Chase the Tiger en vergelijkbare 'spelletjes' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Chase the Tiger en vergelijkbare 'spelletjes' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:52

Hey Bokkers,

N.a.v. mijn andere topic [GVL-ITP] Eerste keer VD... ben ik mij meer gaan verdiepen in andere "communicatie spelletjes" die ik kan gaan doen met mijn paard en wat bij ons past. Er zijn een aantal dingen die mij minder trekken, maar wat ik bijvoorbeeld tegenkwam waar ik graag wat meer info over wil is het chase (of catch) the tiger..
We zijn me grondwerk aardig op weg, hij kan netjes meelopen, wijken voor druk, persoonlijke ruimte respecteren, tenzij er voer in het spel is, maar daar zijn we druk mee bezig om dat te oefenen (zie ook ons topic). Dus Ik ben benieuwd of jullie ons nog " spelletjes" kunnen aanraden waarbij we ons communicatie kunnen verbeteren.
We hebben les in grondwerk en krijgen van elke 'methode' om het zo maar te noemen wel iets mee, dus ik ben niet van plan om me vast te leggen op één bepaalde methode als bijv parelli / voest / robberts etc.
Tevens wil ik ook geen complete discussie openen waarom dan niet, laten we het erop houden dat dit is i.o.m. mijn instructie.

Wie kan ons meet uitleggen over dit specifieke spel en evt nog andere leerzame, maar makkelijk te volgens spellen en met tips waar je op moet letten.. Ik heb een paard wat makkelijk over de grenzen heen gaat, dus ik ben wel heel consequent, maar hele ingewikkelde met speciale benodigheden (anders dan de standaard uitrusting en bak/longeerton) ;)

Dank jullie wel alvast

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:55

Zonder dat je, je meteen vastlegt op een bepaalde methode, zou je wel kunnen overwegen om je eens te verdiepen in de 7 games van parelli en dan gewoon die dingen eruit halen die voor julie interessant zijn!
Verder kun je natuurlijk tot uit den treure variaties op de grondwerk oefeningen verzinnen he, tis maar net hoe gek je het zelf maakt.

Rchell

Re: Chase the Tiger en vergelijkbare 'spelletjes' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 17:57

Thnx! Helaas heb ik dan toch niet zo'n grote fantasie.. want ben heel benieuwd naar wat uitdagende grondwerk- spelletjes.. dus hoor graag suggesties :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:00

Haha ik ben ook niet de meest creatieve hoor.
Maar maak een schrikparcourtje? Of doe je grondwerkoefeningen eens buiten op vreemd terrein.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:04

Ja schriktraining "zie" ik hier los van.. dat doen we zo nu en dan omdat hij nog jong is.. we verhuizen volgend weekend naar een nieuwe stalling, dus voldoende nieuwe dingen om "niet van te schrikken" haha.. het gaat me nu vooral om communicatieve spelletjes ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:00

7 games van parelli zijn idd wel gewoon echt heel leuk :) en misschien obstakeltrainingen doen? Dus over dingen heen lopen, zijwaarts er overheen lopen, slalommen, balkjes, tussen balkjes door, doolhofje... Beetje agility enzo? :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:02

Chase the tiger is iets wat een paard in zich heeft of niet (net zoals cowsense) als je het mij vraagt. Natuurlijk kun je het aanleren, maar dan is het meer een kunstje en niet zozeer spel. Het intressante aan chase the tiger is dat een paard niet ergens achteraangaat vanuit zijn kuddeinstinct (het volginstinct dus), maar erop jaagt. ( bv een alpha die een ander wegjaagt, sommige paarden doen dit naar katten en honden die in de bak lopen)

Communicatie is een deel van schriktraining. Je communiceert over ontspanning.
En communicatie komt van twee kanten. Je zegt dat je niet creatief bent, daar neem ik geen genoegen mee. Mijn tip is dan ook om jezelf te gaan trainen en uitdagen in creatiever zijn! Ook daarin zijn sommigen geboren met talent, maar een deel ervan is ook techniek en ervaring opdoen. Je bent 15 en dus op je piek om te leren en informatie op te nemen!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 20:56

Dapperdier: waaruit haal je dat ik 15 ben? en tevens heb ik nooit gezegd dat ik niet creatief ben, maar dat ik weinig fantasie heb. Daarnaast dank ik je voor je bijdrage maar ben ik vooral benieuwd naar meer uitleg over chase the tiger en suggesties voor andere spelletjes.. Striktraining en grondwerk ben ik mee bekend en heb ik ook les in, dus instructie.
Ik hoor graag goede suggesties voor andere spelletjes welke ik met mijn paard kan ondernemen en nadere uitleg omtrent chase the tiger.. vooral hoe ik er het beste aan kan beginnen, waar ik op dien te letten en hoe ik kan peilen of het iets voor mijn paard is.
Zie ook mijn andere topic zoals genoemt in mijn OP, het is een zeer leergierig, vrolijk paard en (soms té) enthousiast meedoet met bijv VD en het dus leuk vind mentaal uitgedaagd te worden.. zodoende dit topic..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:30

Sorry, ik was in de war met een andere TS. In jou profiel staat geen leeftijd.
Ik heb voor je een stukje uitleg neergetikt over chase the tiger. Fantasie en creativiteit liggen dicht bij elkaar. Het is erg lastig om zomaar wat spelletjes met de nadruk op communicatie meer te tikken. Ik weet niet wat je al beheerst en waar je paard behoefte aan heeft. Ik bekijk dingen liever vanuit het paard en wat die nodig heeft dan vanuit wat de eigenaar graag wil doen. Een over enthousiast paard kan het juist erg nodig hebben om rust en herhaling te ervaren. Of dat bij jou paard ook het geval is durf ik niet te zeggen.