VD zonder voedselbeloning?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

VD zonder voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:19

Hallo bokkers,

Ik wil met mijn bijrijdpaard gaan beginnen met vrijheidsdressuur. De meeste mensen belonen hun paard met voedsel, maar kan VD ook zonder voedselbeloning en met een enthousiaste 'braaf' en een knuffel? Dit omdat ik bij veel paarden merk dat ze opdringerig worden van voedsel. Ze gaan in je zakken snuffelen, duwen, soms zelfs bijten...

Hebben jullie ervaring met VD zonder voedselbeloning? En zo ja, zou je dan met een clicker moeten werken of niet?

Groetjes,

StableDoor

Captain

Re: VD zonder voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:39

Het kán wel.. Praktisch is het niet.
Voer is een primaire levensbehoefte en een paard zal daar veel beter zijn best voor doen dan voor een aai.
Opdringerigheid kun je heel makkelijk voorkomen door met een clicker te gaan werken en je paard direct het voedsel weigeren aan te leren en het belangrijkste, zelf heel consequent zijn wat betreft je persoonlijke ruimte. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:22

Clicker is nooit een vervanging van voedsel. Clicker is de aankondiging dat er iets te eten aankomt :)

Het kan inderdaad wel, maar je moet goed timen, paarden raken minder snel gemotiveerd en je moet ze dus met iets anders belonen. Je kunt je paard niet uit laten drogen om hem te belonen met water, je kunt je paard geen sociaal gedrag aanbieden (ik hoop dat je paard dat al van soorgenoten krijgt) en rust (dus het werken met druk) is nog een verhaal apart ;)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:53

Om dezelfde reden heb ik het met mijn pony ook zonder voedsel geprobeerd. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf ook onervaren ben, dus mijn timing zal zeker niet perfect zijn.
Nu ik ben begonnen met voedsel beloningen, merk ik dat mijn pony het leuker vind, veel enthousiaster is, en veeeel sneller vooruitgang boekt. Zijn Jambette bijvoorbeeld is met voedsel in 1 training, veel uitdrukkingsvoller geworden. Daarvoor was ik er al weken mee bezig (niet dagelijks, maar wel regelmatig) en ze tilde haar been al wel op, maar verder als schrapen kwam het niet. Met de clicker en een voedselbeloning is het in 1 training al echt een mooie uitslaande jambette geworden.

Nu is mijn pony wel heel erg gericht op voedsel en wil ze wel haar truckendoos afraffelen om haar beloning te krijgen. Hierin moet je dus zelf heel consequent zijn. Als je pony eenmaal gewend is aan het feit dat het gewoon echt geen voedsel krijgt als het gaat drammen, maar alleen na een click, dan snappen ze dat snel genoeg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:10

Hier beloon ik zowiezo al veel met rust, en mijn vriend past dit sinds kort ook toe met vd. Hij wou paardlief graag voetje leren geven. Inmiddels is hij al zo ver dat als hij wijst en voetje zegt ze haar voet optilt. Dus hij komt wel ergens. Gewoon iedere dag een keer vragen en als ze braaf is geeft hij een aai, prijst haar, en houd hij erover op. (Beloning = rust.)
Het schiet alleen niet erg op hoor. :=

Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:51

Ik merk dat het veel sneller gaat met voedsel, en dat ze het ook veel leuker vindt.