[AR] verschillen marathon- en recreatiewagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

verschillen marathon- en recreatiewagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:06

Hoi allen!

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een wagen omdat ik met mijn kruising fries wil gaan mennen (hij is al beleerd en doet het met plezier), maar nu vraag ik mij af: wat zijn de verschillen tussen marathon en recreatiewagens? Ik zie namelijk wagens te koop staan onder verschillende namen en ik zie het verschil soms niet (en de info op bijv. marktplaats is vaak erg summier). Ik wil met de wagen over de weg en ook door het bos kunnen, welk type zou dan het meest geschikt zijn?

Dank alvast!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:13

Veel recreatiewagens worden idd soms onder de noemer 'marathonwagen' of 'marathon-recreatiewagen' aangeboden, terwijl het eigenlijk toch meer recreatiewagens zijn.

Het verschil tussen marathon- en recreatiewagens; de naam zegt het eigenlijk al. De marathonwagens zijn meer ontworpen voor de (samengestelde wedstrijd)sport; dus marathons.
Recreatiewagens zijn bedoeld om gewoon lekker recreatief bezig te zijn; dus bosritjes e.d. waarbij je dan vaak ook wat meer mensen meeneemt.
Recreatiewagens hebben meestal een bankje of extra bokkussen op de bok, en ook achter zijn vaak nog bankjes en/of zitplaatsen gecreëerd, zodat men meer mensen kan meenemen. Ook zit er meestal een extra opbergruimte onder de bok.

Marathonwagens zijn vooral gebouwd om op (hoge) snelheid scherpe wendingen te kunnen draaien. Zijn stabiel, en zijn dus vooral voor de wedstrijdsport ontworpen. Tuurlijk zijn er ook wel marathonwagens met nog iets plek achterop, maar hoofddoel is toch wel voor de wedstrijden. Je vind daar bijv. een grote treeplank/achterplaat, met extra veel handgrepen voor de groom(s) om te hangen. Ook kan je vaak voor opties als stuurvertraging, molenrem etc. etc. kiezen.

Ik rij geen officiele wedstrijden met mijn pony's (misschien begin ik nog wel eens aan een startkaart), ik pak af en toe een wedstrijdje mee maar rij voornamelijk intensief recreatief. Toch heb ik voor een marathonwagen gekozen; zonder bankjes achterop en met een enkel bokkussen. Dit omdat ik toch niet vaak meer mensen mee neem; ik zit nl. wel met kleine pony's (2 shetten en een Welsh A) dus met 'het hele gezin op pad' gaat 'm zowiezo niet worden. En op de afrondingen achter op mijn wagen, kan er nog prima comfortabel 1 of 2 passagiers of de groom zitten.

Dit is een marathonwagen: (vol rubberen wielen, voor de hoogste klassen verplicht in de wedstrijden. Maar men kan zo'n wagen vaak ook gewoon op luchtbanden bestellen)
Afbeelding

En dit is meer een recreatiewagen:
Afbeelding

Dit is meer een combinatie van marathon-recreatie:
Afbeelding

Nadeel van die laatste in de wedstrijden is dat die bankjes dan vaak meer in de weg zitten, dan dat je er wat aan hebt. Het is ook een stuk moeilijker hangen voor de groom(s) en voor de groom(s) dus ook een stuk minder comfortabel.

Voor wat betreft de keuze voor een wagen: ik zou eerst eens goed bedenken wat je precies wil. Ga je vaak alleen met een groom op pad, of is het ook de bedoeling om met meerdere mensen weg te gaan (evt. gezin e.d.)? Zou je, als het lekker loopt, ook wedstrijden willen gaan rijden?
Wat is je budget?
Om comfortabel te rijden zou ik wel luchtvering aanraden, en igg schijfremmen achter is ook wel handig. Qua diverse opties is het vaak toch wat je precies wil en hangt ook af van je budget.

Laat je goed informeren en kijk eerst eens goed rond. Paard & Koets (nu Equirience genaamd) is helaas net een paar maand geleden geweest, maar daar komen erg veel wagenbouwers en -dealers bij elkaar met diverse wagens en is er dus ook volop gelegenheid om ze te spreken, te informeren en goed rond te kijken en te vergelijken.
Je zou ook bij een aantal wagendealers kunnen langsgaan.

Ondanks dat ik dus niet een wagen heb gekocht vooral bedoeld voor de sport, heb ik toch gekozen voor een marathonwagen. Omdat ik dus toch vaak alleen op pad ga, met of zonder groom. En de groom nog steeds comfortabel kan staan én zitten (zo'n rugleuning klapt alleen maar in je rug vind ik). En het is extra comfortabel voor mij, met het bokkussen in het midden, luchtvering e.d.
Dit is mijn wagen:

Afbeelding

En ben er nog steeds súper tevreden mee! Heerlijk stabiel, comfortabel en mijn pony's trekken hem in enkelspan ook prima.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:49

zoals joycie zegt wat wil je gaan doen ? nu en in de toekomst want het zou jammer zijn als je nu een recreatie wagen koopt en volgend jaar als het allemaal heel leuk gaat bedenkt dat je wedstrijden wil gaan rijden en dan een andere wagen nodig hebt.

marathon wagen (met een 4span paard ervoor) van de lemerij voor een enkelspan
met luchtbanden
Afbeelding
dezelfde kar met massieve wielen
Afbeelding
en dan hebben nog een super mooie kar
Afbeelding

en dan groom ik nog bij een 4 span waar je weer hele andere wagens voor hebt
met de paarden ervoor
Afbeelding
zonder paarden
Afbeelding
en dan nog de dressuur wagen
Afbeelding

dus zoals je ziet is er heul veel keuze maar zul je moeten nadenken over jou wensen en over welk budget je kunt uitgeven. want de eerste marathon wagen met de arabo fries en de bonte ervoor kost nieuw gewoon 7500 euro dat is voor als het leuk gaat maar je verder geen wedstrijd ambitie's hebt best wel erg veel geld

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:11

ik rij recreatief,en heb dus een recreatie(marathon)wagen.voor in het bos en veldpaden erg fijne wagen.kijk wat je precies zoekt.voor mij was gwicht erg belangrijk om dat ik met een kleine c pony rij en we enorme heuvels/en stenen op paden hebben

hier foto van mijn wagen,ik had hier mijn strengen nog niet binnen(dus daar hoef ik geen commentaar over).
Afbeelding

Ymor

Re: verschillen marathon- en recreatiewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:14

goed om te weten. ik vroeg het mij ook al af!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:04

Ik heb ook een combinatie marathon-recreatie, maar deze variant is nog net wat meer naar een marathon om te bouwen:
Afbeelding
Mijn bokkussen kan ik naar het midden schuiven, de stoel daarnaast vouw ik dan dubbel. Ook de leuningen van de achterbankjes kan je eraf schroeven. Er zijn genoeg grepen voor de groom en een achterplaat.

Als recreatie heb ik dus vier zitplaatsen, al is dat achterop wat krap. En bij de marathon alleen het bokkussen en achterop dan genoeg handvaten voor de groom.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:41

Wij hadden altijd een recreatiewagen:
Afbeelding

En nu heb ik een marathonwagen. Fijn geveerd, bokstoel in het midden, en achterop genoeg plek om goed te zitten, mooi met groomstoeltje als je wilt.
En fijne bokstoel die je helemaal aan kan passen qua rugleuning enz..
Afbeelding

Met de recreatiewagen kun je natuurlijk meer mensen meenemen, maar ik vind de marathonwagen toch wat fijner qua vering en in't midden zitten enz.

Ik zou dus kijken naar een marathon/recreatiewagen, dus dat je wel je bokstoel naar het midden kan doen bijv. Maar je moet ook vooral kijken naar wie neem je vaak mee? En wat wil je gaan doen? Wie weet wil je wel de wedstrijden in.. zou zonde als je dan ineens een andere kar moet kopen omdat de huidige toch niet geschikt is.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:53

wow melanieB die eerst is gaaf zo iets zoek ik dus nuja ik wil dus met hele gezin weg ook om nu door de bossen of het strand lijkt me geweldig
of een indoor marathon lijkt me wel eens leuk om te doen

heb nu een simpelen recreatie wagen alleen geen spaakwielen
dus de mijne staat de koop

ja wat wil je meid en wat wi lje uitgeven want er zijn verschillende prijsklasse´s

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 15:25

Hoi allemaal!

Bedankt voor jullie reacties en de uitgebreidde foto's! De vraag wat ik wil gaan doen komt steeds voorbij, dus hier nog wat extra info: mijn paard (1.60) wordt deze zomer 4 jaar en is al beleerd voor de koets. Ik wil recreatief met hem gaan mennen en dan voornamelijk over de weg en ook onverhard, omdat er hier veel brede graspaden zijn waar je overheen kunt. Ik heb begrepen dat luchtbanden meer vering geven, en dat marathonwagens meestal luchtbanden hebben, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de vering op de assen zelf. Ik wil graag eens wat mensen mee kunnen nemen, bijvoorbeeld 2 of 3, die dan een beetje comfy kunnen zitten. Er hoeven er geen 6 op te kunnen, want paard moet het ook nog kunnen trekken natuurlijk. Als ik er eventueel tweespan voor zou kunnen zetten zou dat een pré zijn, maar is geen must. Qua prijs, <1500 euro.

Uit de foto's maak ik op dat ik meer een recreatie of combi zoek en niet een echte marathon. De wedstrijdambitie is er bij mij nog niet hoor, eerst maar eens goed leren mennen. De wagen van Keona vind ik er gaaf uitzien, en lijkt me ook vrij compact. Als iemand nog iets te koop weet te staan, PB-en mag :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:47

denk niet dat je onder de 1500,- een degelijke koets kunt kopen in full maat of je moet al net geluk hebben,en niet teveel eisen.
ik heb dit voor mijn pony wagen betaald

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:00

Hmmm,....... Zou zeggen; nét ietsje meer maakt het je wel makkelijker. Denk dat je voor € 2000,= toch prima wat zou kunnen vinden. Ik vind € 1500,= wel aan de krappe kant, maar wie weet, kom je daar iets voor tegen als je geluk hebt.
Overigens hebben lang niet alle wagens luchtbanden; er zijn ook zat marathon/recreatiewagens met dus die volrubberen, harde banden (ivm. wedstrijd) en dat zou ik idd persoonlijk niet kiezen voor recreatief gebruik.

Hier een demo-model voor € 1695,=
http://link.marktplaats.nl/526021401

Zie advertentie en 3e foto.
Best een mooi prijsje! Demo-modellen kunnen erg voordelig en gunstig zijn, als de kleuren je toch niet zo heel veel uit maken.

Of deze: (ik kan de maten alleen niet goed inschatten, maar daar kan je naar informeren)
http://link.marktplaats.nl/530870645
http://link.marktplaats.nl/525835058

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:47

1500,- kun je best wat vinden, je zal alleen snel moeten zijn als ze erop staan.
Ik had mijn wagen voor 1200,- erop staan, in super staat, marathon/recreatiewagen, kwam echt giga veel reacties op, belletjes, was ook binnen paar daagjes weg. :j (al gereserveerd op de 2e dag :+ )
Dus is even zoeken, maar zou je budget tot 1800,- verhogen als het kan, kun je net even wat meer voor vinden, maar ik kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken :)