Ik wil verder, maar hoe..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

Ik wil verder, maar hoe..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 23:21

Ik heb een probleem..

Meet Noah:
Afbeelding

Noah is een 19-jarige merrie die op de manege gestald staat waar ik rijd. Helaas word Noah ingezet in lessen van halfuurtjes met 7-10 jarige kinderen, dus onder mijn niveau..

Ondanks dat kan ze heel erg goed lopen, dus ook op mijn niveau en daarom betaal ik wel eens een extra les om te kunnen vrijrijden :D

Ik wil wel rijden, maar ik wil ook andere dingen met haar doen. Aangezien in vrijheidsdressuur doe met mijn 2 verzorgpaarden, leek het mij ook leuk om vrijheidsdressuur te doen met Noah. Hier ben ik een tijd geleden ook mee begonnen..

Het gaat allemaal prima, en ze kan nu Jambette links en rechts, Shake, Kusje (Haar favoriet :P) en Voedselweigeren.

We vinden het allebei heel erg leuk, maar er is wel een probleem.. Noah is op een of andere manier héél erg gevoelig voor aanraking. Als je op plekken komt die ze niet fijn vind, laat ze dit (op een niet zo vriendelijke manier) weten.

Bij anderen gaat ze naar voren schoppen met haar achterbeen, die veel mensen al tegen hun knieën hebben gehad, ze gaat bijten en ze gilt. Dit doet ze ivm haar singelvrees, maar ook als je per ongeluk inneens haar buik, benen, borst of liezen aanraakt.. Ik weet dat ze vroeger een singelwond heeft gehad en dat ze ondanks de pijn haar iedere keer weer gewoon aansingelden, maar ook dat nu nog steeds sommige mensen niet zo vriendelijk kunnen reageren..

Bij mij is het probleem een stuk minder, maar toch laat ze het merken als ik haar buik aanraak.. Ik mag haar nu overal rosborstelen.. Zo ver ben ik nu, maar als ik bijvoorbeeld wil gaan werken aan de buiging oid.. Dan raak je soms per ongeluk de buik/singelplek aan, en dan krijg ik soms een best hevige reactie.. Ze stampt niet, hapt soms maar die gil schrik ik soms van en dat is niet fijn.. Ook wil ik niet dat hierdoor haar vertrouwen in mij afneemt..

Ook is ze héél erg, maar dan ook echt héél erg bang voor zwepen. Deze gebruik ik op een vriendelijke manier voor de vrijheidsdressuur en dit vind ze niet zo heel prettig merk ik, ondanks dat ik haar nooit geslagen of zelfs maar aangetikt heb.. :n

Weten jullie hoe ik haar op haar gemak kan houden door bepaalde oefeningen/spelletjes..?

Het is wel een manegepony, dus echt grote en moeilijke dingen mogen niet denk ik..

Noah heeft nu last van een flinke blessure en staat vanaf vandaag voor de 3e keer op stal ivm kreupelheid.. Ze heeft een peesblessure gehad, daar heeft ze ook stevige bandages voor omgehad. Zie foto..
Afbeelding Afbeelding
Bij de 2e foto ben ik het er af aan het halen..
Ze is hersteld maar is te snel in de les geplaatst waardoor ze weer kreupel op stal werd gezet. Nu had ik de afgelopen weken alweer de taak gekregen om haar voldoende beweging te geven, tot ze sterk genoeg was voor de lessen. 2 weken lang iedere dag na school door de kou naar de manege fietsen om 10 --> 15 --> 20 --> 30 minuten te wandelen aan de hand, steeds langer. Afgelopen woensdag werd me gevraagd of ik erop kon, en ik zei meteen ja. Zo gingen we het opbouwen dacht ik, 2 weken had ik in gedachten... Gisteren kon ik niet ivm de sneeuw, maar er werd me verteld dat ze in een les geplaatst zou worden. Ik stond helemaal paf. Ik zei meteen me de nodige tranen over mijn wangen: "En morgen krijg ik weer te horen dat ze zo kreupel als de pest is" Vandaag werd ze dus weer in de lessen geplaatst, en wat gebeurde er? Oja hoor, alwéér word ze zo kreupel als ik weet niet wat op stal gezet, en nu is al mijn werk van de afgelopen weken voor niets geweest en morgen kan ik opnieuw beginnen met wandelen.. :n

Dus zware dingen zitter er de komende tijd niet in.. :\

Iemand tips hoe ik het probleem op kan lossen..?

Reacties stel ik héél erg op prijs... Héél erg bedankt! :)

Groetjes kim

kehdra

Re: Ik wil verder, maar hoe..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 07:02

Ik zou met een manegepony géén VD doen. Dat kan potentieel gevaarlijke situaties opleveren, met kinderen die het ook gaan proberen, of een overenthousiast paard die ook aan anderen wil laten zien wat voor toffe kunstjes ze kan...
Als ik manege eigenaar was, en ik had je VD zien doen met een van mijn manegepaaden, was je nog niet jarig geweest in ieder geval...

Afblijven dus, en het herstel aan de eigenaren overlaten.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 15:34

Ik ben zelf gevraagd om mee te helpen met het herstel van haar blessures door de eigenaar dus dat is niet uit eigen initiatief.

Verder zet ik alles op zweepcommando, en ze is alles behalve overenthousiast. Het enige wat ze bij anderen ook doet is kusjes geven en dan vinden andere mensen heel erg "lief en schattig"

Ook vinden de manege-eigenaren het leuk als ik zo met haar bezig ben en vd doe. Ik ben iedere dag met haar bezig en werk alleen met zweepcommando zodat ze geen streken uithaalt bij anderen. Dit heeft ze ook nog nooit gedaan.

buiten dit alles vind ik dat je héél erg fel en heel negatief reageert, terwijl ik niks fout doe. Als je geen tips wil geven, willen jullie dan alsjeblieft niet reageren want dit doe ik al redelijk lang met deze pony en de eigenaren vinden het geen probleem. :=

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 16:08

Ps. Ik heb haar vandaag de spagaat geleerd wat ze heel erg snel heeft opgepikt.. Ik ga er op de site van Nalanta weer eens wat kleinere kunstjes uitpikken, en daar ga ik de rest van de week mee aan de slag. :)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 16:24

oja... Wat ik ook wil zeggen is dat ik geen "grote en gevaarlijke" dingen ga leren, zoals de steiger.. Ik wil alleen oefeningen doen om haar losser in de spieren te krijgen, en om haar vriendelijker te krijgen want sinds ik ben begonnen met vd merk ik echt dat Noah een stuk vriendelijker en rustiger is geworden.. Noah heeft hele erge singelvrees en vind poetsen, aaien en vertroetelen niet fijn.. Sinds ik vd met haar doe, kan ik haar (na veel oefenen) weer poetsen en ik merk ook dat ze soms wel denkt; "Hé dat is eigenlijk best wel fijn..."

Ik ga geen risicovolle en grote oefeningen van haar vragen om haar vervolgens grote kunsten te leren.. Buiten dat is het ook zo dat noah niet door kleine kinderen opgezadeld mag worden, en dit alleen wordt gedaan door volwassenen en jongeren met ervaring in verband met haar singelvrees, ben ik ook van plan om een bordje aan de stal te hangen waarop staat dat mensen bijvoorbeeld geen "voetjes" moeten vragen aan Noah ivm ongelukjes..

alsjeblieft hier geen opmerkingen meer over... :\

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:51

Ik reageer fel, omdat ik deze situatie gevaarlijk vind (mening).
Daarnaast ken ik geen verantwoordelijke manegeeigenaar die dit wél zou toelaten, en in je OP geef je niet aan dat ze er toestemming voor geven.

Lease jij dit paard, of is het echt een manege paard? Het komt nu namelijk een beetje over alsof het jou paard is, en je niet wilt dat anderen met dit paard aan de slag gaan...

Tips over hoe verder kan/wil ik je dus niet geven, maar hoop dat je wel voorzichtig bent ;)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 19:04

Ik vind het niet bepaald leuk dat veel mensen heel snel denken dat 15-jarigen en jonger allemaal dingen doen zonder toestemming, hoe kan ik vrijheidsdressuur doen zonder dat de eigenaren het weten? Ten eerste ben ik niet zo stiekem en zo achterbaks, en ten tweede is het niet mijn eigen pony, dus waarom zou ik het ook maar in mijn hoofd halen om zomaar aan vrijheidsdressuur te beginnen zonder het eerst te vragen?

Ik moet ook zeggen dat deze manegeeigenaar zeer verantwoordelijk is, en ook heel erg gesteld is op de veiligheid van haar ruiters. Hiervoor zijn ook strenge regels, en als je er niet aan houd word er op gewezen.

Ik huur deze pony regelmatig, maar niet constant omdat ik dit niet zelf kan betalen. Zoals je zegt kunnen er wel gevaarlijke situaties ontstaan als kleine kinderen met haar aan de slag gaan en het ook met haar gaan "proberen" en ik wil dit eigenlijk voorkomen door een bordje op te hangen.. Dat is dan toch verstandig..?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:13

Ik snap om heel eerlijk te zijn niet, wat zo'n pony met zo'n achtergrond als manege pony gebruikt word.. Maar dat zal wel aan mij liggen:)

Bij mijn pony mocht ik eerst ook niet overal aan zitten, het enigste wat ik je kan vertellen, is vertrouwen vertrouwen vertrouwen opbouwen..
Maar dat lijkt me voor zo'n beessie lastig als ze in lessen loopt...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:54

Ik zou geen VD doen met een manege paard ;) En al HELEMAAL niet op hand aanrakingen.... Leer haar dan op zn minst goed wennen aan een zweep. Dus gewoon friendly game van parelli enzo :)

Daarnaast kun je beter gaan grondwerken dan VD'en. VD met een manegepaard is leuk, maar er komen ZOVEEL meisjes die er mee gaan rijden, dingen gaan uitproberen en dan kun je enorm lastige paarden van krijgen. Ik ken een manege verhaal van een pony die kon liggen en telkens onder de les als hij geen zin meer had ging liggen....

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:23

Grondwerk lijkt me inderdaad een beter plan, en misschien kleine dingetjes als targetten en flemen. Spagaat lijkt me ook geen kwaad kunnen.. Deze dingen doe ik zelf ook met een manegepaard, maar dingen als spaanse pas, jambette en steigeren begin ik niet aan. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt, zal maar net een kind zijn die schop krijgt, omdat paard dacht dattie spaanse pas oid moest doen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:26

Spagaat kan een paard ook al misbruiken, dus kijk daar ook mee uit :j

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:36

hoe dat dan? want in dat geval stop ik daar mee :=

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:39

Paard moet stilstaan op proef, gaat gauw in de spagaat staan uit protest. Paard moet vanuit stilstand weer naar stap, geen zin en gaat in de spagaat staan... Elke oefening kan misbruikt worden. Maar het is gewoon écht een kwestie van HEEL duidelijk zijn en HEEL goed weten wat je doet, op welk commando je het zet, hoe consequent je bent en weten wat de risico's/gevolgen zijn.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:02

dan neem ik het risico niet en stop ik met de spagaat aanleren!
goed dat je het even zei ;)
voor de rest deed ik eigenlijk alleen maar kleine dingetjes als flemen en targetten :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:04

Flemen, targetten, gapen, ja knikken, nee schudden zijn oefeningen die zoiezo niet zoveel schade kunnen uitrichten :j

Met kusje geven bijvoorbeeld moet je wel weer gaan oppassen, veel paarden op de manege willen rust en die kunnen 'kusje geven' gaan ombouwen tot 'wang happen'

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:17

ponytjuh76 schreef:
Ik vind het niet bepaald leuk dat veel mensen heel snel denken dat 15-jarigen en jonger allemaal dingen doen zonder toestemming, hoe kan ik vrijheidsdressuur doen zonder dat de eigenaren het weten? Ten eerste ben ik niet zo stiekem en zo achterbaks, en ten tweede is het niet mijn eigen pony, dus waarom zou ik het ook maar in mijn hoofd halen om zomaar aan vrijheidsdressuur te beginnen zonder het eerst te vragen?

Ik moet ook zeggen dat deze manegeeigenaar zeer verantwoordelijk is, en ook heel erg gesteld is op de veiligheid van haar ruiters. Hiervoor zijn ook strenge regels, en als je er niet aan houd word er op gewezen.

Ik huur deze pony regelmatig, maar niet constant omdat ik dit niet zelf kan betalen. Zoals je zegt kunnen er wel gevaarlijke situaties ontstaan als kleine kinderen met haar aan de slag gaan en het ook met haar gaan "proberen" en ik wil dit eigenlijk voorkomen door een bordje op te hangen.. Dat is dan toch verstandig..?

Volgens mij wordt er ook niet gezegd dat je iets doet zonder toestemming omdat je 15 jaar of jonger bent? :?
Jij trekt deze conclusie... Kehdra vroeg alleen aan je of de eigenaar dit wist en beweert nergens dat jij stiekem of achterbaks bent... dus waarom je zo op haar reageert is mij een raadsel :?

Ook ik vindt het niet verantwoord wat je doet, ook al bedoel je het erg goed, dat blijkt wel uit je verhaal.
Jij weet misschien wel wat je doet, maar het volgende manege-kind wat er aan komt geeft een tik tegen d'r been of iets dergelijks en je hebt de poppen aan het dansen. Veel kinderen zullen een bordje negeren of het dan juist proberen, want wat niet mag is spannend. Veel jonge kinderen hebben nog niet het verantwoordingsgevoel wat jij wel naar de pony hebt.

Het is jammer dat het vertrouwen wat jij probeert op te bouwen, er waarschijnlijk door andere weer uitgewerkt wordt. Dat is het nadeel van een manege paard of pony, er komen zoveel mensen aan dat het eigenlijk niet te doen is.

Ik adviseer je lekker met haar te blijven wandelen en veel grondwerk te doen om haar vertrouwen te winnen, met VD win je haar vertrouwen niet, zoals je zelf aangeeft de zweep vindt ze niks en ze is 'alles behalve overenthousiast' hieruit begrijp ik dat ze het misschien niet heel leuk vindt.
Als je graag meer vertrouwen wilt winnen zou ik lekker blijven poetsen en wandelen zodat ze doorkrijgt dat er niet altijd maar wat van haar gevraagd wordt in de vorm van kunstjes of vervelende aanrakingen.

Succes.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:55

Ik heb alles gelezen en ik snap het ook wel.. Ik had wel al uitgelegd dat ik geen grote kunsten zoals spaanse pas, steigeren enz... wil gaan leren ivm veiligheid.. Nu ik jullie reacties lees snap ik dat van dat bordje ook, niet doen dus :) Ik heb haar tot nu toe ook alleen maar kleine dingen aangeleerd die over het algemeen niet gevaarlijk zijn, maar wilde wat meer doen.. dingen die niet gevaarlijk zijn maar die wel het vertrouwen nodig hebben.. Spaanse pas, liggen en steigeren en die grote oefeningen lijken me ook geen goed idee, en dat had ik al gezegd, want ik wil ook geen andere kinderen in gevaar brengen..

Ik dacht er misschien aan om onder andere met een skippybal of zo'n speciale grote bal aan de slag te gaan en om grondwerk te gaan doen in combinatie met de basis en wat simpele, kleine dingetjes van vrijheidsdressuur.. Is dat wel een idee?

Ik vind het heel erg moeilijk om dat vertrouwen op te bouwen en te behouden, terwijl anderen niet zo met haar omgaan zoals ik doe.. Hierdoor vind Noah het zelf ook heel erg moeilijk.. Ik heb al duizend keer gevraagd of ik haar mag kopen en ik denk dat ik nog een kans ga wagen mij mijn ouders.. al weet ik al wat het antwoord zal zijn..

Vooral na de reactie van Nikki begrijp ik het helemaal en ik weet 100% zeker dat Nikki het wel kan weten.. Maar ik wilde wel nog zeggen dat ik wél met zweepcommando werk.. :=

Over dat 'overenthausiast' zijn, ik bedoel daarmee dat ze niet allemaal kunstjes gaat doen als je de stal inkomt.. Ze doet het alleen als ik het vraag en leuk dat vind ze het zeker want dat merk ik wel aan haar gedrag.. en de eigenaren zeggen het ook, dat dit haar ding wel is..

Citaat:
Volgens mij wordt er ook niet gezegd dat je iets doet zonder toestemming omdat je 15 jaar of jonger bent? :?
Jij trekt deze conclusie... Kehdra vroeg alleen aan je of de eigenaar dit wist en beweert nergens dat jij stiekem of achterbaks bent... dus waarom je zo op haar reageert is mij een raadsel :?

Ik snap je reactie wel, maar ik bedoel meer dat Kehdra zei dat ze in de openingspost niet kon weten of ik het wel mócht of niet.. Ik vind het een béétje een belediging dat mensen misschien denken dat ik dingen doe die ik niet mag van de eigenaar van een paard wat niet van mij is..

Het kan ook zijn dat ik het verkeerd opvatte, want dat heb ik wel vaker...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:59

Er zijn helaas veel mensen die al vanalles aan het paard aanleren zonder toestemming van de eigenaar ;)

Ik zou gewoon lekker gaan grondwerken. Met de jambette kunnen mensen ook al blauwe knietjes oplopen... Vrijheidsdressuur is heel leuk, maar gewoon niet geschikt voor paarden die op de manege staan... Daar komen gewoon teveel andere mensen aan de paarden. Daardoor kun je oefeningen zoals het voerweigeren al niet aanleren, want andere mensen geven zo lallaala uit de hand... Dus het werkt niet :)

Grondwerk, agility, schriktraining kun je wel gewoon doen :j

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:23

Ik gelukkig niet xd

Bij voedelweigeren is het toch dat je paard alleen iets niet mag pakken al je nee zegt..? :?

Grondwerk en schriktraining ga ik zeker doen, agility zal ik vragen, maar misschien word dat toch een beetje moeilijk.. Maar wie weet :D

Is dat met die bal, grondwerk en schriktraining dan wat of niet..? :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:26

dat het paard wacht met eten tot hij de click hoort....

Bal is vanalles tegelijk :P

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:33

Ik kan je niet helpen met je probleem,wel wil ik je een hele grote pluim geven voor je betrokkenheid bij deze pony en je inzet om haar weer op de been te krijgen met het opbouwen en alle energie die je erin stopt :j

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:58

Dankje Timokyana.. Ik fiets nu iedere dag vanuit school naar de manege, vaak om maar héél eventjes met haar bezig te zijn.. Ik wil wel dingen met haar doen, maar nu met die sneeuw kan ik dus ook niks buiten doen.. en dat terwijl er in de twee rijhallen binnen lessen gehouden worden.. Dan word het allemaal een beetje moeilijk.. :n Maar ik doe mijn best! :j

Nu is het vooral dekentje op en toch maar buiten op de stenen wat kleine oefeningetjes doen en verder met de spagaat die ik aan het aanleren was.. En dan loop ik in een kwartiertje - 20 minuutjes even de hele manege rond om alle pony's gedag te zeggen samen met mijn lieve noah, maar dan kan ik weer in de kou naar huis :+ En aangezien ik ivm die blessure nu al voor de 3de keer opnieuw kan beginnen, begint het me een beetje te irriteren :=

Ik ga nu ook een schema van internet plukken waarbij het op een verantwoorde manier opgebouwd word tot ze weer de les in kan, anders plaatsen ze haar dadelijk weer te vroeg in de les, en weer en weer, en dan is het op een gegeven moment echt een keer einde verhaal.. ;( Tenminste.. Daar ben ik dus heel erg bang voor.. :\

Dan is mijn versie van het voedselweigeren weer anders hahahahaah :+ Ja ik doe altijd voer voor de neus houden, maar ik zeg nee, en zodra ze hun hoofd afwenden dan zeg ik 'Jaaa toe maar' en dan geef ik mijn hand naar voren om aan te geven dat ze het nu wel mogen pakken..

Ik geef haar ook zovaak dingen zo uit de hand.. Maar als je voedselweigeren hebt aangeleerd, is het toch niet zo dat je ze niet meer iets zomaar uit de hand kan geven? :=