spagaat aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

spagaat aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:51

Ik loop met mijn fjordje ergens mee vast.
De spagaat wilt niet lukken. Als ik de jambette vraag dan zet ze haar voet meestal
weer terug op de plaats van voorheen en als ze hem dan naar voren zet
gaat haar achterbeen mee. Ik heb het ook al met een balkje voor de achterbenen gedaan maar
daar loopt ze gewoon overheen en dan zet ik haar terug maar ze blijft het doen en het lijkt wel of
ze de balk amper in de gaten heeft.

Wie heeft er dus tips zodat ze blijft staan en haar voetjes netjes stapje voor stapje naar voren zet

NikkivanOlst

Re: spagaat aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:52

Ik heb even getemt, hoort op GVL :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:55

Je moet enorm consequent zijn als je met het balkje wil werken. Het hoofd laag vragen en elk ministapje belonen, niet gelijk te ver vragen :)

Je kunt ook aan de zijkant van je paard staan en vanuit die positie werken en wat druk op het halster zetten terwijl je het hoofd laag naar voren vraagt en met zweep/hand druk bij de voorbenen zet :)

Maar vooral: elke CM al belonen :)

Marie508

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:55

Dat doet mijn haflinger dus ook haha.
Ik heb ook beide geprobeerd en doet precies het zelfde, dus ik volg het even.
:)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:56

ow haha sorry had ik hem bij de foto's gezet niet op gelet dankje!

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:54

Met de jambette werken, het lukte eerst ook niet met mijn pony, maar nu is het wel gelukt! Bij de ALLERKLEINSTE stapjes belonen! Desnoods hou je even het been vast met je ene hand. Dus je kan ook gewoon blijven oefenen! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:25

Zelf ben ik niet zo'n fan van vanuit de jambette vragen, kan problemen geven met de spaanse pas later :j

Voetjes vasthouden zou ik ZEKER niet aan beginnen, kan gevaarlijke situaties laten ontstaan :j

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:37

daar zat ik ook al aan te denken want stel dan heb je haar eindelijk zo ver
dat ze blijft staan en haar voetjes naar voren zet en dan wil je de spaanse
pas gaan doen en dan denkt ze dat je dat bedoelt

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:16

Ik leer de spagaat bij mijn pony ook aan met een balkje, maar ik ben niet direct aan de spagaat begonnen. Eerst heb ik als tussen stap geleerd dat als we over het balkje lopen en ik dan ga stil staan, hij alleen met zijn voorbenen over de balk heen moet. Gaat hij een stapje te ver, dan geeft ik met mijn bovenlichaam/gewichtverplaatsing aan dat hij naar achteren moet (kun je natuurlijk ook op een andere manier vragen). Toen mijn pony doorhad waar zijn hoeven hoorden, ben ik aan de spagaat begonnen. Hij kende al het handtarget en ik vraag hem dan vanuit de 'balkjespositie' mijn hand aan te raken. Ging hij stappen, dan begonnen we overnieuw met de oefening, maar inmiddels heeft hij heel goed door dat het om het verplaatsen van de voorbenen gaat, alleen als hij zijn achterbenen stilhield, beloonde ik.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:44

GVL - ITP ----> GVL

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:38

VisibreTeam schreef:
Zelf ben ik niet zo'n fan van vanuit de jambette vragen, kan problemen geven met de spaanse pas later :j

Voetjes vasthouden zou ik ZEKER niet aan beginnen, kan gevaarlijke situaties laten ontstaan :j

Heb ik nooit last van gehad! Ligt ook wel aan je pony, Nordent snapte het na een tijdje ineens maar een pony van mn vriendin werkte met voetjes vasthouden en die snapt het nu ook gewoon. :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:55

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:32

waarom wordt de spagaat eigenlijk gevraagt met het hoofd laag. Ik heb het eigenlijk altijd zo gevraagt, maar weet niet waarom :'). Ik heb het ook met een balk aan geleerd http://i44.tinypic.com/ad20km.jpg (is niet de eerste keer hoor)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:42

De spagaat met hoofdlaag word gevraagd omdat je dan het gewicht van je paard naar de voorhand gaat brengen waardoor een paard minder de neiging krijgt om zn achterbenen mee te gaan zetten.

Daarnaast is het met het hoofd laag en gestrekt beter voor heel het paardenlichaam, de rugspieren en buikspieren worden dan beter aangespannen, komt het hoofd te hoog dan krijg je dat de rug meer word weggedrukt en spieren niet goed worden gebruikt :)

@kiekeb0oee
Ik heb al verschillende lesklanten gehad die de spagaat van voren hadden aangeleerd via de jambette, die paarden waren HEEL moeilijk in de spaanse pas te zetten omdat ze telkens dachten de spagaat te moeten doen. Dus heb ik vaak eerst de spagaat op en ander commando moeten zetten voor we door konden met de spaanse pas :) Het is te verwarrend, want voor de spaanse pas vraag je jambettes van de voorkant, en als je dat met de spagaat doet en hij kent de spagaat al... Dan gaat hij de achterhand vergeten. Daarom ben ik al 3 jaar bezig met Silke en de spaanse pas, ik had het fout gedaan door eerst de spagaat van de voorkant te vragen, nu loopt ze de spaanse pas nog half in de spagaat en valt bijna om :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:46

oke bedankt!! Ik vraag dus wel met het hoofd laag, omdat ik dat gelezen heb, maar dan is het wel fijn om te weten waarom dat er staat :P ik heb eerst de spaanse pas geleerd en ik helemaal geen problemen mee dat die het door elkaar haalt :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:48

Je vraagt waarschijnlijk de spaanse pas al vanuit stap? :P

Als je eerst de spaanse pas aanleert heb je daarna minder problemen met de spagaat, want hij weet dan al dat hij bij de spaanse pas ook de achterhand mee moet nemen. Leer je eerst de spagaat aan dan weet het paard op ten duur niet meer wat hij met de achterhand moet ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:51

Bijde, zowel vanuit stap als vanuit halthouden :) en het voordeel was, dat als je leert dat die niet met de benen voorbij de balk mag (achterbenen), en je vraagt dan een soort spaanse pas, dat die veel makkelijk zich wijder zet, dan met alleen de jambette

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:53

Mmm. True. Maar dan is het werken naar zonder balk érg lastig :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:54

viel mee bij mij, als die het op een gegeven moment op een ander commando doet, vroeg het eerst met pas en daarna heb ik het verandert naar wijd, dan lukt het bij mij ook gewoon zonder balk :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:55

Mmm... zou niet mijn keuze zijn, zeker niet met lesklanten ofzo, die weten vaak zelf niet hoe ze de commando's duidelijk genoeg uit elkaar kunnen houden :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:02

Ik let gewoon erg op hoe pony ergens op reageert en daar reageer ik weer op. Maar daarom zou deze manier ook niet bij iedereen werken. Want elk paard reageert weer anders en schakelt anders over op hulpen. Heb nu manier 3 om omhoog te vragen, op de oude 2 reageert die oa niet meer (heb eerst op een andere hulp gezet en nu is ze dus de oude vergeten :P, dus ik ben dus niet naar andere hulpen gegaan omdat ze niet meer reageerde) . Maar ik kan dus deze pony erg makkelijk op andere hulpen zetten, maarja, dat is niet bij elke paard zo makkelijk

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:02

Mijn ervaring is juist dat als je het gewicht naar de voorhand verplaatst het paard juíst meestapt met de achterbenen omdat daar minder gewicht op staat. Als het gewicht op de achterhand staat moet het paard eerst wat gewicht op de voorhand zetten voordat ze de achterbenen mee kunnen nemen en dat kun je herkennen en zo snel ingrijpen en het paard weer zijn gewicht op de achterbenen laten zetten. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:04

Maar hoe verplaats je het gewicht op de achterhand (lijkt me wel makkelijker voor als je door wilt met de buiging)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:06

Door het hoofd weer wat verder omhoog te vragen of eventueel wat druk naar achteren op het halstertouw te zetten zodat het gewicht naar achteren gaat.. Maar daar heb je wel wat precisie voor nodig, je moet nl direct weer die druk weghalen voordat de voorbenen naar achteren gaan. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:08

Hoofd omhoog vragen... Of dat nou zo goed is voor de rug..?