Longeren met menhoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shrliii

Longeren met menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 21:18

Hallo iedereen ,
ik las overlaatst ergens iets op internet , kan het helaas niet meer vinden , over iemand die longeerde met een men hoofdstel , met oogkleppen dus om de aandacht van haar pony makkelijker bij zich te houden , opzich kan dit niet heel veel kwaad dacht ik , maar nu zag ik dat ze ook het hoofd 'vast zette' om het paard zeg maar nageefelijk te krijgen.

Nu is mijn vraag , wat vinden jullie ervan ?
want het lijkt mij dat het paard zo niet voldoende kan zien waar het loopt , niet ?
Zouden jullie longeren met oogkleppen ?
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, maar als het eigenlijk geen kwaad kan is het een goed idee voor het aandacht probleem :p

Alvast bedankt :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:10

Hallo, Een paard moet zich aan de longe wel ontspannen kunnen bewegen. Dus eerst longeren zonder bijzet en daarna rustig met een bijzet, dus met kleine stapjes de bijzet iets korter zetten. Eerst moet een paard zich kunnen bewegen in evenwicht zonder bijzet. Of dit met een menhoofdstel gebeurt maakt niet veel uit. Als het goed is heb je geen oogkleppen nodig om de aandacht erbij te houden. Een bijzet niet te vlug gebruiken, wanneer je paard in evenwicht is en je kunt longeren met dubbele longe dan kan je paard zich ontwikkelen zoals het moet en in z'n eigen tempo. Een paard met het hoofd fixeren, vastzetten is nooit goed. Spieren moeten de tijd krijgen om zich te ontwikkelen en horen niet te worden overvallen door een vastgezette houding.
Mvg. Marjolijn

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:19

Ik heb mijn Fries ook met oogkleppen op gelongeerd. Om hem aan het hoofdstel en tuig te laten wennen als voorbereiding voor bandje trekken. Ik zie daar niks kwaads in. Paard kon zo leren dat ik er toch wel was ook al zag hij me niet. Nu heb ik het wel opgebouwd. Dus eerst Lange Teugels met een gewoon hoofdstel (meelopen dus), later met menhoofdstel eerst effe wandelen in de bak zodat hij me kon zien/ voelen bij zijn hoofd en pas weer later ook longeren met mentuig en Lange Lijnen met menhoofdstel.

Afbeelding

Niks mis mee toch?

Hij kwam de eerste keer wel even kijken waar ik was:

Afbeelding

MBT oogkleppen en dan ook bijzetten... tsja. Ik gebruik wel pessoa met enige regelmaat, maar dan is hij vrij te bewegen hoe hij wil. Echt vast zetten doe ik dus zeker niet, komt ook omdat meneer erg op bijzets gaat hangen. Dus ik zie daar geen meerwaarde in (behalve dan met dochter van 6 op zijn rug, zodat hij de teugels niet uit handen kan trekken, maar dan heb ik ze ook wel vrij lang staan hoor. Teugelmaat zeg maar:

Afbeelding

Dus ben wel benieuwd hoe zij dan het hoofd vast zette (met welk hulpmiddel en hoe strak).
Ben idd van mening dat paard zich moet kunnen ontspannen. opknopen is nooit goed, met of zonder oogkleppen.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:57

Ik bedoel niet dat het kwaad kan te longeren met oogkleppen , dat doe ik ook (om het mennen aan te leren)

maar ze maken een soort teugels vast aan het bit en laten die aan de singel tussen de benen door samenkomen , niet erg strak , maar het paard kan niet zijn hoofd naar omhoog doen , bvb zoals hij zou lopen moest hij niet ontspannen zijn , en omdat het zicht van het paard al wordt belemmert vroeg ik mij af of dat dit dan wel kan .. ik hoop dat dit een duidelijker beeld geeft over wat ik bedoel.

Leuke fries trouwens ;)

MVG Shirley

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:02

OK. Ik dacht dat je ook het met oogkleppen op longeren bedoelde. Snap nu wat je bedoeld, maar ZO train ik mijn paarden al niet ZONDER oogkleppen. De pony gebruik ik bijv wel elastiek tussen de voorbenen, maar dan kan ze nog alle kanten op met haar hoofdje.

Shrliii

Re: Longeren met menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:39

ja , degene die dit doet met teugels zegt dat haar pony de elastiek gewoon telkens kapot trekt ?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:45

DAn gaat er wat fout, als ze elastiek kapot trekken staat hij veel te strak.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:07

en hoe weet je of zon elastiek te strak is ? behalve aan wanneer hij kapot is natuurlijk ?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:50

Hoofd omhoog> spanning op elastiek> paard ontwijkt spanning gaat omlaag> hoofd omlaag spanning eraf.

Als hij bij het nageeflijk zijn al te strak is, is er geen moment van ontspanning en gaat hij achter de loodlijn of in de krul lopen. Als hij nageeflijk gaat lopen moet er dus ontspanning kunnen zijn op de elastiek is die er niet? Dan is hij te strak! :j

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:57

oke , bedankt , het is niet zo dat ik ermee ga werken maar wilde het gewoon graag weten :)