leren steigeren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

leren steigeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:23

Ik ben al een tijd met mijn fjord rustig aan bezig met VD. Hij beheerst nu onder andere, Jambette, compliment, buiging, flemen, begin spaanse pas en nee schudden. Nu wil ik graag verder en hem los leren steigeren. Voordat ik hiermee begin wil ik graag serieus advies over wat de beste manier is om dit aan te leren! Ik heb het mijn shetland hengst geleerd, maar die stijgerde van nature al erg veel en mijn andere paard kan het onder het zadel. Antwoorden wel graag via Pb. Want ik wil absoluut niet dat mensen zonder enige ervaring lezen hoe dit aangeleerd word voordat er ongelukken gebeuren!!! :) Graag ook alleen reacties waar ik wat aan heb! ;)

x_Heidi

Re: leren steigeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:46

Dat je alleen antwoorden via pb wil vind ik een beetje overdreven :P typ maar in op google/youtube whatever en je vind 100 foute manieren :P

Ik ben ook wel benieuwd, want bij mij lukt het uit het spelen niet!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:48

Omdat ik alleen maar serieuze reacties met uitleg wil, die ik nu ook krijg en geen zin in penny pony meisjes adviezen heb.... Lang niet elk paard is geschikt voor het steigeren ze kunnen er rare blessures van oplopen. Vandaar dat het me daarom niet verstandig lijkt om alles hier zo op te zetten.... En die foute manieren heb ik niks aan!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:53

Aan foute manieren heb je natuurlijk niks :o, maar ik denk dat er ook mensen serieus goed willen weten hoe het zit (zoals ik), en dan is het wel handig als het hier openbaar word geplaatst.

Maarja, dan open ik zelf wel een topic een keer!
Succes met het aanleren :)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:47

Gewoon eerst verder de basis kunsten aanleren, joh! :j

Draaien, spagaat, ja knikken etc.

Leer hem ook eerst liggen, wie zijn paard naar beneden kan krijgen, kan hem zeker omhoog krijgen... maar andersom zéker niet altijd. ;')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:51

Bij mij kwam het perongeluk. Ik wou een voetje vragen maar ze deed ze allebei (iets te enthousiast paard), en steigerde laag.
Ik beloonde en deed het vaker met mijn armen omhoog.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:37

CorkyLover schreef:
Gewoon eerst verder de basis kunsten aanleren, joh! :j

Draaien, spagaat, ja knikken etc.

Leer hem ook eerst liggen, wie zijn paard naar beneden kan krijgen, kan hem zeker omhoog krijgen... maar andersom zéker niet altijd. ;')

ga hier helemaal in mee!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:39

x_Heidi schreef:
Aan foute manieren heb je natuurlijk niks :o, maar ik denk dat er ook mensen serieus goed willen weten hoe het zit (zoals ik), en dan is het wel handig als het hier openbaar word geplaatst.

Maarja, dan open ik zelf wel een topic een keer!
Succes met het aanleren :)

Weet wel zeker dat de niet serieuze en de penny kinder groep groter is hier op bokt!

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:52

_Pretty schreef:
Bij mij kwam het perongeluk. Ik wou een voetje vragen maar ze deed ze allebei (iets te enthousiast paard), en steigerde laag.
Ik beloonde en deed het vaker met mijn armen omhoog.

Zo zou ik het dus nóóit leren. Maarja dat is mijn mening. Steigeren is en blijft een levensgevaarlijke kunst voor zowel paard als dresseerder.

Stel je vraagt een jambette van er voor, voor bijvoorbeeld de spagaat, je staat ervoor je tikt het been aan, ze vliegt omhoog, jij ligt eronder... dat is geen fijne ervaring voor zowel jou als voor het paard.

Wees maar blij dat dit paard het zo goed heeft opgepakt, maar op deze manier en zélfs bij goed aangeleerde manieren gebeuren ongelukken, omdat het paard het ongewenst doet of omdat de dresseerder niet consequent genoeg is etc.

Je moet erg goed weten waar je mee bezig bent, en daarvoor kunt je beter de voorgenoemde kunsten aanleren... puur voor de ervaring! :j