Wijzen als hulp tijdens VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nada

Wijzen als hulp tijdens VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 12:43

Ik ben nu een jaartje bezig met vrijheidsdressuur met mijn shetlanders.
En ik probeer elke oefening zo perfect en verantwoordelijk mogelijk uit te voeren.
Ik lees dan ook vaak even terug in het vrijheidsdressuur boek.

Nu kom ik echter wat verder en loop er een beetje tegen aan dat heel veel oefeningen gedaan worden met het wijzen van je vinger.
Bijvoorbeeld bij het achterwaarts gaan, maar ik gebruik hem nu ook bij het parkeren.

Alleen nu wil ik hem graag het knikken aanleren. Na het toucheren met de zweep ga je deze hulp verfijnen door met je vinger te wijzen. Het zelfde geld voor het nee knikken.

Mij vraag is dus, hoe maak je (buiten de stemhulp) deze hulpen goed duidelijk aan je paard?
Of is enkel iets anders wijzen en een andere stemhulp genoeg? Ik ben namelijk bang dat die van mij het door elkaar gaat halen.
Dus misschien is daar wel een foefje voor? Zelfde geld voor verfijning van de beenhulpen straks. Dit doe je dan ook alleen door te wijzen of zelf de oefening voor te doen. Is het onderscheid tussen de verschillende hulpen dan wel duidelijk genoeg?

Amable

Re: Wijzen als hulp tijdens VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:24

De plek waar je staat is ook een deel van je hulp. Bij de ene oefening sta je links schuin voor je paard bijv, bij de andere rechts naast het hoofd enz. Dat zijn ook heel belangrijke delen van je commando's.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:49

Wijzen kan ook op verschillende manieren: met de wijsvinger ophoog, of naar het paard. Horizontaal bewegen en verticaal bewegen of rondjes vanuit de pols. Dit allemaal in combinatie met de plek waar je staat en je lichaamshouding (frontaal of niet) enz.

Als je denkt dat het verwarrend wordt kun je ook je hand openen of sluiten ipv wijzen. Ook linker en rechterhand kan een verschil maken. Er zijn dus ontzettend veel mogelijkheden.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:45

Heel erg bedankt voor de tips/uitleg!!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:01

Zelf ben ik niet zo voor het wijzen... Met oefeningen als het ja knikken gebruik ik mijn hand omhoog en naar beneden beweging in combinatie met 'jaaaaaaaaa'
nee schudden wijs ik naar het oor en zeg ik: 'shake'
flemen wijs ik naar de lip en dan omhoog met het commando: 'fleem'

Mary_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 01:56

het is ook het makkelijkste om stemcommando's erbij te geven alleen maar wijzen kan verwarring geven bij een paard