Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sammy1 schreef:hij heeft alleen in een sulky gestaan,daar moest hij alleen maar rennen,voor de koetst is het wel te doen alleen met de slee is hij super gevoelig.
aeolusnr1 schreef:paard heeft blijkbaar het nooit geleerd hé, dus nu is de bal bij jou, je moet het hem wel leren.
paard moet recht kunnen lopen, enkel reageren wanneer je effectief iets vraagt en op alle andere dingen dus niet te reageren.
Dit heeft niets te maken met gevoelig of niet gevoelig zijn, dit is een leerproces waar eigenlijk nog helemaal niets mee gedaan is.
En zonder bit voor een koets, tjaaa das zoeken om ongelukken, en dan als het ooit zover zou komen dan is een ander de schuld, leer , train en oefen.
Sabinee__ schreef:sammy1 schreef:hij heeft alleen in een sulky gestaan,daar moest hij alleen maar rennen,voor de koetst is het wel te doen alleen met de slee is hij super gevoelig.aeolusnr1 schreef:paard heeft blijkbaar het nooit geleerd hé, dus nu is de bal bij jou, je moet het hem wel leren.
paard moet recht kunnen lopen, enkel reageren wanneer je effectief iets vraagt en op alle andere dingen dus niet te reageren.
Dit heeft niets te maken met gevoelig of niet gevoelig zijn, dit is een leerproces waar eigenlijk nog helemaal niets mee gedaan is.
En zonder bit voor een koets, tjaaa das zoeken om ongelukken, en dan als het ooit zover zou komen dan is een ander de schuld, leer , train en oefen.
sammy1 schreef:hij heeft alleen in een sulky gestaan,daar moest hij alleen maar rennen,voor de koetst is het wel te doen alleen met de slee is hij super gevoelig.
VanHuisUit schreef:Heeft niets te maken met dravergetraind zijn of niet hoor, of laat ik het zo zeggen, bijna niet![]()
a. is voor de slee heel wat anders (losse strengen) dan in de burries (van de sulky) of het lamoen (van een wagen)
b. als je te hard met je hand bent (en dat kan al snel met een dubbel gebroken bit en lange lijnen) dan staat elk paard direct verkeerd om
c. een dubbel gebroken bit is meestal geen geschikt menbit (soms, maar meestal niet) ivm de andere druk die op de mond komt door de langere leidsels (dan teugels) en doordat het makkelijker verkeerd in de mond komt te liggen (ook weer door die druk, zeker als je leidsels anders hebt, zie e.).
d. als ze niet goed / niet fijn getraind zijn en jij ook niet tja, dan krijg je dat soort misverstanden
e. ik weet niet hoe je de leidsels had lopen, maar ze zijn gewend dat het door de ogen (sleutels) loopt die op de draagriem van het borststuk staan en via die die op het schoftje staan, denk dat je ze aan de zijkant had ivm het sleeen, dat geeft ook een heel andere druk
Ook dravers zijn prima bestuurbaar, dat ligt meer aan de trainer (dat is wat ik bedoel met 'bijna niet'), niet aan het peerd![]()
Daarbij reageren ze (bedoel ik alle soorten paarden/pony's) voor de slee soms gewoon wat merkwaardig, zo kan mijn welshje absoluut flippen voor de slee (doen we dus niet meer) en mijn paard zet ik er al helemaal niet voor (wil niet dood hahaha).
Bitloos alleen op wat je nu beschrijft lijkt mij erg voorbarig. Gewoon menbitje erin (kan ook postbitje, B-stangetje zijn ipv liverpool, en je kunt ook nog kunsstof doen ipv metaal), leidsels gewoon door de bril, is hartstikke zacht en werkt echt prettiger in, leidsels via normale weg naar bit toe laten lopen, plus menles (van iemand die gewend is met die wat gevoeligere types om te gaan)![]()
Succes ermee!
Citaat:maar ik blijf erbij dat als je draver gekoerst heeft ze nou eenmaal anders te sturen zijn dan een menwedstrijd gericht paard. Overigens zeg ik niet dat dravers niet bestuurbaar zijn, maar het sturen is anders.
VanHuisUit schreef:Fijn Sammy1.Citaat:maar ik blijf erbij dat als je draver gekoerst heeft ze nou eenmaal anders te sturen zijn dan een menwedstrijd gericht paard. Overigens zeg ik niet dat dravers niet bestuurbaar zijn, maar het sturen is anders.
Is volgens mij dan jouw persoonlijke ervaring met jouw paard, het is niet mijn ervaring....zeker niet als ze al jaren andere dingen hebben gedaan. Valt beetje in de categorie van dravers zijn zus, of dravers zijn zo. Elk paard is uniek en volgens mij kun je niet zomaar zeggen dat een bepaald type zus of zo reageert. Maar ieder zijn mening en ervaring natuurlijk.