Grondwerk en vrijheidsdressuur met een groen paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brenndaa

Grondwerk en vrijheidsdressuur met een groen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:05

Hallo Bokkers!

Sinds een half jaartje ben ik begonnen met een van mijn verzorgpaardjes zadel mak maken. Hij is 7 jaar, maar heeft altijd bij zijn moeder in het weiland gelopen. Hij was dus verder nog niets gewend.

Het zadelmak maken is allemaal prima verlopen. Hij is erg braaf en héél erg lief!

Ik wil graag ook wat grondwerk met hem gaan doen. Nu heb ik hier niet heel erg veel ervaring mee.
Dus ik vroeg me af of jullie wat basis-oefeningen weten, en hoe ik het moet uitvoeren?

Ook wil ik het gaan gebruiken voor mijn andere verzorgpony's/paardjes.

Alvast bedankt!

Groetjes

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:29

Ik ga dit volgen, ik ben met mijn groene paard hier ook mee begonnen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:51

Hi,

Ik heb met mijn bijdehandte man wat communicatieprobleemjes gehad.. hij was nogal dominant en heel actief in het werk wat aangeboden werk, maar het werd hem mentaal heel makkelijk te veel (ik vroeg te makkelijk te veel, omdat hij zo graag wilde) en dan werd hij dwars, waarop ik dacht dat hij mij in de maling liep te nemen..
Ik heb een hele goede instructrische in grondwerk/NH genomen en hier wat lessen in genomen om de basis, het respect voor elkaar, de communicatie goed te krijgen (hij was toen 2,5 jr). Vervolgens is hij met 3,5 zadelmak gemaakt en gaat het longeren ook heel goed (hij is erg goed op de commando's)
Dit zit er nu goed in (grondwerk basis, longeren en zadel/hoofdstel) en vervolgens hebben we net ons eerste lesje VD erop zitten (hij is nu bijna 4).. het ging Super! hij was bloedfanatiek (eigenlijk té) omdat hij errug op voer is. Kleine dingen als voerweigeren en flemen/kusje/schudden kan je makkelijk combineren met grondwerk om het interessant te houden. Maar de volgorde: eerst de basis van grondwerk en vervolgens VD zou ik zeker aanraden.. wel afhankelijk van het type paard hoor ;)

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:30

kun je ook een paar basisoefeningen beschrijven voor mij? en wat belangrijk is wanneer ik hiermee bezig ga?

groetjes

Rchell

Re: Grondwerk en vrijheidsdressuur met een groen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:47

Ik denk dat het vooral belangrijk is om je bij de echte oefeningen te laten ondersteunen door een goede instructeur. Maar de basis als netjes meelopen, jou persoonlijk ruimte respecteren, het stilstaan als jij stilstaat (zonder op je hakken te lopen), en het achterwaarts gaan (voor jou ruimte wijken) als jij achteruit loopt. Tevens vind ik het voor jonge paarden verstandig om iets (schuin) achter je te lopen.. stel zat ze ergens van schrikken en ze springen een keer links of rechts krijg je geen kopstoot/sta je niet in de weg.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:58

Bedankt! deze oefeningen heb ik al aardig met hem geoefend. Hij loopt braaf achter me aan en stopt wanneer ik het wil. Achterwaarts gaat ook goed. Wanneer ik wil dat hij met me mee draaft gaat het mis, maar ik denk dat het daar ook nog iets te vroeg voor is.

Ook heb ik hem al geborsteld midden in de bak (hem gewoon los laten staan). De eerste keer ging het nog niet helemaal goed en deed ie soms een paar passen vooruit. Wanneer hij dit deed zette ik hem terug op zijn plaats. Tegenwoordig blijft hij lief staan tijdens het poetsen.

Ook heb ik geoefent met voetjes op tillen. Dit ging in het begin niet goed, maar gaat nu steeds beter.

Een instructeur op dit gebied wordt voor mij erg lastig, omdat ik een arm studentje ben. Ik zou het heel graag willen, maar financieel gezien gaat mij dit niet lukken.

Vandaar hoop ik dat mensen mij wat oefeningen kunnen uitleggen! Ik vind het erg interessant namelijk het grondwerk, en ik denk dat dit ook erg belangrijk is voor de (vertrouwens)band met je paard.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:06

Ik pb je ff

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 23:20

in welke mate is het verstandig om dit te doen, 1x per twee week te weinig?

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:42

ik doe grondwerk en vrijheidsdressuur bijna elke dag dus misschien wat meer oefenen ?

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 00:09

nja, hij pakt het wel snel op, dat is niet het probleem
ik wil alleen wat meer oefeningen weten, en hoe ik het moet doen :)

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:12

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:28

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:59

ja he zo goede uitleg enso *D

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 18:51

Heel erg bedankt voor de website! Heb er echt super veel aan en vind het fijn lezen.

Super!

Annepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:55

het is erg handig om iemand erbij te hebben die er verstand van heeft! waar woon je ? want er zijn erg veel instructeurs!

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:07

het geeft veel uitleg en is erg handig :D! geendank

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:22

Ik heb zelf een verzorgpony die eerst ook helemaal groen was. Ik was eerst begonnen met lopen e. Als ze achter me aan kwam gaf ik een brokje en dat is ook al wat grondwerk. Dat kan je ook steeds leuker maken voor je paard door elke keer wat nieuws te doen zoals lopen over blakjes wat ie niet kent of aan te leren dat je paard moet blijven staan en als je zegt dat je paard naar je toe mag komen dat je paard dan ook komt.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:21

vandaag voor het eerst met hem een buitenrit gemaakt! hij was zo braaf, ben zo super trots!!!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:15

brenndaa schreef:
Een instructeur op dit gebied wordt voor mij erg lastig, omdat ik een arm studentje ben. Ik zou het heel graag willen, maar financieel gezien gaat mij dit niet lukken.

Van 1 lesje kan je ook al veel leren :j
En dat hoeft niet zo duur te zijn! Bij mij heb je bijvoorbeeld een les van 1 uur grondwerk voor 18 euro excl. reiskosten. Valt best mee voor een eenmalige uitgave.

Het is toch altijd fijn als iemand je de oefeningen in het echt kan laten zien. En jou een paar tips kan geven om je bewust te worden van je lichaamstaal. :j

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 20:02

dat is inderdaad niet erg duur, je woont alleen een beetje ver weg helaas! maar goede tip, dankje!