Paard actiever maken met grondwerk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Paard actiever maken met grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 12:46

Hoi,

Aangezien ik niet al te veel meer kan rijden met mijn paardje, zijn we begonnen met veel grondwerk en wat vrijheidsdressuur. Dit laatste pakt ze erg goed op.
Het grondwerk in principe ook, alleen het probleem is dat ze totaal niet actief is.
Als ik haar longeer reageerd ze meteen op de eerste stemhulp en hoef ik niet eens de zweep erbij te hebben om haar aan te sporen, maar zodra we aan grondwerk beginnen is ze gewoon een sukkeltje.
Ze is dood voor de zweep, hier reageert ze totaal niet op.
De meeloop oefeningen gaan goed, maar zodra ik begin met haar achterhand of voorhand weg te drijven, reageert ze zooooo traag. Haa alert maken met de zweep werkt absoluut niet. Actieve lichaamshouding vanuit mij ook niet. Ze draait een klein stukje weg en gaat weer met haar neus op de grond half zitten slapen. Hetzelfde met achteruit lopen. Op druk reageert ze wel, maar weer heel traag. Inmiddels heb ik haar zover dat ze zonder druk 2 stappen naar achteren gaat, maar verder niet. Dan gaat ze weer als een sukkeltje staan slapen.
Kan het zijn dat ze er geen donder aan vind? Want met longeren en vrijheidsdressur is ze ontzettend alert en actief. Ook als ik met haar in om een omheinde omgeving los werk, dan is ze heel actief, rent met me mee, draait razendsnel om als ik omdraai etc.
Tot dat ik aan de andere oefeningen begin, zoals wijken voor druk en uiteindelijk zonder druk.
Dan komt het slapende sukkeltje weer omhoog in haar haha.

Wat kan dit zijn en heeft iemand tips om mijn paard actiever te maken tijdens grondwerkoefeningen?
Hoe kan ik mijn paard actiever maken voor de stick/zweep? Wamt daar is ze echt dood voor, reageert er totaal niet op. (behalve weer met longeren)

Groetjes!

Maureen95

Re: Paard actiever maken met grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:53

minnpaard heeft dat ook dat komt door dat je vaak te lang met een oefening bezig bent. doe veel afwisselden oefeningen met veel power. veel rennen en doen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 12:56

Ik denk dat ik per dag maar ongeveer een kwartiertje bezig ben met de oefeningen waar ze niet actief bij is. Dat doe ik tussen het vrijheidsdressuur en longeren door. Dus even een paar rondjes actief longeren, dan even een kunstje oefenen, dan even wijken voor druk, dan weer een paar rondjes longeren, dan even spelen, weer een kunstje, dan weer even wijken voor druk/ zonder druk etc. Het lijkt me niet dat ik er dan te lang mee bezig ben steeds?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:02

hmmm dat is inderdaad raar

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:26

Niemand verder?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:36

Ze snapt wel wat je bedoelt?

Probeer eens wat sneller door je fases heen te gaan. Kleine hulp, grote hulp. Niet de tijd geven om te sukkelen en in slaap te vallen. Gebruik de oefeningen ook praktisch, niet zozeer los van elkaar.

Zo kun je naar het midden lopen, paard recht tegenover je hebben en voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen en weer voorhand verplaatsen en over naar 2 rondjes longeren.
Tijdens het longeren de achterhand weer verplaatsen/ontkoppelen zodat ze recht tegenover je staat, voorhand weer verplaatsen zodat ze met de neus andere kant op staat als daarvoor en weer even paar rondjes longeren.

Wat voor grondwerk oefeningen doe je allemaal?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:18

Wat betreft grondwerk ben ik nu voornamelijk met de basis bezig en wijken voor druk/zonder druk. Ik wil dit er eerst goed in hebben voor ik verder ga.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:49

Is er echt niemand die mij kan helpen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:06

Zelf lekker actief zijn, er lol in hebben, veel belonen, motiveren :)