Het is je eigen keus om met of zonder pessoa te longeren. Maar als je met pessoa longeert, kun je je pony in een ontspannen houding laten lopen en dan gaat hij zijn achterbenen goed onder zijn lichaam plaatsen.
zonder pessoa, dus ik neem aan gewoon met halster/hoofdstel en longeerlijn? dan laat je je paard aleen een paar rondjes lopen in mijn ogen
je kunt op google erg veel vinden over de pessoa
Gem
Geplaatst: 21-01-12 17:39
GVL - ITP ---> GVL
Sassol
Geplaatst: 23-01-12 23:30
Als je zelf actief meedoet (hiermee bedoel ik niet dat je mee moet gaan rennen) en gevoel voor ritme hebt kun je een paard prima z'n achterhand laten gebruiken zonder pessoa.
Maar het is een persoonlijke keuze, ik doe het liefst zo veel mogelijk met zo min mogelijk
Ik heb helemaal niets met een pessoa, overerigens ook niet met touwtjes of een bijzet. Het verstoord de zijwaartse balans waardoor je paar misschien wel onder lijkt te treden maar vervolgens alleen maar vol op de voorhand gaat lopen en niet eens bewust is van waar hij zijn eigen benen plaats. Tevens valt je paard eerder over zijn schouder. Daarnaast zie ik heel veel mensen het ding gebruiken waarbij het paard niet eens de ruimte heeft om goed te bewegen. Tja het ziet er dan mooi uit.
Ik longeer of met een academische kaptoom, zonder 'extra' of ik longeer met een dubbele longe. Daarbij laat ik de binnenlijn altijd rechtstreeks naar mij toe lopen zonder hem terug te zetten door de longeersingel. Op deze manier stimileer ik mijn paard nog meer om op haar eigen benen te lopen. Daarnaast pak ik zelf mijn binnenhand niet vast waardoor ze los kan laten en volledig haar lijf kan gebruiken. Laat je wel helpen met iemand met ervaring. Trainen aan de dubbele longe gaat niet als vanzelf. Waarschijnlijk ook de reden dat niet veel mensen er fan van zijn.
Ik zit ook erg te twijfelen tussen een pessoa, of een dubbele longe.. Pessoa is denk ik makkelijker, maar denk dat je met een dubbele longe meer kan bereiken..