[AR] draver laat zich iets te goed sturen voor koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

draver laat zich iets te goed sturen voor koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 10:46

hallo,
mijn dravertje rijd ik dressuurmatig,en hij is heel zacht in zijn mond,ik rijd hem met een dubbelgebroken bitje,daarop loopt hij lekker los en soepel,maar nu heb ik een probleem als hij voor de koets loopt,hij is zo gevoelig als ik maar even aan 1 van de teugels kom dat hij direct die kant op gaat,opzich is dat wel fijn,maar had hem gister voor de slee lopen,en had hem tot drie keer toe naast me staan,voor de koets heeft hij ook hetzelfde bitje in waar ik hem ook mee rijd,zou bitloos mennen mischien fijner zijn voor hem?wie heeft er nog meer zo n paard die zo gevoelig is in het karretje?

aeolusnr1

Re: draver laat zich iets te goed sturen voor koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:17

paard heeft blijkbaar het nooit geleerd hé, dus nu is de bal bij jou, je moet het hem wel leren.
paard moet recht kunnen lopen, enkel reageren wanneer je effectief iets vraagt en op alle andere dingen dus niet te reageren.
Dit heeft niets te maken met gevoelig of niet gevoelig zijn, dit is een leerproces waar eigenlijk nog helemaal niets mee gedaan is.
En zonder bit voor een koets, tjaaa das zoeken om ongelukken, en dan als het ooit zover zou komen dan is een ander de schuld, leer , train en oefen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:20

hij heeft alleen in een sulky gestaan,daar moest hij alleen maar rennen,voor de koetst is het wel te doen alleen met de slee is hij super gevoelig.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:21

sammy1 schreef:
hij heeft alleen in een sulky gestaan,daar moest hij alleen maar rennen,voor de koetst is het wel te doen alleen met de slee is hij super gevoelig.

aeolusnr1 schreef:
paard heeft blijkbaar het nooit geleerd hé, dus nu is de bal bij jou, je moet het hem wel leren.
paard moet recht kunnen lopen, enkel reageren wanneer je effectief iets vraagt en op alle andere dingen dus niet te reageren.
Dit heeft niets te maken met gevoelig of niet gevoelig zijn, dit is een leerproces waar eigenlijk nog helemaal niets mee gedaan is.
En zonder bit voor een koets, tjaaa das zoeken om ongelukken, en dan als het ooit zover zou komen dan is een ander de schuld, leer , train en oefen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:50

-> AR

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:12

Sabinee__ schreef:
sammy1 schreef:

aeolusnr1 schreef:

je hoeft dat niet te dik te drukken,ik vraag voor tips,mischien kun je die geven??????????

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:25

Denk dat je juist blij mag zijn dat je paard zo scherp en gevoelig aan de hulpen is. Wat heb je zelf gedaan, dat 'ie tot 3x toe naast je stond? Zou het kunnen helpen als je je heel, heel erg bewust gaat worden van je handen, die dus heel erg bewust stil houdt tenzij je iets wilt doen? En dan kijken of je 'ie nog zo 'plots' de bocht om gaat?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:28

Krijg je menles? Teveel draaien met de schouders kan voor het paard al een hulp zijn.
De leidsels zijn vele malen langer dan teugels en werken door de lengte ook anders in.

Onze Haflinger is ook super licht in de mond; dat vraagt hele rustige hulpen van de menner. Ze is Z dressuur voor de koets.

Jouw paard wordt ook onder het zadel gereden, dus begrijpt echt de hulpen wel. Je zou aan je meninstructeur moeten vragen goed naar jouw houding en hulpen te kijken bij het mennen. Filmen kan je zelf ook al heel veel duidelijk maken. Heel stil zitten / rustige hand hulpen.
Misschien dat je op de slee erg weinig houvast heb en daardoor veel meer aan je leidsels trekt, dan je zelf denkt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:29

kan inderdaad zijn ik pakte me vast aan de slee om goed te remmen,en toen stond hij al naast me,nu is hij super braaf en raakt niet in paniek gelukkig,ik ga er eens heel bewust mee bezig zijn dankjewel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:40

Ik had je foto's voor de slee gezien en dat is toch wel iets anders dan voor de sulky lopen. Bij de sulky loopt het paard tussen het lamoen (de bomen) en heeft het houvast. Nu loopt hij helemaal los voor de slee en heeft geen aanleuning. Dat is voor veel paarden lastig. Daarom is tandem rijden ook lastig voor het voorpaard.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:18

Mijn draver is ook fel met sturen. Tuurlijk moet jij het haar leren. Maar het sturen van een draver die op de baan gelopen heeft is nou eenmaal anders sturen dan een ander paard voor de wagen. Er zijn uitzonderingen, voor ik bokt hier over mij heen krijg. Maar het is ook gewoon even aftasten en veel oefenen. oefening baart kunst.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:16

Dit paard is dus eigenlijk gewoon een super leerpaard voor jou: het maakt je heel bewust van de hulpen die jij (nu) onbewust geeft. Dat houdt in dat je meer bewust moet zijn van je eigen handelen, maar dat les nemen ook een optie is: dan hoor je ook meteen wat je hebt gedaan en hoef je niet af te wachten wat je paard doet. ;) Je zou eventueel met een menzweepje de "beenhulpen" erbij kunnen geven (begrenzen).
Lijkt me wel heel bijzonder om met een paard voor de slee te rijden, heb ik nog nooit gedaan! :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:30

sammy1 schreef:

Alleen maar rennen? Mijn god, dat zou een bijna dood ervaring worden elke keer :+ ! Als ik het goed begrijp keert hij zomaar naar je toe? Dat kan echt niet voor een sulky, dan breken je bomen... Is hij je niet een beetje aan het testen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:01

Heeft niets te maken met dravergetraind zijn of niet hoor, of laat ik het zo zeggen, bijna niet :+
a. is voor de slee heel wat anders (losse strengen) dan in de burries (van de sulky) of het lamoen (van een wagen)
b. als je te hard met je hand bent (en dat kan al snel met een dubbel gebroken bit en lange lijnen) dan staat elk paard direct verkeerd om
c. een dubbel gebroken bit is meestal geen geschikt menbit (soms, maar meestal niet) ivm de andere druk die op de mond komt door de langere leidsels (dan teugels) en doordat het makkelijker verkeerd in de mond komt te liggen (ook weer door die druk, zeker als je leidsels anders hebt, zie e.).
d. als ze niet goed / niet fijn getraind zijn en jij ook niet tja, dan krijg je dat soort misverstanden
e. ik weet niet hoe je de leidsels had lopen, maar ze zijn gewend dat het door de ogen (sleutels) loopt die op de draagriem van het borststuk staan en via die die op het schoftje staan, denk dat je ze aan de zijkant had ivm het sleeen, dat geeft ook een heel andere druk

Ook dravers zijn prima bestuurbaar, dat ligt meer aan de trainer (dat is wat ik bedoel met 'bijna niet'), niet aan het peerd :+

Daarbij reageren ze (bedoel ik alle soorten paarden/pony's) voor de slee soms gewoon wat merkwaardig, zo kan mijn welshje absoluut flippen voor de slee (doen we dus niet meer) en mijn paard zet ik er al helemaal niet voor (wil niet dood hahaha).

Bitloos alleen op wat je nu beschrijft lijkt mij erg voorbarig. Gewoon menbitje erin (kan ook postbitje, B-stangetje zijn ipv liverpool, en je kunt ook nog kunsstof doen ipv metaal), leidsels gewoon door de bril, is hartstikke zacht en werkt echt prettiger in, leidsels via normale weg naar bit toe laten lopen, plus menles (van iemand die gewend is met die wat gevoeligere types om te gaan) :j
Succes ermee!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:48

VanHuisUit schreef:
Heeft niets te maken met dravergetraind zijn of niet hoor, of laat ik het zo zeggen, bijna niet :+
a. is voor de slee heel wat anders (losse strengen) dan in de burries (van de sulky) of het lamoen (van een wagen)
b. als je te hard met je hand bent (en dat kan al snel met een dubbel gebroken bit en lange lijnen) dan staat elk paard direct verkeerd om
c. een dubbel gebroken bit is meestal geen geschikt menbit (soms, maar meestal niet) ivm de andere druk die op de mond komt door de langere leidsels (dan teugels) en doordat het makkelijker verkeerd in de mond komt te liggen (ook weer door die druk, zeker als je leidsels anders hebt, zie e.).
d. als ze niet goed / niet fijn getraind zijn en jij ook niet tja, dan krijg je dat soort misverstanden
e. ik weet niet hoe je de leidsels had lopen, maar ze zijn gewend dat het door de ogen (sleutels) loopt die op de draagriem van het borststuk staan en via die die op het schoftje staan, denk dat je ze aan de zijkant had ivm het sleeen, dat geeft ook een heel andere druk

Ook dravers zijn prima bestuurbaar, dat ligt meer aan de trainer (dat is wat ik bedoel met 'bijna niet'), niet aan het peerd :+

Daarbij reageren ze (bedoel ik alle soorten paarden/pony's) voor de slee soms gewoon wat merkwaardig, zo kan mijn welshje absoluut flippen voor de slee (doen we dus niet meer) en mijn paard zet ik er al helemaal niet voor (wil niet dood hahaha).

Bitloos alleen op wat je nu beschrijft lijkt mij erg voorbarig. Gewoon menbitje erin (kan ook postbitje, B-stangetje zijn ipv liverpool, en je kunt ook nog kunsstof doen ipv metaal), leidsels gewoon door de bril, is hartstikke zacht en werkt echt prettiger in, leidsels via normale weg naar bit toe laten lopen, plus menles (van iemand die gewend is met die wat gevoeligere types om te gaan) :j
Succes ermee!

Daar ben ik het niet mee eens. Ik rijd nu zo'n 3 jaar met mijn draver en train er toch echt veel aan maar ze blijft vreselijk fel op het sturen. Afgelopen marathon heeft zelfs een trainster van dravers bij mij achterop gestaan en me nog verteld dat ze respect heeft op de manier waarop ik mijn draver door het parcour stuurde omdat ze nou eenmaal anders te sturen zijn. Tuurlijk als jij een draver vanaf dat hij uit de koers komt gelijk dressuurmatig mee aan de slag gaat dat je een heel eind kan komen. Die van mij heeft echter 6 jaar als recreatie paard gefungeerd tot ik er serieus mee aan de slag ging. daar zit natuurlijk ook verschil in. maar ik blijf erbij dat als je draver gekoerst heeft ze nou eenmaal anders te sturen zijn dan een menwedstrijd gericht paard. Overigens zeg ik niet dat dravers niet bestuurbaar zijn, maar het sturen is anders. :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 14:02

hij heeft gelukkig niet gekoerst,hij is er wel voor getraint,aangezien hij constant heel soepel de galop in gaat voor de sulky hebben ze het maar opgegeven en is hij verkocht als recreatie paard.
ik zal zeker iets met de tips gaan doen dankjewel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:09

Fijn Sammy1.

Citaat:
maar ik blijf erbij dat als je draver gekoerst heeft ze nou eenmaal anders te sturen zijn dan een menwedstrijd gericht paard. Overigens zeg ik niet dat dravers niet bestuurbaar zijn, maar het sturen is anders.

Is volgens mij dan jouw persoonlijke ervaring met jouw paard, het is niet mijn ervaring....zeker niet als ze al jaren andere dingen hebben gedaan. Valt beetje in de categorie van dravers zijn zus, of dravers zijn zo. Elk paard is uniek en volgens mij kun je niet zomaar zeggen dat een bepaald type zus of zo reageert. Maar ieder zijn mening en ervaring natuurlijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:22

Daar heb je gelijk in, maar je kunt wel zeggen dat alle dravers een bepaalde basis mee krijgen die gelijk is. Ik denk dat de manier waarop een paard opgevoed en beleerd is ook meetelt, naast een karakter. Rijd jij je paard voor de slee open of gesloten, en wat doe je voor de koets sammy?

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:41

VanHuisUit schreef:
Fijn Sammy1.

Citaat:
maar ik blijf erbij dat als je draver gekoerst heeft ze nou eenmaal anders te sturen zijn dan een menwedstrijd gericht paard. Overigens zeg ik niet dat dravers niet bestuurbaar zijn, maar het sturen is anders.

Is volgens mij dan jouw persoonlijke ervaring met jouw paard, het is niet mijn ervaring....zeker niet als ze al jaren andere dingen hebben gedaan. Valt beetje in de categorie van dravers zijn zus, of dravers zijn zo. Elk paard is uniek en volgens mij kun je niet zomaar zeggen dat een bepaald type zus of zo reageert. Maar ieder zijn mening en ervaring natuurlijk.

Dravers die in training zijn geweest of die gekoerst hebben zijn getraind om rechtuit te gaan en snelheid te maken. Niet om netjes nageeflijk te lopen en netjes in te buigen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wat er eenmaal in getraind is, is er heel moeilijk weer uit te krijgen. Daar is veel geduld en training voor nodig. Ik ben er al 3 jaar onder het zadel mee bezig en 2 jaar voor de wagen, daarvoor alleen maar recreatief gelopen, maar het is lastig om het eruit te krijgen. Mijn tip is om ook veel onder het zadel te gaan rijden om haar te ondersteunen met je been en voor de wagen kan je dit natuurlijk met de zweep, dit kan je oefenen aan de lange lijnen!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:42

Het is overigens niet de ervaring van mij met mijn paard alleen. Er zijn genoeg dravers die ik ken die nou eenmaal anders te sturen zijn, daar moet je mee om kunnen gaan.