[AR] Dubbelspan voor een sulky, mening en ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Dubbelspan voor een sulky, mening en ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:14

Ik zit erover te denken een dubbelspanboom aan te schaffen die speciaal gemaakt is om te monteren op de sulky cavaletti, dus je zou denken dat daar toch wel goed overna gedacht is anders zouden ze zoiets toch niet maken?
Mijn vriend en zwager vinden het namelijk echt helemaal niks.... Ik heb wel eens een topic gezien van iemand die hiermee reed en daar hing de boom flink te hangen op de borsttuigen... Dat is ook wat je zou denken bij een tweewieler met een tweespanboom toch? Zou je dit echt zo goed in evenwicht kunnen krijgen dat de boom toch blijft zweven?
Bovendien zeggen ze dat een vierwielige wagen van 150 kilo dan toch lichter zal trekken voor twee mini pony's dan dat we bijvoorbeeld met twee personen op een enkelassige wagen met dunne bandjes (de cavalettie) zitten... terweil ik dacht dat de sulky juist lichter zou trekken in bijvoorbeeld een bak of muller zand ofzo ...

Hoe denken jullie erover?

Hier een foto van de sulky met tweespanboom, we zouden er eventueel zelf nog aan kunnen sleutelen en lassen mochten daar tips voor zijn...

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:12

2-span zou ik toch echt met een vierwieler doen en niet met een 2-wieler. ;)
Alleen al vanwege het in evenwicht krijgen, lijkt me overigens vrijwel onmogelijk.

Een 2-span zou met een vierwieler (mits niet te zwaar uiteraard) geen moeite moeten hebben.

lottex

Re: Dubbelspan voor een sulky, mening en ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 09:14

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 09:56

Op zich is het concept tweespan voor een tweewieler niets nieuws. In Friesland is het iig vrij gebruikelijk.

Op deze foto uit de boktwiki kun je echter precies hetzelfde zien, de langboom hangt aan de voortuigen en trekt die naar beneden:

Afbeelding

Als je het je paardjes licht wilt maken in rul zand, moet je overigens voor brede banden zorgen. Hoe smaller de bandjes, hoe dieper ze wegzakken, hoe zwaarder trekken. Dus áls je voor een 4-wieler gaat, kijk dan of je iets met relatief brede banden kunt vinden.
Maar kijk wel uit voor zelfbouwers met kruiwagenbanden, want die zijn daar niet voor gemaakt, en zelfbouwers met autobanden zijn over het algemeen veel te zwaar, dus daar zou ik ook bij uit de buurt blijven.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:56

Zou het niet doen :n
Cavaletti's zijn al niet van super top kwaliteit, om er nou tweespan mee te rijden zou ik niks vinden... qua evenwicht kan je er vrij weinig mee.

Iemand hier op bokt heeft tweespan voor hca sulky, maar die kun je ook beter afstellen. Maar ik zou gewoon voor een 4wielige wagen gaan.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 13:17

Dus het is idd niks...

Ja een marathonwagen komt er zowiezo ook wel want was niet van plan mijn hengsten in tweespan hiervoor te zetten nee :D, maar ik dacht dat dit misschien lichter en fijner was voor onze hele kleintjes om bijvoorbeeld dressuur in een wat zwaardere bak mee te rijden. Maar dat is dus niet zo begrijp ik....

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:36

Bij Edwin vd Graaf rijden ze ook tweespan en zelfs vierspan, naast elkaar! voor de strijdwagen, ik weet niet hoe hij het evenwicht heeft geregeld, is natuurlijk wel meer een ouderwetse beleerwagen (houten ronde voorkant) dan een sulky

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:42

even off topic bij mijn cavelletie is de zweng in 2 gebroken wat een bokkende op holslaande pony opleverde ;( enfin vertrouw het sindsdien niet meer en heb niet meer overnieuw durfen proberen mennen met haar...

enfin zou dus zeker geen 2 span voorhangen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:13

ik b en nu aan het wachten op mijn oxer en ik over weeg ook nog steeds om er na verloop van tijd een 2span boom bij te kopen.als bankje niet ver genoeg naar achter gaat kun je de langboom iets langer zetten,of eventueel de tas voor onder de sulky kopen en daar iets van gewicht in te doen.denk dat je hem zeker wel in evenwicht moet krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:15

ja dat kan gebeuren.ik heb een cavelleti gehad toen ik een shet had,en heb me daar toch onmogelijke fratsen mee uitgehaald,nooit wat stuk gegaan.
cyclo86 schreef:
even off topic bij mijn cavelletie is de zweng in 2 gebroken wat een bokkende op holslaande pony opleverde ;( enfin vertrouw het sindsdien niet meer en heb niet meer overnieuw durfen proberen mennen met haar...

enfin zou dus zeker geen 2 span voorhangen