Grondwerk vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Grondwerk vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:18

Met mijn draver doe ik grondwerk om controle over zijn voeten te krijgen en zijn lichaam te gymnastiseren. De oefeningen in stap gaan iedere keer weer beter. Hoofdje blijft mooi laag en hij krijgt steeds meer buiging in zijn lichaam en dat geldt ook voor het goed onderzetten van zijn achterbenen. Nu zou ik hem ook naast mij aan de hand willen laten draven, maar in plaats van het draven gaat hij direct over in galop en is hij weggevlogen...

Ter informatie mijn draver is behoorlijk sensibel en had voorheen nogal een handje ervan om bij het minste geringste weg te vluchten. Door middel van o.a. grondwerk is dit behoorlijk verbeterd. Het is duidelijk dat hij niet begrijpt wat ik van hem verlang, maar hoe krijg ik het duidelijk dat hij rustig moet draven en niet weg galopperen? Zal het een kwestie zijn van veel doen en belonen wanneer hij het goed doet of heeft er iemand een handige tip hiervoor?

Ik gebruik trouwens het boek 101 Horsmanship oefeningen en haal daar het een en ander uit. Zo loop ik dus aan de binnenkant als mijn paard op de hoefslag loopt. In de linkerhand heb ik de leadrope en deze hand wijst naar voren. In mijn rechterhand heb ik mijn zweep en die rust op de rug op de plaats waar normaal het zadel ligt. Mijn lichaam is gericht naar de looprichting. Vervolgens ga ik aandraven en eventueel meetikken met de zweep en op dit moment vliegt mijn paard dus weg. Op zich wel een vooruitgang, aangezien hij de eerste paar keer gewoon in stap bleef...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:33

Je paard begrijpt je vraag niet of is zoekende. Je geeft namelijk aan dat ze eerst totaal niet reageerde, maar nu weer teveel. Kun je je hulpen kleiner maken? Open je lichaam en drijf alleen een beetje in de lucht.

Hoe is ze op stemcommando? Wellicht kun je die eerst als ondersteuning gebruiken en als het principe draven aan de hand begrijpt dat je dan op zweephulp verder gaat?

En anders zou ik eens op afstand gaan werken, loswerken om zo de voorwaartse hulpen en de remmende hulpen goed te bevestigen zodat ze die iniedergeval goed begrijpt en daar dus niet meer van in paniek kan raken. En wat is de reden dat de zweep altijd op de rug licht? Als ik mijn paard aan de hand werk, dan wijst de zweep naar de grond richting het binnenachterbeen. Op moment dat ik dan meer impuls wil of ik wil aandraven, dan zorg dat ik mijn leidende hand open, mijn lichaamshouding drijvend inzet en indien nodig beweeg ik dan een keer met de zweep(om de drijvende hulp van je arm/leadrope vanuit het loswerken na te bootsen) en als ze eeecht niet gaat dan wil ik nog wel een bijtikken of op de stem verder.

Succes!

Signe

Re: Grondwerk vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:44

Inderdaad, kun je de hulp kleiner maken?
Ook al doet ze nu niet wat je in gedachten hebt (draven) reageert ze wel goed op de hulp (meer voorwaarts) De hulp is er dus wel, maar je wilt meer gradatie in de hulp kunnen aanbrengen.

Probeer deze oefening eens. Hoefslag tot aan de hoek, daar even stilstaan. Dan draai jij je schouders in de nieuwe richting en stap weer weg langs de hoefslag. Als je dit ene paar keer hebt geoefend weet je paard dat als je een hoek nadert dat ze even moet wachten. Als je denkt dat ze dat begrijpt of anticipeert kun je een paar meter voor de hoek haar voorwaarts gaan vragen. (Het maakt eerst nog niet uit of het draf of galop is) en bij de hoek is het weer stilstaan, kwartslag draaien en weer stappen. Ga op een verschillend moment de voorwaarts vragen, dus de ene keer wat eerder/later en soms een hoek niet. Loop eens een diagonaal om te kijken of je paard niet `kleeft`aan de wanden en vraag eens een volte ter afwisseling.

Het voorwaarts vragen zou een gedachte moeten zijn, let dus ook op je eigen lijf, maakt je teveel spanning? teveel energie? frustratie is ook spanning en energie. Loopt je paard graag naast je of voelt ze zich opgesloten tussen jou en de wand? Kan ze zich aanpassen als jij sneller of langzamer loopt en hoeveel hulp heb je daarbij nodig?
Dat zijn vragen die je je kunt stellen als je bezig bent.
Succes en veel plezier!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:49

Als je vanuit de stap gaat aandraven, ga jij dan ook meteen rennen of bouw je het op door eerst wat sneller te gaan lopen?
Probeer met het lopen ook eens uit of je paard echt op je let. Als jij langzamer loopt mag hij niet met zijn hoofd aan je schouder voorbij. Als jij sneller loopt moet hij er voor zorgen dat hij met zijn hoofd bij jouw schouder blijft. Als je wilt gaan draven, ga eerst heel snel lopen zodat het paard langzaam gaat draven, en ga dan pas rennen. Ga niet alleen lopen en rennen, maar ga ook eens halthouden en zet je paard aan de hand achterwaarts. Geeft een stemhulp (klikje met de tong) als hij vanuit halthouden moet gaan stappen, maak duidelijke grote overgangen.

Zweep voortdurend op de plek van het zadel is niet nodig. Probeer zweep in neutrale positie te houden en pak hem er alleen bij als het echt nodig is.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 17:18

Bedankt voor de reacties!

Hulpen kleiner maken is zeker een goede, maar het lastige is om ze ook werkelijk kleiner te maken. Mijn paard is erg gevoelig en reageert op de kleinste impulsen. Dus het is al gauw te veel. Misschien hield ik mijn lichaam toch te veel gesloten en waren mijn andere hulpen te snel op elkaar. Ik ga daar in ieder geval mee aan de slag.

Stemcommando zit erop. Deze gebruik ik bij het longeren.

Wat betreft de zweephulp op de rug, moet denk ik de beenhulp suggereren. Het staat zo in die oefening en ik ben gewoon het een en ander aan het uitproberen.

De oefening van "dapperdier" ga ik ook zeker uitproberen. Al denk ik dat als hij zo wegvlucht zo'n hoek hem echt niet tegenhoudt... en kleven doet hij zeker weten. In stap is het geen probleem om over een diagonaal of volte te lopen, maar in draf wel, dan breekt hij uit...

Het sneller/ langzamer/ halt houden/ achterwaarts lopen in stap gaat goed. Dan let mijn paard goed op.

Aandraven doe ik ineens. Ik vind het wel belangrijk dat hij in een goede draf aandraaft en niet gaat tolten wat hij nog weleens doet als hij vanuit een snelle stap naar draf overgaat. Dan moet hij eerst weer terug naar een rustige stap en dan weer opnieuw aandraven.

Hoe zou ik het aandraven subtieler kunnen aanpakken? Lichaam openstellen, stemcommando: "Let op.. draf!", zelf aandraven, zweephulp (niet op de rug, maar wijzend naar de grond). Zoiets?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:25

Wat je ook kunt doen is je mentaal voorbereiden op die oefening, denk en voel de draf, de hulpen en het aandraven. Visualiseer dit daarna ook echt, eigenlijk ben je in gedachten de oefening al aan het uitvoeren en verander daarna je eigen energie, ik combinatie met het open stellen uiteraard.
Je hebt best kans dat dit voor zo'n paard al bijna voldoende zal zijn en dat je er wellicht nog een kleine hulp bij moet geven.

En wat betreft die zweep op de rug, dat ken ik niet in combi met een oefening, maar als je merkt dat, dat voor jou paard echt teveel prikkels zijn, dan zou ik 'm toch laten afhangen naar de grond.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:42

Ijssnuiver legt het mooi uit. De intentie van draf is voor gevoelige paarden al voldoende.

Ik wil toevoegen dat de hoek van de bak je paard ook niet tegenhoudt. het is het aangeleerde gedrag van stoppen vóór de hoek wat hem tegenhoudt! Hij wil zelf stoppen en de rust vinden die daarbij hoort.

Ik zou me ook nog niet te druk maken over het tolten, dat komt later. Je vraagt misschien teveel gelijkertijd. eerst de hulp voor `sneller` (aandraven, sneller stappen ) en ontspannen erop. Dan kan je later meer impuld gaan vragen. Of dat in vrijheid oefenen!
Succes!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 20:22

Ik begrijp wat je bedoelt met die hoeken. Na wegvluchten stopt hij ook in een hoek, maar ben benieuwd of hij dan voor de hoek stopt (dus de eerst volgende hoek, die hij tegenkomt).

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:31

Als hij het stop commando beheerst en je stopt steeds voordat je de hoek ingaat dan zou een leergierig paard dat vrij snel gaan anticiperen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:39

Paarden draven ook niet ineens aan. Ga eens goed door je knieën tijdens het lopen. Dan loop je meer 'verzameld' en zul je merken dat je niet 1,2,3 in draf over kan gaan, maar dat daar een ruimere stap aan vooraf gaat. Dit geld ook voor teruggaan naar draf of halthouden. Overal zit minimaal 1 stap voorbereiding voor.

Draaf alleen aan, 2 drafpassen en dan weer terug naar stap. Probeer ook synchroon te lopen met de voor of achterbenen, net waar je op dat moment het meeste accent op legt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:46

Sassol schreef:
Paarden draven ook niet ineens aan. Ga eens goed door je knieën tijdens het lopen. Dan loop je meer 'verzameld' en zul je merken dat je niet 1,2,3 in draf over kan gaan, maar dat daar een ruimere stap aan vooraf gaat. Dit geld ook voor teruggaan naar draf of halthouden. Overal zit minimaal 1 stap voorbereiding voor.

Draaf alleen aan, 2 drafpassen en dan weer terug naar stap. Probeer ook synchroon te lopen met de voor of achterbenen, net waar je op dat moment het meeste accent op legt.

Hoe bedoel je dit? Eerst mijn passen versnellen en dan aandraven, zodat mijn paard zich kan voorbereiden op de draf? Dan twee drafpassen en weer terug naar stap is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien hij bij het aandraven al weg rent...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:11

Probeer het maar eens overdreven: bij elke stap goed door je knieën gaan. Hierdoor ga je meer 'omhoog' lopen ipv naar voren. In principe loop je dan meer als een paard.
En ga dan maar eens lopen, rennen en halthouden. Zo kun je niet in één seconde stilstaan vanuit 'draf', want dan zul je altijd een been in de lucht hebben. Daarom zit er een soort tussenstapje bij elke overgang.

Als hij bij het aandraven al wegrent, ga je gewoon door maar moet jouw paard in de buitenbocht. Hoe kleiner jij je rondjes maakt, hoe minder stappen jij hoeft te zetten.
Als je dan weer wat meer contact hebt, vraag je pas een overgang terug.

Let op! Als je je paard straft op het moment dat hij naar voren vliegt, zal je paard niet snappen wat je nou wilt. Je gaat namelijk zelf ineens hard rennen, dus je draver doet dat ook.
Daarom zou het misschien al beter gaan als je beter kan laten zien wat je wilt. (Namelijk een nette, beheerste draf)

Maak dus gebruik van de energie en ga net zolang door tot hij het een keer netjes doet.

Hopelijk nu iets duidelijker? :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 09:58

Sassol schreef:
Probeer het maar eens overdreven: bij elke stap goed door je knieën gaan. Hierdoor ga je meer 'omhoog' lopen ipv naar voren. In principe loop je dan meer als een paard.
En ga dan maar eens lopen, rennen en halthouden. Zo kun je niet in één seconde stilstaan vanuit 'draf', want dan zul je altijd een been in de lucht hebben. Daarom zit er een soort tussenstapje bij elke overgang.
Dit stukje is mij duidelijk

Als hij bij het aandraven al wegrent, ga je gewoon door maar moet jouw paard in de buitenbocht. Hoe kleiner jij je rondjes maakt, hoe minder stappen jij hoeft te zetten.
Als je dan weer wat meer contact hebt, vraag je pas een overgang terug.
Hier zit vooralsnog het probleem. Op het moment dat we gaan aandraven vliegt hij weg en dan heb ik hem echt niet meer aan mijn leadrope vast... Dus als ik weer contact met hem wil hebben dan moet ik hem eerst weer ophalen... :o

Let op! Als je je paard straft op het moment dat hij naar voren vliegt, zal je paard niet snappen wat je nou wilt. Je gaat namelijk zelf ineens hard rennen, dus je draver doet dat ook.
Daarom zou het misschien al beter gaan als je beter kan laten zien wat je wilt. (Namelijk een nette, beheerste draf)
Dit is mij ook dan wel weer duidelijk, maar zie verder het vorige...
Maak dus gebruik van de energie en ga net zolang door tot hij het een keer netjes doet.

Hopelijk nu iets duidelijker? :)

Wanneer het weer het weer toelaat gaan we met bovenstaande tips aan de slag. Meer reacties blijven natuurlijk welkom!