[AR] paard nu nog beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

James2000

paard nu nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:56

hallo ik wil jullie eens om advies vragen.
Hoe oud moet/ mag een paard zijn om te beleren, is er een max voor leeftijd? Of kan je altijd een paard beleren?
Is het verplicht om ijzers te nemen of voldoen schoenen of blote hoef er ook aan?
Ik heb 1 keer een haflinger gezien die met bote hoefjes de kar trok.
En is het verplicht om oogkappen te dragen of mag je dat zelf bepalen?
En een koetsiersbewijs, kan dit net als een ruitebewijs ook in een weekend gedaan worden zo ja waar in nederland doen ze dat?
Lees graag jullie reactie
groetjes

HorseTopShop

Re: paard nu nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:01

Ik neem aan dat je het hebt over beleren voor de kar....

Een maximale leeftijd is er niet. IJzers zijn niet verplicht. Ligt aan de hoeven van het paard of je ijzers nodig hebt of niet. Ga je veel de weg op (zoals voor de kar) is het wel raadzaam om ijzers te nemen. Omdat ze anders erg snel slijten.
Oogkleppen zijn niet verplicht. Voor het behalen van het koetsiersbewijs, zou je even op de website van de SRR moeten kijken. Het is niet een weekend zoals met het ruiterbewijs.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:21

Een maximale leeftijd is er niet, je moet natuurlijk wel naar de fitheid en gezondheid van een paard kijken.
(daarmee bedoel ik geen ziek of oud paard die het niet aankan om beleerd te worden voor de kar)
Er is geen verplichting voor wel of geen ijzers.
Het is ook niet verplicht om oogkleppen te dragen het kan zowel met als zonder.
En het koetsiersbewijs is gewoon in nederland te halen die bij PTC+ in Oenkerk beginnen ze ergens dit jaar ook weer.
Edit* alles is eigenlijks al gezegd dooor HorseTopShop

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:04

Oogkleppen is wel verstandig!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 06:35

Ik heb paarden van 18 in ieder geval nog beleerd gezien voor de wagen. Beide dames waren al hun leven onder het zadel en hadden er weinig moeite mee om een kar te leren trekken, waren beide wel koele fjorden.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 07:31

Sammyoo schreef:

Verstandig kan het zijn maar niet elk paard reageerd er goed op.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:15

okey bedankt tot zover.
mijn paard is 12 jr gezond kei harde/sterke hoeven.
Rij nu ruim 2 jr bitloos met hem, en ben rustig 4 tot 5 uur onder weg. We rijden overal, in het dorp, bos langs snelweg langs 80km zone wegen. treinen ect ect.
bedankt voor de info

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:52

Geen reden om het niet te doen dus :D Succes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:22

Sammyoo schreef:

Niet in alle gevallen hoor. Zijn ook paarden die er niet tegen kunnen en liever zonder lopen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:22

ED-->RT-D

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:34

Hoe oud moet/ mag een paard zijn om te beleren, is er een max voor leeftijd? nee er is geen max leeftijd voor, wel een minimum uiteraard.
Of kan je altijd een paard beleren? vanaf 3 zegt men vaak.
Is het verplicht om ijzers te nemen of voldoen schoenen of blote hoef er ook aan? ijzers is wel handig als je over de straten gaat.
En is het verplicht om oogkappen te dragen of mag je dat zelf bepalen? niet verplicht
En een koetsiersbewijs, kan dit net als een ruitebewijs ook in een weekend gedaan worden zo ja waar in nederland doen ze dat? dat weet ik helaas niet.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:20

James2000 schreef:
okey bedankt tot zover.
mijn paard is 12 jr gezond kei harde/sterke hoeven.
Rij nu ruim 2 jr bitloos met hem, en ben rustig 4 tot 5 uur onder weg. We rijden overal, in het dorp, bos langs snelweg langs 80km zone wegen. treinen ect ect.
bedankt voor de info

Ik zal hem lekker gaan beleren dan!
Een ijzer eronder is wel aan te raden.
Onder het zadel kan je hem nog zoveel mogelijk in de berm zetten, maar voor de kar gaat dat niet (altijd).
Dus slijten de hoeven erg hard, ook al hebben ze kei harde hoeven....

Succes!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:17

een kennis heeft een paard die altijd voor de kar ging en pas toen hij 10 werd werd hij pas beleerd onder het zadel

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:04

mijn pony is pas met 12 beleerd. Kan prima hoor!
daarvoor fokmerrie geweest en voor de kar gelopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:11

-> AR

lovelobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:16

is er ook een maximale leeftijd om een paard te beleren gewoon onder het zadel dan?$

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:20

Sammyoo schreef:

Oogkleppen ligt aan het paard dat voor de wagen staat, sommige paarden vinden oogkleppen heel fijn maar sommige paarden schrikken NET als iets opeens in beeld komt, ik zou even kijken wat jou paard het fijnst vindt!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:50

Je kan ze beleren wanneer je maar wil, zorg wel dat je de basis er goed in hebt zitten voordat je ze voor de kar zet. Stilstaan is ook echt stilstaan, weten dat ze niet kunnen buigen tussen de bomen, goed verkeersmak enz enz. De voorbereiding is alles, je wil er niet achter komen dat je paard basiskennis mist als hij al voor de kar staat.

Of je ijzers nodig hebt hangt af van het paard, hoe zijn de hoeven, hoe vaak gaat hij voor de kar. Je kan het altijd zonder ijzers proberen, maar hou het goed in de gaten.
Oogkleppen vind ik zelf ondingen, ik heb veel liever dat het paard gewoon kan kijken, als die basis er goed in zit, je paard goed verkeersmak is, goed kan omgaan met "onbekende" dingen zijn oogkleppen helemaal niet nodig. Als dat niet zo is, vraag je dan af of het wel verstandig is dat paard al voor de kar te zetten.

Koetsiersbewijs is wel leuk en handig, maar denk niet dat je na 1 weekend al een volleerd koetsier bent(geen idee of er ook cursussen zijn waar je koetsiersbewijs in 1 weekend kan doen), iemand kennen die veel ervaring heeft met mennen is wel handig, vraag om begeleiding in de eerste instantie.