VD, nuttig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

VD, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:21

Ondertussen (Na alweer 8 jaar VD-beoefenaar te zijn) kan ik de topictitel met een volmondige JA antwoorden, VD is echt ongelovelijk nuttig! Behalve natuurlijk de gehoorzaamheid van je paard en het feit dat je de spieren mooi stretcht zijn er nog meer ongelovelijke handige dingen aan VD die beduidend minder voor de hand liggend zijn ;) Ik zal het uitleggen adv een aantal anekdotes :)

Hartje zomer, heerlijk weer om lekker op je rug in het gras te liggen met een grasspriet in je mond. Maar met ruggesteuntje is natuurlijk nog veel fijner! Jauke, ga eens liggen... Heerlijk hoor, zo’n warm en zacht lichaam om lekker in het gras tegenaan te liggen :j

Kom, doe eens gek, we kruipen even in de wei lekker op de blote rug van ons paardenbeest <3 Maar hoe?.... Nou, bij ons is dat simpel want als Jauke even op zijn knie gaat is hij formaat shetlander en kan ik er zo opspringen!

Een gezellige buitenrit met een stel stalgenoten en 1 van hen draagt een petje. Terwijl hij onder wat laaghangende takken door rijdt blijft zijn petje achter en is onderhevig aan de zwaartekracht... Tja, afstappen dan maar, toch? Nee hoor, even goed positioneren, Jauke, let op! Vast, geef... En ik krijg zo het petje weer aangereikt. Zo heeft hij ook al een keer mijn zweep en mijn jas voor me opgeraapt en geeft me ook de voerbak vanuit de wei of stal weer aan, makkelijk hoor!

Paard staat los, braaf paard dus kan prima. Maar een beetje in de gaten houden is wel wijs... Hé gezellig, een stalgenoot, kletser-de-klets en huh? waar is mijn paard :oo Zul je altijd zien, de zadelkamer in gelopen, oeps :o Eigen schuld... draaien is geen optie maar die staart daar kan ik wel bij! Licht druk daarop en hij komt op zijn dooie gemakkie achteruit de zadelkamer weer uit, nu nooit meer doen he kerel :P

Leuke, jonge enthousiaste spaanse hengst die niets liever wil als ook uit de wei en dus uiteraard een keer ontsnapt terwijl je je andere paard eruit haalt. Uiteraard ook net op die ene dag dat je haast hebt en ze voor de wei af en aan rijden met tracktoren, dus paard, kom terug! Andere paard terug de wei in en eerste reactie ‘op jong paard afrennen om hem te vangen’ wordt begroet met een jolige bokkensprong “jeuj! Spelen!!!” Ehm... nee...... Vado, kom! Samen met vingerknip is niet te weerstaan, dat is de handtarget en dan moet je als wel op gevoed paard de hand aan komen raken en dan krijg je een beloning en die kan je je niet door je neus laten boren. Dus met frisse tegenzin komt het heerschap braaf mijn hand aanraken met in de verte al een naderende tracktor, touwtje om de hals en kereltje staat zo weer in de wei.

Mijn klungeligheid maakt VD ook nogal eens nuttig... Touwtje op de grond en paard staat erop... Gelukkig hoef ik maar even zijn been aan te tikken en hij tilt hem direct op en houdt hem in de lucht tot ik klaar ben.

Situatie die ook iedereen kent, paard staat aan een te lang touwtje vast, heeft sprietjes hooi op de grond lopen zoeken en doet zijn hoofd weer omhoog... Touwtje achter de oren langs, vast en op spanning... Op een klein beetje druk achter de oren doet paard braaf het hoofd weer naar beneden, ideaal! Overigens ook ideaal bij het omdoen van hoofdstel of halster...

Een opstapkruikje, of een hek, zijn goed voor je paard, jezelf en je zadel. En het is helemaal handig als je paard dat ook vindt. Het blijft leuk om op een hek te gaan zitten, je paard te roepen die netjes komt en zich vervolgens braaf inparkeert naast het obstakel zodat je op kan stappen.

Er zijn wellicht nog andere Vders die ook van dit soort leuke voorbeelden hebben waardoor de Vdtraining in de dagelijkse praktijk ontzettend handig en nuttig is gebleken! :D

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:25

_O- Ge-wel-dig _/-\o_

Captain

Re: VD, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:00

Ja he ideaal? :D
Enorm handig als je je zweep tijdens het rijden hebt laten vallen.. 'pak de zweep' en binnen no time heb je de zweep weer in je handen en kun je weer verder. :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:03

Ik vind VD ideaal om een paard lenig en soepel te krijgen :) Met de spaanse pas verruim je schoudervrijheid wat weer pluspuntjes in de dressuur kan gaan geven, met de klassieke buiging en spagaat rek je alle spieren lekker op, van het steigeren worden paarden GIGA sterk.. (als je het correct uitvoert allemaal natuurlijk :') )

En het compliment is ideaal om op te stappen :=

Of de hand target, keer in je vingers knippen, TOUCH en een moeilijk te pakken te krijgen paard komt omdat hij kunstjes wil doen voor je :')

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:20

Mooi dat jullie eea ook herkennen :D

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:24

Haha geweldig! Waar het allemaal wel niet goed voor is..
Wij zijn nog niet zover als jullie, maar vind het al handig als ik allemaal spullen in me handen heb, en me paard netjes naast meeloopt, zonder vast te houden :P

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:28

denk dat ik ook dan maar les moet gaan nemen in VD. mijne zijn al simpel maar dit wil ik ook :o

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:31

super geweldig! helaas is die van mij nog niet zo beleerd :P
voorbeeld: gisteren was ik grondwerk aan het doen met mijn 5-jarige friese ruin. ik was hem aan het leren volgen ''volg''. en daarna op commando stil te laten staan ''halt''. dit ging uiterst goed, en hij pakte het erg snel op.

volgende stapje ''volg'', ''halt'', ''blijf''. ging een moment goed totdat hij bedacht dat hij wel genoeg had geluisterd en hij weer naar de stallen rende *weg paard :') *

rijbak is open bij ons :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:39

Ik ben eigenlijk helemaal geen VD'er maar nu vind ik dit wel een leuk topic!

Zo lijkt een paard met inparkeerfunctie me toch heel handig :D Wou toevallig toch een begin maken met clickeren, dus vertel eens, hoe leer je inparkeren? (Of vervuil ik nu je topic? :o )

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:40

_O_ _O_ _O_

Geniaal verhaal, en je hebt ook nog 100% gelijk! :))

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:31

Geweldig geschreven! _O-
HET KLOPT WEL! :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:28

Haha, leuk geschreven Amable!
Ik doe weinig aan VD, maar mijn paarden reageren perfect op lichaamstaal door de NH benadering.
Ook het inparkeren gebruik ik hier:

Zin om op een koud avondje even op een paardenrug te zitten terwijl hij aan het eten is.
Even op het blok gaan staan, paard roepen, naast het opstapblok parkeren (Sideways towards) en ik kan er zo opspringen. Peerd blijft wachten totdat ik goed zit, vraagt snoepje en sjokt dan braaf naar de voerkliko :=

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:37

VD is super ! ben er mee begonnen door henke karelse en eva roemaat en door u natuurlijk ik zag jullie filmpjes en begon gelijk aan de basis jemig wat is de band tusse paard en ruiter toch mooi

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:43

De oefening 'voer weigeren' is hier erg handig met al die happerige paarden. Zo leren ze maar eens geduld te hebben! :P

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:44

jaa voer weigeren is echt heel handig :)! mijn pony trok me altijd mee naar de voerbak maar heeft nu gedult en wacht netjes tot ik het signaal geef dat ze mag eten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 16:56

Leuk om te horen dat iedereen in de praktijk baat heeft bij de VD training :D

Het inparkeren heb ik gedaan door eerst te leren zijwaarts naar me toe te komen vanaf de grond en vervolgens vanaf iets waar ik op sta :) Grappige is dat Jauke soms zo hard zijn best doet om dichtbij te komen staan dat 'ie me weer van het krukkie af duwt :+ En dan maar niet snappen waarom vrouwtje niet opstapt :roll: :))

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:38

ik vind vd ook super leuk! lekker op een andere manier bezig zijn met je paard! sinds dat ik vd doe met lien is onze band SUPER veranderd en alleen maar beterder geworden!!