Longeren. Hoe en wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Longeren. Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 12:16

Ik wil het liefst nu 1 keer per week gaan longeren, maat ik ben wat aan het rond kijken.
De 1 longeert met bijzetteugels, de ander met touwtjes. Ik weet niet zo goed wat ik nou moet kiezen. :Y)
Misschien dat jullie de voor en nadelen voot mij kunnen opnoemen, en er bij vertellen waarom jullie zo longeren?

Alvast bedankt!

LucianoS

Re: Longeren. Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:19

ik longeer het liefst met de pessoalongeerteugel op standje lang laag -niet lang ongeveer 30 min zo train je de rugspieren / broekspier en bovenhalsspier van je paard --- bijzetteugels kan ook hoor tis maar net wat je fijn vind haha

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:27

Ik longeer met dubbele lange lijnen omdat ik zo het dichtst in de buurt kom bij een ruiterhand én omdat ik er niet van hou om mijn paard alleen dom rondjes te laten lopen, maar ook stukjes schouderbinnen en schouderbuiten mee wil pakken.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:29

Ik ben door omstandigheden voorlopig alleen aan het longeren :)

Ik longeer altijd eerst een kwartier "los". Dan kunnen ze even hun energie kwijt raken, warm lopen, soepel worden etc. Beide kanten op totaal een kwartiertje. Daarna doe ik bijzettouwtjes aan de longeersingel en bit (dit kan op heel veel manieren). Longeer ook wel met pessoa, lang en laag. Truc is vaak om je paard, zodra je er bijzet aan hebt, actief te houden. Meesten willen nog wel eens gaan "sloffen". Bouw de bijzet en pessoa ook langzaam op! Dus niet in 1 x een half uur! Het is best een zware training, ligt er natuurlijk aan wat je paard gewend is. Als ik tevreden ben laat ik mijn paard altijd nog even los lopen in de bak, of even op beide kanten los longeren, zodat hij weer lekker kan strekken.

Tip: oefen eerst de commando's stap draf, galop, ho etc. zonder er meteen bijzet oid aan te doen. Is veel makkelijker :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:17

Hebben jullie er ook fotos van?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:24

Ik longeer heel soms met touwtjes (alleen wanneer ik ook conditie train aan de longe, echt maar voor 1 keer per week max. overige keren mennen of overige beweging).
Dan longeer ik met de touwtjes op chambon stand of op normale manier, via longeersingel bit naar longeersingel (verschillende standen). Chambon stand is ideaal voor paarden die zich opkrullen. Doe het wel met longeerlijn bevestigd aan de kaptoom voor stelling.

Verder longeer ik na het dressuren aan de lange lijnen/teugels met kaptoom om even de benen te strekken (wel met lengte buiging, stelling etc.). Dit voor maar 10 minuten of minder, is een soort check na het werken om te zien hoever hij/zij zichzelf kan dragen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:25

Caira schreef:
Ik longeer met dubbele lange lijnen omdat ik zo het dichtst in de buurt kom bij een ruiterhand én omdat ik er niet van hou om mijn paard alleen dom rondjes te laten lopen, maar ook stukjes schouderbinnen en schouderbuiten mee wil pakken.

hier hetzelfde

hier mijn paard
Je ziet, de longe staat niet strak want eigenlijk zou ik liever haar hoofd er nog wat meer uit willen hebben
Afbeelding

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:41

Ik longeer het liefste gewoon met de dubbele lijnen, maar het verschilt soms enorm per paard en ik wil ook nog wel een de pessoateugel gebruiken of het longeerstuk (verschilt per paard en training)
Touwtjes, Elastiek vroeger wel gedaan maar compleet vanaf gestapt.

charlotte20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:29

Ik longeer altijd met touwtjes, die ik vastmaak aan de longeersingel.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:54

Kan iemand ook een voorbeeld foto laten zien hoe die touwtjes bijvoorbeeld vast zitten?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:45

HAR -> GVL

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:19

Touwtjes:

Afbeelding

Pessoa:
Afbeelding

Ik longeer meestal met touwtjes. Als de jonge paarden het longeren goed onder de knie hebben, longeer ik een keer met een pessoa. Maar ben toch meer fan van gewoon touwtjes :D

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:18

Aan de dubbele longe.. Ik vind dat de meeste bijzetteugels het paard teveel 'vastzetten'. Aan de dubbele longe heb je wat meer speling en kun je wat meer afwisselen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:21

Als je wilt beginnen met longeren zou ik toch wel eerst gewoon een enkele longe gebruiken en niet direct een dubbele. Want dat is best even lastig om aan te leren.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 11:24

Qua longeren heb ik wel ervaring. Dubbele longe laten we nog maar even achterwegen want dat is best lastig inderdaad.
Ik ben van plan touwtjes te halen, en daar mee goed te oefenen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:31

Touwtjes vind ik een hele goede keuze. Je kunt makkelijk de halsinstelling veranderen.
Meestal begin je van de onderste ring van de singel naar het hoofdstel naar tussen de benen, maar sommige paarden zijn daar niet op gebouwd en gaan daar echt heel erg van op de voorhand lopen en krijg je bijna niet bijgedreven. Dan zou ik van de onderste ring naar de zijkant beginnen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 11:36

Van de zijkant van de singel, door het bit heen, en vast maken aan de onderste ringen onder de benen door?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:41

Makkelijker is door de benen, door het bit en aan de zijkant vastknopen.

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:47

Dat is hetzelfde wat jullie schrijven alleen de ene begint bovenaan en knoopt onder en de ander andersom.

Het is inderdaad wat Iris zegt het makkelijkst om ze vast te maken onder de buik en dan naar boven halen tussen de benen door, door het bit en dan aan de singel. Zo kun je als het nodig is de touwtjes makkelijk strakker of losser zetten.

Ik longeer met dubbele lijnen maar dat is inderdaad iets om goed te leren. Het is niet makkelijk en als je een heftig paard hebt dan heb je best je handen vol vind ik altijd. Maar ervaring leert en ik vind het een super fijne manier om te trainen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:59

Ik vind het er best sneu uitzien die foto's met die laag vastgeknoopte hoofdjes. Waarom niet los longeren zonder toeters en bellen? Een touwtje, dubbele longeerlijn kan nooit de functie van een soepel meeverende ruiterhand overnemen. Het zit wel allemaal aan het bit van je paard vast.
Als ik mijn merrie los longeer gaat ze uiteindelijk ook in balans en op vier benen lopen en laat haar hoofd ook zakken. En dat allemaal zonder vastzetten.
Ieder doet wat die wil, maar ik zou het niet doen en niet adviseren.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:55

omdat je een paard niet traint als je hem gewoon met neus omhoog laat lopen. er zit een verschil tussen laten zakken van het hoofd van het paard of haar spieren trainen.. wil je je paard trainen moet je meer dan alleen rondjes laten lopen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:01

Piezze: Omdat je zonder dat er wat aan hangt niet traint, gewoon zonder iets er aan is bij mij gewoon vrij bewegen. Kan je ze net zo goed los laten lopen.

Jonge paarden moeten toch eerst leren dat ze op druk het hoofd naar beneden moeten doen.

rockforty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:11

Zoek eens een boek op van Lammert Haanstra. En ik longeer soms helemaal zonder longe of touwtjes o.i.d. Ik laat mijn paard heel veel schijnovergangen en tempo wisselingen maken. Dus draf langzaam, dan weer goed naar voren, dan weer langzaam en dit afwisselen, maar soms ook van langzaam naar stap of van langzaam naar galop of van uit een vlotte draf naar galop. En dit kan in elke gang. Mijn paard gaat na een tijdje ( het is een echte diesel, dus heeft tijd nodig om op te warmen) helemaal met zijn koppie naar beneden lopen, maar toch vanachter er goed bij. En laatst liep hij helemaal te schuimen op het bit. Zonder longe er aan dus. Hij kent uiteraard de stemcommando's heel goed. Anders zou ik het niet aandurven om zonder longe te longeren.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:14

Dat wil ik best geloven, dat kan ook wel met oudere paarden.
Maar niet met 3jarigen die niks kennen, en wel wat moeten leren binnen een paar week.
Want wij gaan er geen jaar over doen tot dat er iemand op kan/zit.

Maar ieder doet het op zijn eigen manier, wat ik respecteer. En hier wordt gevraagd met welke hulpmiddelen mensen longeren en wat fijn is.
Laatst bijgewerkt door Ils_K op 02-02-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:16

En ik vind ook niet dat je moet verwachten van een gemiddelde 16 jarige, naja laat staan van de gemiddelde paardenhouder, dat ie zo getraind is op het kijken naar de beweging dat ze precies op het juiste moment de juiste hulpen geven om zo een onervaren paard te trainen. Dat is gewoon een illusie.