[AR] Moeite met inbuigen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FrieseMenner

Moeite met inbuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:28

Hoi, sinds ongeveer een week pak ik een van mijn shetlandpony's weer op in het enkelspan. Tot voorkort heeft hij jarenlang dubbelspan en zo nu en dan vierspan gelopen. Ik heb wel eens tandem geprobeert maar niet serieus. Aangezien hij het bij zijn vorige eigenaar heeft geschopt t/m L dressuur was ik benieuwd of dit er nog in zat.

De eerste paar keren lekker los en niet al te veel inspanning. Sinds vrijdag heb ik hem meer opgepakt en de knopjes zitten er zeker nog op. Toen ik gister weer even met hem ging mennen en steeds iets meer vroeg bleek dat hij links niet goed kan/wil inbuigen, rechts gaat super maar zodra je links vraagt schiet hij weer omhoog. Aankomende week zal ik deze kant even extra aandacht geven en hem enkele keren longeren in de hoop dat het verbetert.

Ik ben benieuwd of het jullie bekent voorkomt en wat jullie er tegen gedaan hebben/doen?

Ik heb het gister nog even nagevraagd maar de vorige eigenaar herkende dit 'probleem' niet, het is dus echt van de afgelopen tijd.

Caira

Re: Moeite met inbuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:39

Je zou hem na kunnen laten kijken door een fysio of osteopaat

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:47

Caira schreef:
Je zou hem na kunnen laten kijken door een fysio of osteopaat

Ja, indien het niet beter word zal ik het wel overwegen. Echter heb ik hier met 2-en 4-span nooit last mee gehad en is ik zal hem ook niet gaan starten in enkelspan. Het is meer voor het kijken of het er nog in zin zit dan dat ik hem heel serieus op ga pakken en wedstrijden ga rijden.

jos23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:56

kan ook gewoon wezen dat de pony vast zit aan die kant dat kost weer veel training ma dan komt het wel vaak weer goed heb het zelfde met me fries ma dan wisselt ze wel is dan is ze links vast en dan weer rechts ma met trainen en wendingen rijden kom je vaak een heel eind

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:04

Bedankt. Zal hem deze week even een aantal keer meer trainen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:07

Misschien kun je de pony een paar keer goed longeren. Dat heeft mijn paard ook geholpen. Ook kun je vanaf de grond goed zien hoe je paard zijn lichaam precies gebruikt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:58

Hier ook nu bezig in enkelspan na (te) lang tweespan.
Ik vond het zelf voor de wagen lastig op te lossen, pony is nog groen en was nooit in enkelspan gereden.
Ben aan de slag gegaan met de dubbele longe en lange lijnen, dan kan ik veel gemakkelijker/sneller reageren en zie meteen als het niet goed gaat, merk echt heel veel vooruitgang bij het mennen in enkelspan, nu.
Veel succes!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:11

je zou ook eerst even lange lijnen kunnen doen.
ik zie zelf nu ik lange lijnen train dat hij beter in buigt zelfs met rijden onder het zadel..

gr maris

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:24

De kant waarin je pony niet makkelijk wil/kan inbuigen een rondje extra pakken, dus 2x een volte over de "minder fijne" kant en 1x een volte over de goede kant. Veel figuren (slangevoltes) rijden en eventueel wat extra vragen bij de buiging van de minder goede kant (uiteraard de ontspanning na het vragen niet vergeten) en begrenzen met de buitenleidsel om te voorkomen dat hij over de binnenschouder valt. Mocht dit niet helpen, dan zou je inderdaad kunnen overwegen om hem even te laten controleren door een chiropractor of fysio. Het kan ook helpen om les te nemen, zodat je instructeur je gerichte aanwijzingen kan geven die niet via de computer gegeven kunnen worden. ;)

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 11:14

Probleem is zo goed als opgelost. Heb hem even 3 keer in de lange lijnen gehad en er is ontzettend veel vebetering. Ik heb hem gister weer enkelspan gehad en het ging werkelijk waar super, zoveel verbetering. Bedankt voor de tips. Ik zou bijna overwegen om hem in enkelspan te starten. Haha.

@shenavallie Ik les(te) iedere week met dubbelspan maar omdat ik de overstap maak op welshen heb ik 2 van mn pony's verkocht vandaar dat ik, sinds 2 weken, gestopt ben met lesrijden. Ik weet dus ook wel hoe ik eraan kan werken. Maar het longeren met lange lijnen heeft heel erg gelopen. Daarnaast heeft mn nichtje er ook even een keer op gereden, dit heeft hem ook goed gedaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:26

longeren biedt inderdaad vaak een oplossing.
Fijn dat het gelukt is!

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:00

1 van onze Haflingers had dat ook, maar sinds ik hem meer onder het zadel rij en dus zoals hierboven staat veel slangevoltes rij enz.. gaat het met mennen ook een stuk beter;) Op een shetlander rijden is niet echt handig hahaha:P Maar idd met logeren kun je het ook goed oplossen;) Fijn dat je het hebt opgelost!