tips gevr. mbt dubbele lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

tips gevr. mbt dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 14:52

Hoi,

Ik ben op zoek naar tips mbt het longeren met dubbele lijnen.
We zijn er net weer mee begonnen en ik heb wat problemen. De rijbak zet ik half af, maar mijn paard wil dan ook over de hoefslag lopen een kleinere volte is amper mogelijk. Teveel druk op de binnenlijn + over de schouder lopen.
Als ik wat stelling probeer te vragen of een kleinere volte met de binnenlijn dan loopt hij gelijk achter de teugel.
nu heb ik begrepen dat je in principe stelling vraagt door de buitenlijn te geven. maar op dit moment is dat niet mogelijk omdat hij dan nog meer ruimte krijgt om over de buitenschouder weg te lopen.
Dus tips gevraagd !

Een kleinere volte afzetten om mee te beginnen is al een heel goed idee, denk ik zelf :o Misschien dat ik dan vanzelf ook meer een paard heb dat de binnenlijn kan loslaten en kan nageven ?

Angela

Re: tips gevr. mbt dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:00

Eerlijk gezegd: werken met dubbele lijnen ga je niet uit een boekje, of via internet leren. Zoek goede begeleiding, want zo doe je waarschijnlijk meer kwaad als goed met de dubbele lijnen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 16:05

Ik ken niemand die les geeft in lange lijnen hier in de buurt ! maar op stal is wel iemand bezig met de cursus bij Emiel, dus dat komt goed uit. Alleen blijven gewoon alle tips welkom.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:24

Ik zeg hulp vragen aan iemand die ervaring heeft met het longeren met dubbele lijnen, diegene kan jou hier goed mee helpen. Het mooiste is dat je het ook even zelf kan proberen en leert met een paard wat het longeren met dubbele lijnen zelf al kent. ;)

En inderdaad, je leert het niet vanuit een boekje of internet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 16:37

nogmaals er zijn hier geen mensen in de buurt die er veel ervaring mee hebben ( of ik ken ze in ieder geval niet ).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:42

Soms moet je gewoonweg niet gaan beginnen aan iets waarbij niemand je kan helpen. Je gaat ook geen paard inrijden zonder ervaring, en ook nog eens zonder iemand met ervaring erbij in de buurt. Hetzelfde verhaal kun je wat mij betreft doortrekken naar dubbele lijnen: niet doen als je er geen ervaring mee hebt, en er ook nog eens niemand is die je kan helpen.

Neem een voorbeeld aan je stalgenoot: ga op les (of laat de dubbele lijnen voor wat ze zijn)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:22

Er worden wel eens longeercursussen bij plaatselijke rijverenigingen georganiseerd. Wellicht kun je daar informeren? En anders een oproepje plaatsen. Vaak gebruiken menners dubbele lijnen om te longeren (mede vanwege het beleren). Misschien kun je een menner (of bij een menvereniging) vragen om hulp?