VD ; Piaffe en of Passage aanleren hoe ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shrliii

VD ; Piaffe en of Passage aanleren hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:21

De titel zegt het volledig , ik zie al die prachtige andalusiers piaffe en passage uitvoeren aan de hand zonder dat ik duidelijke 'seintjes' zie dus nu vraag ik me af hoe doe ze het toch ;'). en hoe wordt het ze aangeleerd ?
ik zag net namelijk een paar fantastische filmpjes waaronder 1tje van een haflinger ik geloof dat hij shilas heet en ik werd er helemaal warm van , mijn pony is een a welshje groetjes :)

NikkivanOlst

Re: VD ; Piaffe en of Passage aanleren hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:23

Dat is vanuit een hele berg training en oefening aan grondwerk aangeleerd :) Zelf ben ik bezig het aan te leren vanuit een verzamelde draf, dus het paard naast je laten draven en van daaruit verzameling te gaan vragen, zodra er een pasje bij komt kijken dat ook maar in de buurt komt gelijk loslaten en voorwaarts gaan :)

eigenlijk hetzelfde principe van onder het zadel, maar dan er naast :)

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:33

en hoe doe je dat nu het beste van op de grond , naast me draven als ik stap geen probleem , en hoe nu verder ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:52

Terugvragen naar een verzamelde draf, vandaaruit meer afdruk gaan vragen... Het is eigenlijk een kwestie van VEEL uitproberen. Je paard moet eerst tempo wisselingen kunnen maken, pas daarna kun je naar piaffe/passage.
En hij moet STERK zijn in de achterhand :)

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:09

ik las ergens dat het kan werken je paard te leren zijn voetje op te tillen als je hem aanraakt met de zweep , als hij dat kan een trage draf naast je vragen en met de zweep de voet aanraken.

wat vinden jullie daarvan ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:44

Mmmm het kan wel maar ik ben er zelf niet zo'n fan van. Dan krijg je namelijk een kunstje en geen dressuurwaardige piaffe/passage :)

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:50

okej , ik ga gewoon wat dingetjes proberen :) bedankt voor je reacties , mooie website heb je trouwens ;O

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:56

Haha, deze huidige website is niet zo best hoor, komt nog een betere :)

Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:06

Piaffe en passage zijn echt al wel gevorderde oefeningen.

Het is dan ook handig vantevoren je paard SB, travers, renvers en appuyeren kan vanaf de grond. Hiermee train je beide achterbenen, waarna deze sterk genoeg zijn om een piaffe of passage uit te gaan voeren.

Anders krijg je inderdaad een trucje, wat ook nog eens schadelijk kan zijn voor je paard.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:00

kun je uitleggen wat schadelijk is aan passage als trucje ?
wat gebeurd hierbij dan anders ?
je hebt gelijk het is een gevorderde oefening , en ze kan nog niet appuyeren enz vanaf de grond.
wil je me uitleggen waarom eerst die oefeningen ?

bedankt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:02

weggedrukte rug kan blessures opleveren en aandoeningen als kissing spines en artrose. Een paard dient eerst te leren verzamelen en zijn lichaam goed te dragen voor hij naar de piaffe/passage kan :) Die oefeningen zijn er voor om het paard te leren zijn lijf zodanig te gebruiken en sterk te maken om de piaffe/passage uit te voeren ;)

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:06

eigenlijk best logisch :o maar voor iemand die het nog nooit gedaan heeft ( een enkele keer onder het zadel maar nog nooit op de grond ) weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik er goed aan kan beginnen , en ik weet niet direct iemand in mijn buurt die vrijheidsdressuur , grondwerk doet ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:08

Waar zit je in de buurt? Ik ken er véél :))

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:11

Je vraagt het paard op een bepaalde manier te lopen die heel belastend is. Als het paard getraind is, heeft het de bespiering en balans om de oefening uit te voeren.

Je kunt het vergelijken met aan de teugel lopen vs. de krul. Het lijkt er wel op, maar het is het niet. Als je een paard in de krul rijdt, train je juist de verkeerde spieren en zal het paard steeds vaster komen te zitten. Ook gebruikt het paard zijn rug dan verkeerd.

Met SB leer je het paard zijn binnenachterbeen onder de massa te plaatsen. Bij renvers/travers leer je het paard zijn buitenachterbeen onder de massa te plaatsen.
Bij appuyeren leer je het paard zijn binnen- en buitenachterbeen om en om onder de massa te plaatsen.

En dan kom je dus aan bij de passage/piaffe, waarbij de achterbenen nog zwaarder belast worden.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:12

Clinge (NED) deelgemeente hulst :)
zag trouwens iets ocer workshops en lesjes op 1 van je links :)

en misschien een beetje domme vraag maar wat is SB ? :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:14

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:18

Domme vragen bestaan idd niet, alleen domme antwoorden :j

Het komt er in iedergeval op neer dat piaffe/passage veel kracht en verzameling van je paard vraagt, en dat dus stap 1 is om het paard sterker te maken en zichzelf te leren dragen. Daarna beginnen met verzameling en vanuit daar kun je gaan werken naar de 'perfecte verzameling' genaamd piaffe :P

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:19

ooowww :) dat ken ik dat kreeg ik net wat onder de knie onder het zadel , over rechtrichten ook al veel gelezen en gehoord , maar zoals eerder ; enkel onder het zadel dus nu , hoe op de grond ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:23

Ik zal het even toelichten met foto's, maakt altijd meer duidelijk vind ik :j

Hier heb ik Vienna goed over de rug en lekker nageeflijk lopen, ze gebruikt haar lichaam maar gaat nog niet voldoende verzamelen/oprichten voor de passage
Afbeelding

Door zelf mijn gewicht naar achter te plaatsen en Vienna iets in te houden en de achterhand actief te houden gaat ze zich meer dragen, komt de achterhand er meer onder en gaat ze al naar het kleine begin van de passage :)
Afbeelding

Verzameling, kracht en balans:
Afbeelding

Het is dus enorm goed op je paard inspelen en hem motiveren om jou te gaan kopieren en zn lichaam te gebruiken :)

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:29

ziet er erg mooi uit vind ik en besef nu wel dat ik er nog LAANNG niet ben , zou je eventueel is een keer naar stekene (be) komen of weet je iets of iemand in de buurt die me wat verder kan helpen met die betere band en een beter vrijheidsdressuur , ik vertrouw tiquila volledig en ik durf te zeggen dat ik een band heb , maar kan altijd beter en qua vrijheidsdressuur heb ik alles zelf uitgezocht en mezelf aangeleerd , waardoor ik wel veel heb geleerd maar sommige dingen graag anders had gedaan (bvb pas , die doet zee namelijk als ik recht voor haar sta en mijn arm uitsteek , ik had het graag met mijn benen gekund , of willen uitbreiden naar spaanse pas maar dat is nog niet zo simpel) ze kan ook liggen (met hulo beentje pakken) het begin van apporteren (hier ben ik wel trots op) steigeren ( maar nog niet mooi recht zeg maar wel een half metertje van de grond )