ik weer te horen dat ze zo kreupel als de pest is" Vandaag werd ze dus weer in de lessen geplaatst, en wat gebeurde er? Oja hoor, alwéér word ze zo kreupel als ik weet niet wat op stal gezet, en nu is al mijn werk van de afgelopen weken voor niets geweest en morgen kan ik opnieuw beginnen met wandelen..

Dus zware dingen zitter er de komende tijd niet in..

Iemand tips hoe ik het probleem op kan lossen..?
Reacties stel ik héél erg op prijs... Héél erg bedankt!

Groetjes kim