Bitloos leren rijden (voor de ruiter)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Bitloos leren rijden (voor de ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 10:35

Ik wil graag bitloos leren rijden, maar heb geen mogelijkheid om met een cursus mee te doen of iemand het me te laten leren.
Hier vraag ik dus tips over het bitloos rijden: zit, gebruik van teugels..... welke verschillen met het rijden met bit?
Ik wil Cascade het liefst namelijk bitloos beleren.
Alvast bedankt

Caira

Re: Bitloos leren rijden (voor de ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:53

misschien handig omte vermelden waar je zit?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 10:59

IN frankrijk
De Correze, in de limousin

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:53

Als er grote verschillen zitten tussen rijden met bit en zonder gaat er iets niet goed. Als het goed is heb je geleerd dat een bit geen rem en stuur is.....

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:56

Inderdaad, bitloos is in principe niet anders dan met bit :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:46

Oké, inderdaad zag ik een bit niet als rem of stuur (meer als signaal doorgever),
Maar de teugels gebruik ik nog wel erg veel, wel met zachte hand

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:49

Rustig opbouwen, kleine stukjes oefenen.

En inderdaad, niet zorgen dat het bit een rem wordt. Oefen eerst goed met de 'commando's' !

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:36

Wil je bitloos dressuren, of bitloos-> natural, dus doe je het om op je zit en losse teugel enz te rijden, of wil je echt dressuuroefeningen doen? Welk hoofsted had je in hje hoofd?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:38

Arabesk schreef:
Als er grote verschillen zitten tussen rijden met bit en zonder gaat er iets niet goed. Als het goed is heb je geleerd dat een bit geen rem en stuur is.....

_/-\o_

Bitloos rijden is niets anders dan het rijden met bit, als je goed hebt leren rijden heb je geleerd dat je een paard rijd met je gehele lijf zonder afhankelijk te zijn van al het tuig (in dit geval het hoofdstel en de teugels). Over het algemeen valt er niets bij te leren, tenzij je teugels als hebt gebruikt als stuur-rem-controlemiddel. :) Leren rijden op je zit en werken met je benen, gewicht, zitbeenknobbels en stem kun je ook zelf goed leren 'aanvoelen'. :)

http://www.youtube.com/watch?v=JV9hvKMh3tc Misschien kan dit filmpje je een beetje wegwijs maken :D

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 10:25

Ik wil natural rijden (misschien ooit nog dressuur, maar niet binnen een paar jaar en waarschijnlijk nooit op Cascade.
Ik rij op Cascade met een halster later misschien rij- of touwhalster. (ik ben al begonnen met op zijn rug te zitten en hem rond te laten lopen, maar het is zowat onmogelijk hem naar rechts te laten lopen (hij gaat dan direct de andere kant op), terwijl ik, om hem naar links te laten lopen, me eigelijk alleen naar links hoef te draaien en mijn hand een beetje opzij te doen en hij reageerd al door die kant op te lopen.)

Dat filmpje is echt goed!

Bedankt voor de tips

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:55

Klinkt alsof je paard dus best wat scheef is en wel wat buigwerk nodig gaat hebben. Dit kunt je deels vanaf de grond doen, maar ook onder het zadel, maar hoe dan ook zul je toch wat "grip" op het hoofd moeten hebben.
Als je bitloos wil doen zou ik toch met een sidepull gaan rijden, zodat je duidelijke links/rechts hulpen kunt geven. Uiteindelijk is het toch zo dat je een jong paard eerst leert om achter zijn neus aan te lopen en daarna pas de fijne kneepjes van de zijgangen. Hoe dan ook zou ik wat begeleiding gaan zoeken, want bij het beleren is het wel handig als je niet teveel fouten maakt die je later weer zou moeten corrigeren.

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:31

ik woon in australie en ik heb mn paard nog nooit een bit ingedaan, gewoon altijd met halsters. het helpt dus als je paard al zadelmak is gemaakt met een halster ipv een bit, maar als ik jouw was zou ik toch een cursus zoeken.