Veelgemaakte fouten tijdens VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Veelgemaakte fouten tijdens VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 15:16

:wave:

Wat zien jullie als veel gemaakte fouten tijdens het VD?

Ik zie het vaak als fout wanneer iemand een oefening aanleert maar er niet bij nadenkt dat het voor vervolg niet handig is. Bijvoorbeeld de jambette op wijscommando. Stel je wijst een keer...?

Nelleke1992

Re: Veelgemaakte fouten tijdens VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:20

voetje geven op het commando voet met het gevolg de vraag of ik even naar het paard zijn hoef wil kijken. Ik zeg automatisch voet als ik om een voetje vraag (dus gewoon hoef optillen ipv naar voren) gevolg: Bloedneus haha

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:35

Veel gemaakte fout die ik voorbij zie komen:

Bij Spaanse Pas

- mensen die het verschil niet snappen tussen jambette en Pas, allebei aan dezelfde kant leren op gelijksoortige hulpen, en het dan raar vinden dat het paard de achterbenen laat staan bij pas.
- te lang perfectioneren van been optillen/te lang wachten met voorwaarts zetten van Pas, waardoor paard geen vloeiende Pas loopt en geen overgangen stap-Pas-stap kan maken, alleen vanuit halt naar Pas kan gaan.
- Pas met een onverzameld paard, en dan niet snappen waarom de schouder niet vrij komt en het been dus niet horizontaal komt/paard met lichte stelling rondleiden en wederom niet snappen waarom één been niet mee omhoog komt.

Bij steigeren aan de hand:

- onverzameld omhoog jagen -> weggedukte ruggetjes
- helemaal in het begin het uitslaan van voorbenen gedogen. Niets ervan, gewoon netjes invouwen die hap. ;) Weer opnieuw leren uitslaan kan altijd nog, andersom vaak niet.

Steigeren ohz:

- mensen die totaal niet meegaan met de beweging en het paard daardoor uit balans brengen

Compliment:

- aanleren met kop tussen de benen ipv gewicht naar de achterhand/zakken in de boeg, waardoor het paard de koten omknakt
- te lang blijven begeleiden op het been + te weinig achterwaarts vragen, waardoor paard nooit leert om zelf het been netjes weg te leggen. Resultaat: omgeknakte koten op het strekbeen, opgefrommelde steunbenen.

Buigen:

- te diep vragen en koten laten omknakken

'Capriole'

- mensen die denken dat steigeren + bokken een capriool is, en dit dan ook met regelmaat vragen zonder enige gedachte te besteden aan het kwetsbare paardenruggetje in deze. Een goede leidraad hierin lijkt me dat je wacht met deze oefening tot het paard minimaal kan piafferen, en ten minste óf de levade of de terre a terre al goede beheerst, zodat je genoeg kracht en verzameling kunt genereren.

En vast nog wel meer dan dat, maar daar kan ik nu even niet opkomen. :+

Een paar algemene observaties:

- veel mensen hangen zich zo op aan het 'vrijheids' gedeelte van de 'dressuur', dat ze het paard helemaal niet meer begeleiden, met alle gevolgen van dien. Een halster of een hoofdstel kan zo zijn nut hebben; niet iedereen is in staat om in complete vrijheid de verzameling te vragen die nodig is voor sommige oefeningen. En niet ieder paard is hierin hetzelfde.
- veel voorkomende 'drijf'fouten. Je hoort weleens de uitspraak, VD geeft aanwijzende hulpen aan de voorkant, de klassieke school drijvende hulpen aan de achterkant. Nu ja, het één sluit het ander niet uit. Bepaalde oefeningen (Pas, Levade/Pesade) werken gewoon beter op een drijvende hulp aan de achterhand, en dat realiseren veel mensen zich niet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 15:39

Daar kan ik wel enorm in meegaan!

Voor de buiging heb ik ook nog wel aanvulling:
Paard niet breed genoeg zetten zodat hij de ruimte niet heeft om te kunnen zakken in de rug. Niet elk paard zet automatisch zijn achterhand weg en zal dus eerst even in de spagaat moeten.

Veelgemaakte fout bij de spagaat:
zodanig ver vragen dat ze giga uit balans raken en de buiging of het compliment uit een TE verre spagaat vragen.

Zitten:
te scheef laten zitten of op gladde ondergrond laten zitten...

Knielen:
De benen teveel laten doorknakken, waardoor het bovenbeen niet verticaal op het horizontale onderbeen komt te staan.

En inderdaad, het handje helpen. Bij de spaanse pas ondersteun ik in het begin vaak met het halster/touw om de achterhand er onder te laten komen en te zorgen dat het paard niet op de voorhand gaat vallen.
En idd het drijven op de achterhand voor het steigeren etc :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:40

Buiging en compliment zonder eerst de spagaat aan te leren, jambette die aangeleerd wordt door paard bij de koten te begeleiden, paarden die uit de stal gehaald worden en meteen in de spagaat moeten of meteen moeten buigen.. Eerst opwarmen.. Te dicht bij een paard staan, onhandige commando's.. Ach, er is zoveel. :P

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:12

VisibreTeam schreef:
Veelgemaakte fout bij de spagaat:
zodanig ver vragen dat ze giga uit balans raken en de buiging of het compliment uit een TE verre spagaat vragen.

Dat zie ik mezelf nog wel doen :+ _O-

Ik denk dat ik als beginner vooral heel consequent moet zijn, correct moet corrigeren, mijn timing qua belonen goed moet hebben (gebruik van clicker op juiste manier en juiste moment) en vooral: niet te snel willen gaan. Goed opwarmen (klein stukje aan de longe dat meneer zijn energie kwijt is) en dan pas aan de VD.. Daarnaast zie ik veel topics voorbij komen waarin paarden 2 of 3 basis dingen kennen + steigeren >;) :wow: en dat vind ik dan niet logisch..
Verder vooral het consequent zijn: alleen als jij erom vraagt (dus stemcommando + evt zweepgebruik etc) en niet als het of totaal niet gevraagd wordt óf als je er alleen al naar wijst.. Mijn paard is er zo een dat als het kwartje eenmaal gevallen in.. hij reuze veel eigen initiatief gaat tonen :+ en daar komen denk ik (bij een ongeoefende begeleider/'ruiter' die niet op tijd/juiste manier corrigeert) ongelukken van #) %)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:18

rider schreef:
Compliment:

- aanleren met kop tussen de benen ipv gewicht naar de achterhand/zakken in de boeg, waardoor het paard de koten omknakt
- te lang blijven begeleiden op het been + te weinig achterwaarts vragen, waardoor paard nooit leert om zelf het been netjes weg te leggen. Resultaat: omgeknakte koten op het strekbeen, opgefrommelde steunbenen.

Buigen:

- te diep vragen en koten laten omknakken

Kan je een voorbeeld geven van een goed uitgevoerde buiging of compliment en van een "omgeknakte", want in mijn hoofd spelen er zich nu allerlei gruwelijke taferelen af. :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:22

Geknakt:
Afbeelding

Recht:
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:26

Ah zo, beeldmateriaal kan toch heel veel verduidelijken. Bedankt!! :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:28

Psssssst... ff offtopic hoor.. maarre.. wel typisch dat die tweede foto jou Silke is Nikki hihi :o <<)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:32

Ik lees even mee!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:33

RGBrink schreef:
Psssssst... ff offtopic hoor.. maarre.. wel typisch dat die tweede foto jou Silke is Nikki hihi :o <<)

Silke doet hem ook nog niet helemaal perfect hoor :')
Maar was de eerste foto die ik kon vinden _O-
heb ook foto's waar oefeningen slecht worden uitgevoerd :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:35

haha oke dan ;) wat zou er dan nog verbeterd mogen worden aan foto 2 dan? want ik vind em dr als semi-leek wel heel goed uitzien :j
Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar nog wat meer 'slechte voorbeeld' foto's :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:36

Nog wat meer gewicht naar de achterhand en de voorbenen nog wat meer strekken en het hoofd meer dragen :P

*gaat slechte foto's van mezelf zoeken met tips wat er fout is*

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:36

Ik vind die buigingfoto van Nike veel mooier, veel netter uitgevoerd. :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:43

Hoofd te hoog, weggedrukte rug
Afbeelding

VEEL EN VEEL te wijd... (enthousiasme in dit geval vanwege een halfjaar stilstaan, maar natuurlijk nog steedst fout)
Afbeelding

Doorgeknakt in de knie (express doorgevraagd als beeldmateriaal)
Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:00

Ik heb even op youtube wat filmpjes gezocht:

- knakkende koot in buiging + opgefrommeld been in compliment onder de ruiter (en afgezien daarvan nog wel een dirty dozen fouten, maar dat terzijde): http://youtu.be/Q1ZLmYdvXig

Het paard zakt initieel niet genoeg in de boeg, waardoor er veel druk op het strekkende been komt. Hij steekt z'n kop lekker ver tussen z'n benen om het snoepje te graaien, en blijft dit ook doen nadat de trainer weg stapt. Hij zakt daarbij niet in de boeg en verplaatst nauwelijks gewicht naar achteren. Hieruit blijkt dat het paard alleen maar denkt 'hoofd naar beneden = snoepje'. Later koppelt hij daar wel een been naar achter zetten bij, maar er is nog steeds nauwelijks gewichtsverplaatsing. Ook knikt hij het been in, hij legt het niet echt naar achteren. Op het moment dat het paard omlaag komt onder de ruiter, is er eigenlijk niet genoeg ruimte om het been in te vouwen, omdat het been niet genoeg naar achteren wordt gelegd. Dus knakt de koot helemaal om. Uiteindelijk schuift het been alsnog wel uit, maar meer uit pure noodzaak. ;)

Ik heb even getwijfeld of ik deze moest plaatsen, is namelijk eigenlijk geen vrijheidsdressuur als zodanig, meer klassieke training, maar soit, het illustreert het punt goed. NB: probeer dit niet zelf op deze manier! Dit is een gevorderde techniek waar enorm veel mee mis kan gaan!

http://youtu.be/3aP8pELYF6M

Je ziet in het begin van het filmpje dat het paard echt het been optilt en zijn gewicht helemaal naar achteren zet. Hij komt niet helemaal op de grond, de eerste keer, maar de uitgangspositie is wel netjes. In het trainingsgedeelte zie je dat de trainer het paard helpt, door de beenlonge, om het been echt ver naar achter te leggen. Niet door aan het been te trekken, maar door het paard uit te nodigen de voorboeg te laten zakken en het gewicht naar achteren te verplaatsen. Het been is eigenlijk niet belangrijk - de verplaatsing/het zakken des te meer. Daarom blijft het been in dit stadium opgehouden. Het paard leert niet zozeer steunen op het been, het leert zijn gewicht verplaatsen en zakken. Dat zorgt ervoor dat er straks ruimte is voor het been. Een paard dat op deze wijze de compliment leert, zal niet zo snel geneigd zijn om de koot te knakken, omdat het geleerd heeft het been ver op te tillen.

Bovenstaande hoeft niet persé met beenlonge, maar je moet wel de achterwaartse beweging hebben, en bij voorkeur het hoofd niet tussen de benen vragen. Nu wil ik niet zeggen dat je helemaal geen net compliment kunt leren met het hoofd tussen de benen, maar het geeft het paard wel meer gelegenheid om fouten te maken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:10

Laatste 2 filmpjes vind ik erg leerzaam!
Je kan zo idd goed het verschil zien. En dat gewicht verplaatsen naar achter is nu een stuk duidelijker. Hoe de beweging gemaakt moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:07

Heel interessant topic! Zeker met beeldmateriaal als voorbeeld/uitleg.
Vraag me alleen af of materiaal van derden wel zomaar gebruikt mag worden, omdat het in zekere zin toch negatief besproken wordt :=

Is het misschien niet leuk om van dit topic een soort centraal punt te maken? Waarbij je vragen kan stellen als je het gevoel hebt dat er iets fout gaat of niet loopt zoals het hoort? Of als je niet zeker bent dat je foto's kan plaatsen (dus 1 of 2, het is geen ITP) waar dan anderen hun mening over kunnen geven?

Ik loop zelf nogal vaak tegen dingetjes aan, nooit echt groot, vind het dan stom om daar telkens een apart topic over te openen. Meestal vervaagt het dan ook wel weer en kom ik er weer eens achter als ik nog eens wat VD probeer enzo. Maar dan lijkt zo'n topic waar je op het moment zelf een korte vraag kan stellen wel interessant, niet? :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 21:09

Zou idd wel een goede optie zijn Sabine :j

Het van derden gebruiken... Ik denk dat het opzich wel kan :) zolang je maar niet mensen gaat gebruiken die hier ZOIEZO lezen, dat is een beetje onaardig :')

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:00

[***]: Ik heb expres Engelstalige filmpjes gekozen...qua 'slechte' voorbeelden kon ik er zat in het Nederlands vinden, maar ik zou het vervelend vinden als dat Bokkers blijken te zijn. :D Puur officieel gezien, op het moment dat iemand iets via youtube publiceert, mag dat gewoon gedeeld en besproken worden.

Ik vind het trouwens best een goed idee, zo'n centraal topic. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:17

Puur officieel misschien wel, maar volgens mij heeft bokt daar nogal eens moeite mee :+
Nu maakt het mij verder niet uit hoor, maar ik vermeld het maar even, niet dat we een heel leuk topic opbouwen met leuke voorbeelden en dat dan alles weer verdwijnt ;)

Ik zal al meteen eens wat in de groep gooien :Y) Heb al even niks meer qua VD gedaan maar blijf toch altijd met hetzelfde probleem zitten :+ Ik kan leuk met hem werken, de basis gaat goed, kleine kunstjes gaan goed (flemen is echt zijn ding, maakt niet uit waar of op wel moment, altijd mogelijk :+ ) en anderen gaan redelijk. De jambette kent hij bv., spagaat heeft hij ook al prima gedaan en liggen leek ook wel al eens op commando te gaan (geheel toevallig, vanuit natuurlijk gedrag). Maar het probleem waar ik altijd tegenaan loop: ik kan hem wel wat leren, maar ik kan het nooit uitbreiden/perfectioneren. Neem bv. de jambette, hij kent het commando en geeft dan ook altijd mooi z'n been, maar dan wil ik hem bv. hoger en beloon ik dus niet meer voor de lagere, maar dan stopt hij ook gewoon met proberen ... Dit heeft hij niet alleen met de grotere dingen, bij ja-knikken is dat juist hetzelfde .. Hij knikt dan, maar schud ook nog half, dus ik wil dan echt alleen voor het knikken belonen, maar dan doet hij na een paar keer al niks meer :+

Ik weet dat ik hem moet gemotiveerd houden, maar hoe? Ik ga niet tijdenlang door met hetzelfde, en ik gooi er al eens wat anders tussen waarvoor hij dan zeker beloond wordt enzo. Heb ook al geprobeerd om wel op hetzelfde te focussen, maar dan komt er helemaal niks meer uit :+ Dus kortom: het gaat allemaal wel, zolang het maar meteen goed is, want anders heeft hij er geen zin meer in :Y) Dus dingen aanleren gaat best vlot (omdat je dan de kleinste pogingen beloond) maar verder dan half-afgewerkte 'kunstjes' komen we niet :+

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:46

Sabine, misschien is het probleem dat je paard iets te relaxed wordt van VD. Dat zie je wel meer, dat paarden er heel ontspannen van worden en er eigenlijk nogal suf bij staan. Ze doen wel wat je vraagt...als een soort Pavlov-reactie. ;) Maar in de bovenkamer is het lampje zeg maar uitgegaan. :D

Mooie quote die ik ooit hoorde van een andere trainer, is dat je een paard 'aan' en 'uit' kunt zetten. De 'uit' modus is de slome slofmodus, heel geschikt voor buitenritten, beginnende ruiters en schriksituaties. De 'aan' modus is het motiveren en stimuleren van het paard, waardoor er meer energie vrij komt om mee te werken. Onder het zadel is dit bijvoorbeeld het spelletje van tempo verhogen en terugnemen, overgangen en schijnovergangen rijden, en van voor af en toe een beetje intomen.

Met het werken aan de hand wil je eigenlijk ook altijd een gezonde dosis 'vrije energie'. Dit stimuleert het leerproces en de creativiteit van je paard. Net als onder het zadel, zul je die energie moeten opwekken. Dat kan bijvoorbeeld door VD te combineren met loswerken, longeren of lange teugelen. Na iedere paar oefeningen laat je het paard even iets heel actiefs doen, een paar rondjes galopperen aan de longe, of even een lekker verzamelde draf tussen de lange lijnen. In ieder geval iets om het paard actief te maken. Een paard wat al verder opgeleid is kun je in principe ook activeren door een drijvende hulp op de achterhand te geven, in combinatie met de hulp voor het kunstje dat je wilt zien. Het idee is dat de energie van achter dan wordt omgezet in een enthousiaster kunstje.

Wat ik zelf altijd doe, als ik bijv. met steigersprongen ga werken, of met een andere drukke oefening zoals bv. Spaanse Pas, is dat ik mijn paard een rondje of 2 aan de hand laat stappen, flink activeer, een paard overgangen stap-draf-stap vraag, en dan pas begin met de oefening. Paard is dan actief genoeg om zich te kunnen verzamelen en enthousiast genoeg om graag iets met zijn energie te doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:29

Dank je wel :)
Ik doe nu inderdaad anderen dingen tussendoor, dus zeg maar eens een paar rondjes 'longeren', of eens een sprongeje tussendoor maken en dat soort dingen. Helpt wel om hem wakker te houden :j Ik denk ook niet dat het probleem alleen dat is .. Neem nu bv. de jambette, dit doet hij best wel goed, hij doet het mooi op commando, werkt fijn mee etc. Maar ik zit daar nu mee op een punt dat ik hem graag hoger wil, en het been echt laten strekken indien mogelijk, wat langer volhouden .. gewoon iets anders dan wat hij nu doet .. Dus dan vraag ik de jambette, krijg ik wat ik altijd krijg, zeg ik ofwel dat het goed is (maar hij krijgt geen click) ofwel reageer ik niet echt en probeer ik het opnieuw totdat hij het wel hoger doet .. Maar na 2 of 3 keer 'niks' krijgen hoeft het dan voor hem niet meer .. zo lijkt het wel .. en op die manier kom je dus nooit ergens :+

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:05

Hmm, dat is wel lastig om zo via de PC te beoordelen. Ik kan natuurlijk vanaf hier niet zien hoe jij je hulpen geeft, of hoe streng je bent. Een 'fout' die ik overigens ook wel eens zie - ik wil niet zeggen dat jij die maakt - is dat mensen VD te vrijblijvend maken, zeg maar. Dat is niet echt een fout als zodanig, vandaar de aanhalingstekens, want het kan ook gewoon een mindset qua trainen zijn.

Kijk, als ik iets van mijn paard wil, en hij heeft er weinig zin in, dan gaat het toch gebeuren. Negeert hij mijn hulpen, dan werk ik harder in, gewoon het druk-in-fasen principe. Op die manier bouw ik kunstjes ook verder uit. Je moet dan trouwens wel kunnen inschatten of het paard wel genoeg kracht heeft voor de oefening, want overvragen is natuurlijk ook niet goed. Dat is dan wel wat minder 'vrijheids' en wat meer 'dressuur'. ;)

Maar als jouw paard 'niks' meer doet, hoe reageer jij dan? Laat je het gaan, beloon je toch een mindere poging, blijf je doorvragen?